Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 3q21 pozostaje znakomita. Przychody wzrosły o 26,7% r/r (wobec 29,5% r/r w 2q21), wolniej niż wzrosły koszty (28,1% r/r wobec 28,8% r/r w 2q21). Zysk netto wzrósł w 3q21 o 8,7% r/r, do 866 mln zł. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 zysk netto poprawił się o 35,6%. Branża pozostaje wyjątkowo odporna na pandemię. Sytuacja płynnościowa firm jest bardzo dobra.
W 3q21 przewozy ładunków transportem drogowym spadły o 5,9% r/r
wobec wzrostu o 2,2% r/r w 2q21. Początek czwartego kwartału wskazuje na dalsze osłabienie dynamiki przewozów. Pomimo spadku przewozów w 3q21 firmy transportowe notowały wzrost przychodów z uwagi na silny wzrost cen usług. Obecnie obserwujemy boom inwestycyjny w transporcie ciężkim – leasing ciągników siodłowych w okresie 1-3q21 wzrósł o blisko 100%. Skutkiem boomu popytowego jest wydłużony czas oczekiwania na zamówione ciągniki siodłowe oraz podwyżki cen samochodów.
7 grudnia br. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym,
ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Pakietu mobilności. Jako rekompensatę zwiększenia kosztów pracy, w projekcie zaproponowano zastosowanie do wynagrodzeń kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym przepisów ustawy o podatku dochodowym i przepisów o naliczaniu podstawy naliczania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne stosowanych dotychczas wobec pracowników zatrudnionych przez polskich przedsiębiorców zagranicą. W związku ze zmianami należy ze wzrostem całkowitych kosztów przewozu drogowego średnio o ponad 5%.
Dane za 3q21 są zgodne z naszymi oczekiwaniami
Oczekujemy, że w kolejnych kwartałach otoczenie rynkowe zacznie się nieco pogarszać, wywierając negatywny wpływ na marże firm transportowych. Oceniamy, że spowolnienie gospodarcze przyczyni się do obniżenia popytu na usługi transportowe, przy jednoczesnym utrzymywaniu się silnej presji na wzrost kosztów (wywołanej m.in. przepisami o pracownikach delegowanych). Firmom transportowym może być trudniej przenosić rosnące koszty na ceny swoich usług.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk