Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

49.41.z - transport drogowy towarów

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 4q21 pozostała dobra. Silniejsze było osłabienie dynamiki kosztów (o 21,0pp q/q do 7,1% r/r) niż przychodów (o 17,1pp q/q do 9,6% r/r), co wpłynęło na wzrost zysku netto o 36,5% r/r, do 940 mln zł. W całym 2021 zysk netto poprawił się aż o 35,8%. Branża pozostaje wyjątkowo odporna na pandemię. Sytuacja płynnościowa firm jest bardzo dobra.

W 4q21 przewozy ładunków transportem samochodowym wzrosły o 3,0% r/r wobec spadku o 0,2% r/r w 3q21. Dane z 2 pierwszych miesięcy 1q22 wskazują na zbliżoną dynamikę przewozów do notowanej w końcu 2021.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 1PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 1

Oczekujemy, że wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego w 2022 osłabi dynamikę handlu – w tym międzynarodowego, co istotnie spowolni wzrost popytu na usługi transportowe, zarówno w kraju, jak i za granicą.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 2PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 2

Reklama

Istotnie na pogorszenie kondycji transportu drogowego towarów, wzrost niepewności co do jego rozwoju i zwiększenie kosztów działalności, wpływa wojna w Ukrainie. Szczególnie dotkliwy dla transportu drogowego jest wzrost cen paliw (ich udział w kosztach jest szacowany wg różnych źródeł na 40-60% kosztów ogółem) związany ze wzrostem cen ropy naftowej. Konflikt wymusza również konieczność zmian dotychczasowych tras – w tym często ich istotne wydłużenie, aby ominąć tereny działań wojennych. Raportowane są również wielogodzinne kolejki na granicy (zwłaszcza z Białorusią). Część firm zaprzestała obsługiwać rynek ukraiński, rosyjski i białoruski. Mniejsza wymiana handlowa z tymi krajami osłabi popyt na usługi transportowe. Dużym utrudnieniem dla branży jest również pogłębienie braków kadrowych w następstwie rezygnacji z pracy ukraińskich kierowców, którzy wyjechali do ojczyzny. Ubytek ten był szacowany w marcu 2022 na 10-15% całej zbiorowości kierowców międzynarodowych zatrudnionych w polskich firmach i raczej nie ma możliwości, aby został zniwelowany przez napływających do Polski uchodźców, wśród których przeważają kobiety. (por. raport: Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla transportu).

Na zwiększenie kosztów branży wpływa również wejście w życie w lutym 2022 pakietu mobilności podnoszącego płace kierowców (przepisy o pracownikach delegowanych) i ograniczającego wykonywanie kabotażu. W związku z tymi zmianami należy liczyć się ze wzrostem całkowitych kosztów przewozu drogowego o co najmniej 5-10%.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 3PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 3

Przewidujemy, że firmom transportowym może być trudniej przenosić rosnące koszty na ceny swoich usług, co będzie skutkować obniżeniem marż. Wzrost przychodów w 1h22 spowolni do ok. 5-10% r/r, przy nadal dużej niepewności związanej z wojną w Ukrainie oraz pandemią COVID-19.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 4PKD 49.4. Transport drogowy towarów - Sytuacja ekonomiczno-finansowa. Raport - 4

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej

Artykuły związane z 49.41.z - transport drogowy towarów