Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO

|
selectedselectedselected
PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 4q21 dynamika przychodów w handlu detalicznym spowolniła w porównaniu z bardzo dobrym 3q21 (8,1% r/r vs 38,5% r/r w 3q21). Koszty (7,1% vs 37,1% w 2q21) rosły nieco wolniej niż przychody, co poprawiło wynik finansowy o 29,2% r/r. Rentowność sprzedaży netto w 4q21 wzrosła do 4,8% (o 0,8 pp r/r). Zwraca uwagę wyhamowanie podwyżek wynagrodzeń na pracownika (4,1% r/r vs 29,4% r/r w 3q21), przy czym udział płac w przychodach sięga 9%. Płynność bieżąca kształtowała się na akceptowalnym poziomie.

Na ogólną sytuację handlu detalicznego mają wpływ przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w 4q21 sięgał 49% (wzrost przychodów o 30% r/r, ROS=3,7%). Znaczny udział w przychodach działu mają ponadto sklepy z artykułami użytku domowego (udział 12%, przychody +23% r/r, ROS=5,6%) oraz sklepy odzieżowe (udział 9%, przychody +26% r/r, ROS=12,2%).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 1PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 1

Według szacunków Euromonitor International udział dyskontów w rynku spożywczym w 2022 osiągnie poziom 38%, sieci convenience – 25%, supermarketów – 15%, sklepów tradycyjnych – 9%, hipermarketów – 8%, sklepów na stacjach paliw -5%.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 2PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 2

Reklama

Silnie rosnąca inflacja, niższa presja płacowa i gorsze nastroje konsumenckie wynikające m.in. niepewności sytuacji związanej z wojną w Ukrainie obniżą dynamikę konsumpcji w 2022. Równocześnie znaczny napływ uchodźców z Ukrainy, tarcza antyinflacyjna, 13. i 14. emerytura, tarcze antyinflacyjne, obniżka podatków w efekcie korekty Polskiego Ładu będą sprzyjały wzrostowi sprzedaży detalicznej o ok. 7-8% r/r cenach stałych. Największym beneficjentem aktualnej sytuacji będą sklepy spożywcze (dyskonty, supermarkety), apteki, drogerie, a także sieciowe sklepy odzieżowe oferujące tańsze towary. Coraz droższe codzienne zakupy, wzrost kosztów utrzymania mieszkania, rosnące raty kredytów hipotecznych, będą ograniczać wydatki na dobra trwałe (sprzęt rtv, agd, meble).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 3PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 3

Ryzykiem dla handlu detalicznego może być ewentualne przerwanie łańcucha dostaw z powodu wojny wywołanej przez Rosję. Dostęp do niektórych produktów importowanych z Ukrainy (np. zboża, mięso) może być trudniejszy, co odbije się na cenach producenckich. Detaliści mogą częściowo ograniczać ten efekt, jednak znacząca część kosztów zostanie przerzucona na konsumentów.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 4PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - raport branżowy PKO - 4

 

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama