Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

polska motoryzacja

Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na obserwowane w ostatnich kwartałach rozbieżne tendencje pomiędzy branżami motoryzacyjnymi w obu krajach. Pomimo spadku produkcji w Niemczech, w Polsce produkcja w kategorii „samochody, przyczepy i naczepy” (obejmuje ona również produkcję części) utrzymywała się w ostatnich latach w wyraźnym trendzie wzrostowym.

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

 

Podobne rozbieżności są widoczne w przypadku eksportu samochodów (z wyłączeniem części). W II poł. 2023 r. dynamika eksportu samochodów w Polsce ustabilizowała się na dodatnim, dwucyfrowym poziomie, podczas gdy eksport z Niemiec cały czas utrzymywał się w trendzie spadkowym. W tym okresie Polska zyskała głównie na eksporcie poza Unię Europejską. Eksport w tym kierunku wzrósł w II pol. 2023 r. o 35,2% r/r podczas gdy sprzedaż w ramach UE wzrosła tylko o 10,9% r/r, a do Niemiec o 15,0%. Eksport części stanowi ok. 2/3 całego eksportu polskiej branży motoryzacyjnej, jednak w tym przypadku tendencje obserwowane w zakresie sprzedaży za granicę w Niemczech i Polsce kształtują się podobnie. Rozbieżności występują głównie w przypadku trendów w ramach eksportu samochodów. 

Reklama

 

 grafika numer 2 grafika numer 2

 

Ważnym czynnikiem wspierającym aktywność polskiej branży motoryzacyjnej był segment aut elektrycznych. Eksport tych samochodów zwiększył się sześciokrotnie pomiędzy 2022 r. i 2023 r. zwiększając swój udział w całkowitym eksporcie samochodów z 2,5% do 11,6% (por. wykres). Tak silny wzrost jest głównie związany ze stopniową transformacją profilu działalności firmy Stellantis w kierunku zwiększonej produkcji aut niskoemisyjnych, co było możliwe dzięki inwestycjom w fabryki samochodów osobowych w Tychach i Gliwicach. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami medialnymi, produkcja samochodów elektrycznych zwiększy się jeszcze bardziej w 2024 r. z uwagi na wysoce prawdopodobne rozpoczęcie procesu produkcji przez chińską firmę Leapmotor w fabryce Stellantis w Tychach. Perspektywy dla produkcji w ramach segmentu aut elektrycznych wyglądają korzystnie również w horyzoncie kilku lat w związku z inwestycjami Mercedesa, Volvo, Volkswagena i chińskiego Sanhua Automotive. Będą to inwestycje typu greenfield zlokalizowane w Jaworze, Krakowie, Tychach i Nysie.

 

 grafika numer 3 grafika numer 3

Reklama

 

Przytoczone dane sygnalizują, że Polska korzysta na postępujących zmianach technologicznych zachodzących w motoryzacji. Będzie to ważny czynnik wspierający produkcję w przemysłową w średnim okresie. Wyniki badań koniunktury GUS sygnalizują optymizm w tym zakresie również w krótkim okresie. Wskaźnik dotyczący oczekiwanego portfela zamówień krajowych i zagranicznych w kategorii „samochody, przyczepy i naczepy” ukształtował się w kwietniu br. na najwyższym poziomie od listopada 2023 r. W II poł. roku wsparciem dla aktywności w polskiej branży motoryzacyjnej będzie zarysowane w poprzedniej MAKROmapie, oczekiwane przez nas ożywienie w niemieckiej produkcji powiązane z wprowadzaniem na rynek nowych modeli samochodów (m.in. przez Mercedesa, Audi, VW, Porsche, BMW). Pozytywnych sygnałów dostarcza również globalny wskaźnik PMI. Wyniki zagregowane dla branż motoryzacyjnych na całym świecie wskazały w kwietniu br. na najszybszy wzrost produkcji samochodów i części od 11 miesięcy oraz najszybszy od prawie dwóch lat wzrost nowych zamówień.

 

 grafika numer 4 grafika numer 4

 

Na podstawie zarysowanych powyżej tendencji uważamy, że zarówno krótko jak i średniookresowe perspektywy polskiej branży motoryzacyjnej wyglądają optymistycznie. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż w tej branży jest w dominującym stopniu skierowana za granicę (78,8% w I poł. 2023 r.) ożywienie w branży motoryzacyjnej będzie czynnikiem wspierającym wzrost eksportu. Podtrzymujemy naszą prognozę wzrostu eksportu o 4,0% r/r w 2024 r. wobec 3,4% w 2023 r. 

Reklama

 

Zobacz także: Bankructwa producentów samochodów elektrycznych. Trzy duże spółki bliskie upadłości

Czytaj więcej

Artykuły związane z polska motoryzacja