Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5%

|
selectedselectedselected
PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2q22 przychody producentów odzieży wzrosły o 13,8% r/r, szybciej niż w 1q22 (9,8%). Koszty działalności zwiększyły się w większym stopniu niż przychody (18,5% r/r), co wpłynęło na pogorszenie wyniku finansowego netto o 26% r/r i rentowności sprzedaży netto o 3,5pp r/r (por. tabela). Znaczny wpływ na poziom kosztów mają wynagrodzenia. Ich udział w przychodach sięga 33% i jest jednym z najwyższych spośród działów przetwórstwa przemysłowego. W 2q22 płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5%. Płynność bieżąca była na akceptowalnym poziomie, jednak zwraca uwagę wydłużenie okresu rotacji zapasów o 10 dni (do 115 dni) w stosunku do 1q22.

PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 1PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 1

 

Polska jest importerem netto odzieży. Import pochodzi głównie z Bangladeszu, Chin, Turcji i Niemiec. W 2q22 wartość importu (CN 61+62) zwiększyła się o 35% r/r, do 14,9 mld zł. Eksport wzrósł o 8,5% r/r, do 11,6 mld zł. 49% eksportu odzieży jest kierowane do Niemiec, w 2q22 nastąpił spadek wartości wywozu o 7,2%. Łączna wartość polskiego eksportu do Rosji, Białorusi i Ukrainy wynosiła 217 mln zł (-61% r/r), co stanowiło 1,9% eksportu odzieży ogółem w 2q22.

Reklama

PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 2PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 2

 

Wybuch wojny w Ukrainie spowodował wycofanie się krajowych firm z Rosji i Białorusi oraz ograniczenie działalności w Ukrainie, co odbiło się na przychodach branży odzieżowej w 2q22. W kolejnych kwartałach głównym czynnikiem ograniczającym krajową produkcję będzie zmniejszenie portfela zamówień jako efekt mniejszego popytu na odzież w kraju i za granicą. W okresie lipiec-sierpień’22 produkcja wielu asortymentów zmniejszyła się r/r, w największym stopniu dotyczyło to bluzek damskich (-29%), marynarek męskich (-25%), garniturów (-18%), spodni damskich (-14%) i wyrobów pończoszniczych (-10%). Przewidujemy, że w 3q22 produkcja sprzedana odzieży w cenach bieżących zanotuje wzrost o ok. 2% r/r, w cenach stałych o ok. 0,5% r/r, natomiast w kolejnych kwartałach może się zmniejszyć r/r.

PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 3PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 3

 

Reklama

Dwucyfrowa inflacja przełoży się na koszyk zakupowy konsumentów poprzez spadek zainteresowania zakupami towarów, które nie są dobrami pierwszej potrzeby. Na przełomie sierpnia i września sklepy odzieżowe osiągały wyższe obroty związane z wyposażeniem uczniów przed nowym rokiem szkolnym, przy czym towar był zamówiony od producentów w poprzednich kwartałach.

PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 4PKD 14. Produkcja odzieży: płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 20,5% - 4

 

Na wyniki producentów odzieży negatywny wpływ oprócz zmniejszenia zamówień będą odgrywały silnie rosnące koszty produkcji, w tym przede wszystkim energii. W strukturze kosztów operacyjnych producentów odzieży udział zużycia energii zwiększył się w 2q22 do 2,2% wobec 1,4% w 1q22. Ceny w kontraktach na 2023 biją rekordy. Bez rządowego wsparcia wiele podmiotów, szczególnie małych i średnich, może być zagrożonych upadłością.

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama