Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Produkcja mleka w Polsce wyraźnie wyhamowała, duży wzrost cen skupu!

|
selectedselectedselected
Produkcja mleka w Polsce wyraźnie wyhamowała, duży wzrost cen skupu!
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Według KE unijna produkcja mleka w połowie roku wyraźnie spowolniła - w lipcu dostawy zmalały o 0,6% r/r wobec wzrostu o 1,2% r/r w 2q21. Odpowiadały za to mniejsze dostawy tego surowca u czołowych unijnych producentów – Niemiec (-1,2% r/r) oraz Francji (-1,9% r/r). Łączna produkcja mleka w UE w okresie styczeń-lipiec’21 była mniejsza o 0,1% r/r. Dodatkowo w okresie lip-sie’21 odnotowano spadek dostaw w Nowej Zelandii i Australii - odpowiednio o 3% r/r i 3,6% r/r.

Wyhamowała produkcja mleka również w Polsce. W lipcu skup zmniejszył się w relacji rocznej o 0,9%, a w sierpniu był wyższy tylko o 0,3% r/r. Główną przyczyną spowolnienia jest spadek pogłowia krów mlecznych w kraju, za którym nie nadąża wzrost wydajności mlecznej. W czerwcu’21, według GUS, zmalało ono o nieco ponad 5% r/r, wobec spadków o 0,5% r/r i 0,1% r/r w 2019 i 2020.

EKSPORT NA RYNEK CHIŃSKI MNIEJ DYNAMICZNY

Sprzedaż zagraniczna produktów mleczarskich z Polski przyspieszyła w 2q21 względem 1q21 (+10,6% r/r vs +0,3% r/r). W połowie roku wyhamował natomiast polski eksport do Chin. Według Eurostatu w czerwcu i lipcu jego wartość zmalała odpowiednio o 9% r/r i 10% r/r, głównie w wyniku zmniejszenia sprzedaży serwatki w proszku.

Odbudowa pogłowia świń w Chinach, która w ostatnim roku napędzała wzrost zapotrzebowania na ten produkt w chińskim sektorze paszowym, powoli traci impet z powodu spadków cen trzody w Chinach i wysokich cen pasz na tym rynku. Utrzymuje się natomiast wciąż wysoka sprzedaż mleka płynnego z Polski do Chin (+66% r/r w 2q21 i +26,4% r/r w lipcu). Rosnące koszty transportu morskiego mogą być przeszkodą dla dalszego, istotnego wzrostu eksportu do Państwa Środka. Tempo wysyłek może być również ograniczane niską dynamiką produkcji.

WYŻSZE CENY MLEKA

Reklama

Malejąca produkcja w UE przekłada się na wzrosty cen mleka. Przeciętna cena skupu w Polsce w sierpniu wyniosła 150,52 zł/hl i była wyższa o 13% r/r. Ceny większości produktów mleczarskich wzrosły istotnie w porównaniu do 2020. Na uwagę zasługuje silny wzrost cen masła. We wrześniu były one wyższe o 27% r/r i kształtowały się na najwyższym poziomie od 2018. Wzrost popytu, w tym w sektorze gastronomicznym, oraz wysokie ceny tłuszczów roślinnych (margaryna) wspierają podwyżki cen tego produktu. Ceny odtłuszczonego i pełnego mleka w proszku w UE we wrześniu odnotowały wzrost odpowiednio o 26% r/r i 25% r/r do najwyższego poziomu od ponad 7 lat (por wykres).

Prognozujemy, że przeciętna cena skupu w Polsce średnio w 2022 wzrośnie o 1-5% r/r,

z czego dynamika w kolejnych miesiącach 2022 będzie prawdopodobnie maleć. Spadki podaży, które sugeruje zmniejszanie się pogłowia krów mlecznych w niektórych krajach, w warunkach rosnących kosztów produkcji mleka, są czynnikiem wsparcia dla scenariusza podwyżek. Popyt w UE może rosnąć pod wpływem poprawy wyników gospodarczych. Czynnikiem niepewności jest możliwy mniej dynamiczny eksport produktów mleczarskich na rynki azjatyckie (Chiny).

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama