Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

kod zawodu sprzedaż detaliczna

W 3q21 wyniki w handlu detalicznym poprawiły się r/r. Silna dynamika przychodów wynikała nie tylko z niskiej bazy sprzed roku, lecz także z nasilającej się inflacji. Przychody detalu w 3q21 zwiększyły się o 38,5% r/r vs 14,3% r/r w 2q21 oraz w porównaniu do spadku o 13,9% r/r w 3q20. Koszty (+37,1% vs 10,8% w 2q21) rosły nieco wolniej niż przychody, co poprawiło wynik finansowy o 79% r/r.

Rentowność sprzedaży netto w 3q21 wzrosła do 4,5% (o 1 pp r/r)

Zwraca uwagę znaczne przyspieszenie podwyżek wynagrodzeń na pracownika (29,4% r/r vs 12,1% r/r w 2q21), przy czym udział płac w przychodach przekracza 9%. Płynność bieżąca kształtowała się na akceptowalnym poziomie.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 1PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 1

Na ogólną sytuację handlu detalicznego mają wpływ przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w 3q21 sięgał 51% (wzrost przychodów o 68% r/r, ROS=3,1%). Znaczny udział w przychodach działu mają ponadto sklepy z artykułami użytku domowego (udział 12%, przychody +5% r/r, ROS=5,7%) oraz sklepy odzieżowe (udział 9%, przychody +29% r/r, ROS=7,7%).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 2PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 2

Według danych Nielsen w 3q21 wzrost sprzedaży żywności r/r notowały dyskonty (8,5%), duże supermarkety o pow. 301-2500 m kw. (1,5%) i sklepy małoformatowe (0,2%)

Reklama

Spadek sprzedaży dotyczył hipermarketów (-3,5%). Spośród małego formatu w 3q21 wartość sprzedaży zwiększyły sklepy convenience (3,1%) oraz małe supermarkety o pow. 100-300 m kw. (2,4%). Małe, tradycyjne sklepy spożywcze o pow. do 40 m kw. odnotowały spadek sprzedaży o 6,4%, spadła także sprzedaż w sklepach specjalistycznych (-2,6%).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 3PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 3

Silnie rosnąca inflacja negatywnie wpływa na nastroje konsumentów, jednak coraz wyższe dochody ludności podtrzymają dynamiczny wzrost konsumpcji w 4q21

Black Friday i wzmożone zakupy przedświąteczne mogą przynieść w ostatnim kwartale roku wzrost sprzedaży detalicznej o ok. 7% r/r. W 1h22 coraz droższe codzienne zakupy prawdopodobnie ograniczą wydatki na dobra trwałe. Polacy w obliczu silnie rosnących cen wybierają tańsze produkty i usługi, ograniczają konsumpcję i korzystanie z niektórych usług. Także czwarta fala pandemii skłania do oszczędnego zarządzania budżetem domowym. Sprzedaż detaliczna wytraci impet, osiągając wzrost ok. 4% r/r. Przed branżą handlową w 2022 stoją także inne wyzwania: presja na podwyżki wynagrodzeń, wzrost płacy minimalnej, uszczelnienie ustawy o zakazie handlu w niedziele.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 4PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 4

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej