W 3 kwartale 2021 r. wśród mieszkań wystawionych do sprzedaży obserwowaliśmy skrócenie czasu oczekiwania na transakcję. Najkrócej, bo 91 dni czekały na nabywców lokale w najmniejszych lokalizacjach.
W poprzednim wydaniu raportu ten czas był o prawie dwa tygodnie dłuższy. W największych miastach wynik wynosi 97 dni. To także znacznie lepiej niż w poprzednim kwartale br. i o kilka dni krócej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Na średni czas sprzedaży wpływa nie tylko cena mieszkania, ale także jego rodzaj i lokalizacja. W przypadku sprzedaży lokalu z tzw. popularnego segmentu, przy dobrze skalkulowanej cenie możemy liczyć na znacząco krótszy czas ekspozycji na rynku.
ZAINTERESOWANIE DZIELNICAMI WARSZAWY
W przypadku zainteresowania ofertami na stronie metrohouse.pl najwyższe wyniki oglądalności mieszkań odnotowywaliśmy na Mokotowie (15,1%), Woli (11,7%), Ursynowie (11,5%) oraz na Pradze Południe (10,5%). Te cztery stołeczne dzielnice wiodą prym jeśli chodzi o aktywność internautów poszukujących lokali do zakupu. W przypadku realnie przeprowadzonych transakcji najwięcej, bo aż 18,4 proc. pośrednicy Metrohouse odnotowali na Mokotowie, który nieznacznie ustępował Woli (17,2%). Stawkę TOP3 uzupełnia Praga Południe (10,5%). Jak widać te trzy dzielnice dość mocno wyprzedzają w statystykach sprzedażowych pozostałe lokalizacje. W porównaniu do zeszłego roku na popularności zyskały m.in. Ursynów i Praga Południe. Dość ciekawa jest niższa niż zwykle aktywność kupujących na Białołęce, co ma odzwierciedlenie zarówno w oglądalności ofert w tej dzielnicy, jak i liczbie transakcji.
PROFIL KUPUJĄCYCH
Ponad 40 proc. klientów nabywających mieszkania za pośrednictwem agentów Metrohouse mieści się w przedziale wiekowym 30-40 lat, choć należy podkreślić, że aktywną grupę stanowią również osoby między 40-stym a 50-tym rokiem życia. Jednocześnie nie ustaje zainteresowanie zakupami inwestycyjnymi. Według deklaracji po transakcjach 36 proc. kupujących nabywa lokale nie po to, aby w nich mieszkać, ale jako lokatę kapitału. Jest to o 2 pkt. proc. więcej niż w II kw. Niezmiennie popularnością inwestorów cieszą się lokale do 50 m kw.
PROFIL SPRZEDAJĄCYCH
Głównym powodem sprzedaży mieszkań deklarowanym przez klientów w III kw. 2021 r. były kwestie finansowe (32 proc.). W tej kategorii znajdują się różnorakie sytuacje, których punktem wspólnym jest uwolnienie środków na realizację np. innego zakupu (nie tylko na rynku mieszkaniowym), potrzeba sfinansowania jakiegoś przedsięwzięcia lub różne inne sytuacje życiowe. Duży odsetek sprzedających (30 proc.) deklaruje przeprowadzkę do nieruchomości o większym metrażu. Nadal największą grupę klientów dokonujących sprzedaży stanowią osoby pomiędzy 30-stym a 40-stym rokiem życia.