Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport

|
selectedselectedselected
PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 4q21 pozostała dobra. Silniejsze było osłabienie dynamiki kosztów (o 21,0pp q/q do 7,1% r/r) niż przychodów (o 17,1pp q/q do 9,6% r/r), co wpłynęło na wzrost zysku netto o 36,5% r/r, do 940 mln zł. W całym 2021 zysk netto poprawił się aż o 35,8%. Branża pozostaje wyjątkowo odporna na pandemię. Sytuacja płynnościowa firm jest bardzo dobra.

W 4q21 przewozy ładunków transportem samochodowym wzrosły o 3,0% r/r wobec spadku o 0,2% r/r w 3q21. Dane z 2 pierwszych miesięcy 1q22 wskazują na zbliżoną dynamikę przewozów do notowanej w końcu 2021.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 1PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 1

Oczekujemy, że wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego w 2022 osłabi dynamikę handlu – w tym międzynarodowego, co istotnie spowolni wzrost popytu na usługi transportowe, zarówno w kraju, jak i za granicą.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 2PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 2

Reklama

Istotnie na pogorszenie kondycji transportu drogowego towarów, wzrost niepewności co do jego rozwoju i zwiększenie kosztów działalności, wpływa wojna w Ukrainie. Szczególnie dotkliwy dla transportu drogowego jest wzrost cen paliw (ich udział w kosztach jest szacowany wg różnych źródeł na 40-60% kosztów ogółem) związany ze wzrostem cen ropy naftowej. Konflikt wymusza również konieczność zmian dotychczasowych tras – w tym często ich istotne wydłużenie, aby ominąć tereny działań wojennych. Raportowane są również wielogodzinne kolejki na granicy (zwłaszcza z Białorusią). Część firm zaprzestała obsługiwać rynek ukraiński, rosyjski i białoruski. Mniejsza wymiana handlowa z tymi krajami osłabi popyt na usługi transportowe. Dużym utrudnieniem dla branży jest również pogłębienie braków kadrowych w następstwie rezygnacji z pracy ukraińskich kierowców, którzy wyjechali do ojczyzny. Ubytek ten był szacowany w marcu 2022 na 10-15% całej zbiorowości kierowców międzynarodowych zatrudnionych w polskich firmach i raczej nie ma możliwości, aby został zniwelowany przez napływających do Polski uchodźców, wśród których przeważają kobiety. (por. raport: Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla transportu).

Na zwiększenie kosztów branży wpływa również wejście w życie w lutym 2022 pakietu mobilności podnoszącego płace kierowców (przepisy o pracownikach delegowanych) i ograniczającego wykonywanie kabotażu. W związku z tymi zmianami należy liczyć się ze wzrostem całkowitych kosztów przewozu drogowego o co najmniej 5-10%.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 3PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 3

Przewidujemy, że firmom transportowym może być trudniej przenosić rosnące koszty na ceny swoich usług, co będzie skutkować obniżeniem marż. Wzrost przychodów w 1h22 spowolni do ok. 5-10% r/r, przy nadal dużej niepewności związanej z wojną w Ukrainie oraz pandemią COVID-19.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 4PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 4

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Tematy

wiadomościInformacje Transport drogowy towarów transport drogowy towarów definicja transport drogowy towarów pkd pkd 49.41 z transport drogowy towarów pkd transport drogowy towarów 49.41 z transport drogowy towarów transport drogowy towarów ryczałt pkwiu transport drogowy towarów 49.41.19 pozostały transport drogowy towarów drogowy transport towarów warszawa phu krzysztof burczyński transport drogowy towarów pkd 49.41.z transport drogowy towarów transport drogowy towarów kod zawodu ryczałt transport drogowy towarów kod pkd transport drogowy towarów pkd transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi transport drogowy towarów licencja transport drogowy towarów prezentacja transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi transport drogowy towarów jaki ryczałt nr pkd transport drogowy towarów pkd drogowy transport towarów transport drogowy towarów a kasa fiskalna transport drogowy towarów w polsce transport drogowy towarów a zwolnienie z vat kod zawodu transport drogowy towarów transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi drogowy transport towarów niebezpiecznych zezwolenie na transport drogowy towarów koncesja na transport drogowy towarów ceidg transport drogowy towarów transport drogowy towarów pdf transport drogowy towarów jaka stawka ryczałtu 49.41.z - transport drogowy towarów transport drogowy towarów stawka ryczałtu transport drogowy towarów gabriel mościcki transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi pkd 2007 grażyna gądziak transport drogowy towarów transkar
Reklama
Reklama