Eksport odzieży z Polski w latach 2018–2022 wzrósł znacząco (o 84,2%) z poziomu nieco ponad 5,7 mld EUR w 2018 do około 10,5 mld EUR w 2022, a import zwiększył się jeszcze mocniej – odpowiednio o 89,7% z nieznacznie powyżej 7,0 mld EUR do ponad 13,3 mld EUR.
Pomimo pandemii w eksporcie i imporcie odzieży umacniały się tendencje wzrostowe. W ciągu ostatnich 5 lat najwyższą roczną dynamikę wzrostu eksportu odzieży zanotowano w 2021 (26,1%), a importu tych artykułów – w 2022 (22,9%). Przypominamy, że analizując te dane należy pamiętać, że stosunkowo duża część eksportowanej z Polski odzieży pochodzi z importu.
W klasyfikacji wg 4-cyfrowych kodów CN największą kategorią polskiego eksportu odzieży w 2022 była pozycja 6204 obejmująca: zestawy ubraniowe, odzieżowe, żakiety, blezery, suknie, spódnice, spódnice-spodnie, spodnie, ogrodniczki, bryczesy i szorty (bez kąpielowych), damskie lub dziewczęce, i stanowiąca 18,5% polskiego eksportu odzieży ogółem.
Według 6-cyfrowych kodów CN, największy udział w polskim eksporcie odzieży w 2022 miała kategoria 610910: T-shirts, koszulki trykotowe i inne trykoty, dziane, z bawełny - z udziałem 7,4%.
Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów w 2022 były kraje europejskie. Od lat dominującym odbiorcą są Niemcy, do których w 2022 trafiło 46,1% polskiego eksportu odzieży. Trzej kolejni odbiorcy w 2022 to: Czechy, Rumunia i Holandia, które nabyły łącznie 13,7% eksportowanej przez Polskę odzieży. Na 10 największych rynków docelowych polskiej branży odzieżowej trafiło 76,1% naszego eksportu tych towarów w 2022. Roczna dynamika polskiego eksportu odzieży do tych krajów była bardzo zróżnicowana: od ponad 16-procentowego spadku w przypadku Ukrainy – do blisko 96-procentowego wzrostu dla Szwajcarii.
Zobacz także: Rynek odzieży w Europie: do 2025 udział przychodów z kanałów e-commerce zwiększy się do 43%