Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

produkcja własnej odzieży

W 4q21 przychody producentów odzieży wzrosły o 12,2% r/r (vs spadek o 3,1% r/r w 3q21), były też o 25,8% wyższe w porównaniu z 4q19, czyli z ostatnim kwartałem przedpandemicznym. Wzrost kosztów działalności o 13,9% r/r obniżył wynik finansowy netto w 4q21 o 12,5% r/r. Rentowność sprzedaży netto spadła o 1,9 pp r/r do 6,6%. Znaczny wpływ na poziom kosztów mają wynagrodzenia. Ich udział w przychodach przekracza 30% i jest jednym z najwyższych spośród działów przetwórstwa przemysłowego. W 2021 płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 14,5%.

PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 1PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 1

Polska jest importerem netto odzieży. Import pochodzi głównie z Niemiec, Chin i Bangladeszu. W 4q21 wartość importu (HS 61+62) według danych ITC zwiększyła się o 20% r/r, do 3 mld euro. Eksport wzrósł w 4q21 o 23,2% r/r, do 2,6 mld euro. Ujemne saldo zwiększyło się o 2% r/r do 385 mln euro. Łączna wartość polskiego eksportu do Rosji, Białorusi i Ukrainy w 4q21 wynosiła 165 mln euro (+61% r/r), co stanowi 6,3% eksportu odzieży ogółem.

PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 2PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 2

Reklama

Wybuch wojny w Ukrainie może, naszym zdaniem, dość silnie odbić się na sytuacji branży odzieżowej. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w Rosji, Ukrainie i Białorusi zawiesili działalność, co nieco obniży łączne przychody działu. Jednak głównym czynnikiem ograniczającym krajową produkcję będzie zmniejszenie portfela zamówień jako efekt mniejszego popytu na odzież. Wojna i związana z tym niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej negatywnie wpływają na nastroje konsumenckie. Poczucie zagrożenia bezpieczeństwa przekłada się bezpośrednio na koszyk zakupowy konsumentów poprzez spadek zainteresowania zakupami towarów, które nie są dobrami pierwszej potrzeby.

PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 3PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 3

Konflikt zbrojny silnie podbija inflację. Wyższe koszty energii, transportu, półproduktów przekładają się na podrożenie produkcji i presję na wzrost cen zbytu odzieży, a to z kolei zmniejsza konkurencyjność polskich towarów na rynkach europejskich oraz ma niekorzystny wpływ na decyzje zakupowe.

PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 4PKD 14. Produkcja odzieży [analiza PKO] - 4

Przewidujemy, że w pierwszych miesiącach 2022 roku produkcja sprzedana odzieży w cenach bieżących zanotuje wzrost o ok. 8-10% r/r. W 2q22 wzrost produkcji może wyhamować. Napływ uchodźców z Ukrainy może zwiększyć sprzedaż odzieży pod warunkiem, że będą oni dysponowali odpowiednimi środkami, czy to z pracy zarobkowej, czy z funduszy pomocowych.

Reklama

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej

Artykuły związane z produkcja własnej odzieży