Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polska branża motoryzacyjna na fali wzrostu: perspektywy na przyszłość

|
selectedselectedselected

W ostatniej MAKROmapie przedstawiliśmy obliczenia bazujące na tabelach input-output wskazujące, że spadek produkcji w niemieckiej branży motoryzacyjnej ma ograniczony wpływ na aktywność w polskim przetwórstwie, a jego negatywne konsekwencje są skoncentrowane w kategorii „pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy”.

Polska branża motoryzacyjna na fali wzrostu: perspektywy na przyszłość
depositphotos.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na obserwowane w ostatnich kwartałach rozbieżne tendencje pomiędzy branżami motoryzacyjnymi w obu krajach. Pomimo spadku produkcji w Niemczech, w Polsce produkcja w kategorii „samochody, przyczepy i naczepy” (obejmuje ona również produkcję części) utrzymywała się w ostatnich latach w wyraźnym trendzie wzrostowym.

 

polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 1polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 1

 

Podobne rozbieżności są widoczne w przypadku eksportu samochodów (z wyłączeniem części). W II poł. 2023 r. dynamika eksportu samochodów w Polsce ustabilizowała się na dodatnim, dwucyfrowym poziomie, podczas gdy eksport z Niemiec cały czas utrzymywał się w trendzie spadkowym. W tym okresie Polska zyskała głównie na eksporcie poza Unię Europejską. Eksport w tym kierunku wzrósł w II pol. 2023 r. o 35,2% r/r podczas gdy sprzedaż w ramach UE wzrosła tylko o 10,9% r/r, a do Niemiec o 15,0%. Eksport części stanowi ok. 2/3 całego eksportu polskiej branży motoryzacyjnej, jednak w tym przypadku tendencje obserwowane w zakresie sprzedaży za granicę w Niemczech i Polsce kształtują się podobnie. Rozbieżności występują głównie w przypadku trendów w ramach eksportu samochodów. 

Reklama

 

polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 2polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 2

 

Ważnym czynnikiem wspierającym aktywność polskiej branży motoryzacyjnej był segment aut elektrycznych. Eksport tych samochodów zwiększył się sześciokrotnie pomiędzy 2022 r. i 2023 r. zwiększając swój udział w całkowitym eksporcie samochodów z 2,5% do 11,6% (por. wykres). Tak silny wzrost jest głównie związany ze stopniową transformacją profilu działalności firmy Stellantis w kierunku zwiększonej produkcji aut niskoemisyjnych, co było możliwe dzięki inwestycjom w fabryki samochodów osobowych w Tychach i Gliwicach. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami medialnymi, produkcja samochodów elektrycznych zwiększy się jeszcze bardziej w 2024 r. z uwagi na wysoce prawdopodobne rozpoczęcie procesu produkcji przez chińską firmę Leapmotor w fabryce Stellantis w Tychach. Perspektywy dla produkcji w ramach segmentu aut elektrycznych wyglądają korzystnie również w horyzoncie kilku lat w związku z inwestycjami Mercedesa, Volvo, Volkswagena i chińskiego Sanhua Automotive. Będą to inwestycje typu greenfield zlokalizowane w Jaworze, Krakowie, Tychach i Nysie.

 

polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 3polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 3

Reklama

 

Przytoczone dane sygnalizują, że Polska korzysta na postępujących zmianach technologicznych zachodzących w motoryzacji. Będzie to ważny czynnik wspierający produkcję w przemysłową w średnim okresie. Wyniki badań koniunktury GUS sygnalizują optymizm w tym zakresie również w krótkim okresie. Wskaźnik dotyczący oczekiwanego portfela zamówień krajowych i zagranicznych w kategorii „samochody, przyczepy i naczepy” ukształtował się w kwietniu br. na najwyższym poziomie od listopada 2023 r. W II poł. roku wsparciem dla aktywności w polskiej branży motoryzacyjnej będzie zarysowane w poprzedniej MAKROmapie, oczekiwane przez nas ożywienie w niemieckiej produkcji powiązane z wprowadzaniem na rynek nowych modeli samochodów (m.in. przez Mercedesa, Audi, VW, Porsche, BMW). Pozytywnych sygnałów dostarcza również globalny wskaźnik PMI. Wyniki zagregowane dla branż motoryzacyjnych na całym świecie wskazały w kwietniu br. na najszybszy wzrost produkcji samochodów i części od 11 miesięcy oraz najszybszy od prawie dwóch lat wzrost nowych zamówień.

 

polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 4polska branza motoryzacyjna na fali wzrostu perspektywy na przyszlosc grafika numer 4

 

Na podstawie zarysowanych powyżej tendencji uważamy, że zarówno krótko jak i średniookresowe perspektywy polskiej branży motoryzacyjnej wyglądają optymistycznie. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż w tej branży jest w dominującym stopniu skierowana za granicę (78,8% w I poł. 2023 r.) ożywienie w branży motoryzacyjnej będzie czynnikiem wspierającym wzrost eksportu. Podtrzymujemy naszą prognozę wzrostu eksportu o 4,0% r/r w 2024 r. wobec 3,4% w 2023 r. 

Reklama

 

Zobacz także: Bankructwa producentów samochodów elektrycznych. Trzy duże spółki bliskie upadłości

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Grupa Crédit Agricole – francuska sieć banków spółdzielczych, która w 1990 r. przekształciła się w międzynarodową grupę bankową. Crédit Agricole był początkowo spółdzielczą kasą rolników i z tego powodu jest często nazywany Zielonym Bankiem.


Reklama
Reklama