W 4q21 dynamika eksportu odzieży silnie wzrosła, co mogło być związane z zaopatrzeniem sklepów przed świętami. Branża odbudowała się po pandemii, o czym świadczy przekraczająca 40% dynamika eksportu ważniejszych kategorii produktowych w porównaniu z 4q19.
Oceniamy, że rosyjska agresja spowolniła wzrost eksportu w 1q22. Zawieszenie działalności polskich firm w Ukrainie oraz wycofanie się z Rosji i Białorusi skutkowało wstrzymaniem wysyłki do sklepów w tych krajach.
Wojna i związana z tym niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej negatywnie wpływają na nastroje konsumenckie w krajach europejskich. Poczucie zagrożenia bezpieczeństwa może w 2q22 przełożyć się bezpośrednio na koszyk zakupowy konsumentów poprzez spadek zainteresowania zakupami towarów, które nie są dobrami pierwszej potrzeby. Eksporterzy już sygnalizują zmniejszenie portfela zamówień jako efekt mniejszego popytu na odzież.
* w nawiasach podano udział danego podsektora w eksporcie działu w 2020 r., w tytule udział sektora w eksporcie w 4q21
Konflikt zbrojny silnie podbija inflację. Wyższe koszty produkcji wywierają presję na wzrost cen zbytu odzieży, a to z kolei zmniejsza konkurencyjność polskich towarów na rynkach europejskich w porównaniu z artykułami z Azji.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Eksportera Wojenna zawierucha, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk