Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Opóźniony, odwołany lot - co robić?

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Jeżeli nasz lot ma opóźnienie lub został odwołany, mamy prawo do odszkodowania nawet do 600€ zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej 261/2004.

Odszkodowania możemy ubiegać się na podstawie rozporządzenie Unii Europejskiej 261/2004, które weszło w życie w 2005 roku. Jako pasażerowie jesteśmy  uprawnieni  do otrzymania rekompensaty od linii lotniczych w trzech przypadkach:  gdy lot jest opóźniony lub odwołany, a także jeśli odmówiono nam wejścia na pokład z powodu sprzedaży większej ilości biletów niż miejsc w samolocie .

Musimy pamiętać, że w Polsce roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem roku. Należy, więc jak najszybciej złożyć wniosek.

Rozporządzenie dotyczy pasażerów z całego świata, nie trzeba być obywatelem Unii Europejskiej. Ogranicza nas miejsce wylotu i linia lotnicza.

Możemy starać się o odszkodowanie gdy:

Reklama

-nasz lot jest z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą

- lot odbywa się z linią lotniczą zarejestrowaną w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii.

 

Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem jaki musi pokonać samolot:

- 250€ do 1500 km

-400€ od 1500 km do 3500 km

Reklama

-600€ ponad 3500 km

 

Są dwie drogi ubiegania się o odszkodowanie.  Możemy samemu wysłać wniosek do linii lotniczej. Wzór takiego pisma i wszelkie pomocne informacje znajdują się  tutaj lub też pozwolić, aby naszą sprawą zajęli się eksperci, wystarczy znać numer lotu i jego datę, które należy wpisać na stronie https://www.claimflights.pl/ . Wysłanie takiego formularza zajmuję kilka minut, a nie musimy się niczym martwić, wszystko zostanie załatwione za nas. Przykład jak wygląda składanie wniosku znajduje się pod tym linkiem

 

NASZ LOT JEST OPÓŹNIONY PONAD DWIE GODZINY

Jeżeli opóźnienie wynosi ponad 2 godziny, linia lotnicza ma wobec nas obowiązki:

-Zapewnienie posiłków i przekąsek ( odpowiednie do czasu oczekiwania)

Reklama

-Zapewnienie komunikacji (co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail)

-Transport ( gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym odlocie, linie lotnicze powinny zapewnić transport między lotniskiem a hotelem)

-Zakwaterowanie w hotelu (gdy wylot nastąpi  co najmniej jeden dzień po planowanym)

Powinniśmy otrzymać kupony od linii lotniczej na powyższe rzeczy . Jeśli nie otrzymamy żadnej pomocy, warto znaleźć kogoś kto pracuje dla linii lotniczej na lotnisku.

Jeśli nie udzielą nam  pomocy na lotnisku, powinniśmy zachować pokwitowania wydatków i spróbować  zgłosić się do linii lotniczej później. Linie lotnicze płacą tylko za "rozsądne" wydatki - nie dostaniemy pieniędzy za alkohol, drogie posiłki lub luksusowe hotele.

 

NASZ LOT JEST OPÓŹNIONY PONAD TRZY GODZINY

Reklama

Od teraz mamy prawo ubiegać się o finansową rekompensatę.

Wysokość odszkodowania zależy od z dystansu jaki musi pokonać samolot:

- 250€ do 1500 km

-400€ od 1500 km do 3500 km

-600€ ponad 3500 km

 

Reklama

Linia lotnicza najprawdopodobniej odmówi nam przyznania odszkodowania, jeżeli powodem problemów z lotem były tzw. nadzwyczajne okoliczności, na które przewoźnik nie ma wpływu.

 

Należą do nich:

-strajk

-akty boże  (erozja wulkaniczna, tsunami, huragan, burza i gradobicia)

-problemy techniczne (jeśli przewoźnik  nie mógł przewidzieć ani uniknąć problemu technicznego.)

Reklama

Więcej informacji na temat praw pasażera znajduje się  tutaj.

 

NA TABLICY ODLOTÓW WIDNIEJE INFORMACJA, ŻE NASZ LOT ZOSTAŁ ODWOŁANY CO ROBIĆ?

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam, tylko jeśli nie otrzymaliśmy  informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem.  Jeśli  zostanie zaproponowany nam lot alternatywny, a jego opóźnienie wynosi ponad 3 godzin, również należy nam się odszkodowanie.

 

Możemy również ubiegać się o pełny zwrot kosztów - w tym za inne bilety lotnicze, których nie wykorzystamy w tej samej rezerwacji, na przykład za lot powrotny.

Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest odwołany warto:

Reklama

-zebrać dowody odwołania lotu (np. informacyjne e-maile, smsy, listy)

-postarać się o odprawę, jeśli dowiedzieliśmy się o odwołaniu będąc na lotnisku (aby linia lotnicza nie mogła stwierdzić, że Państwa tam nie było)

-zrobić zdjęcie z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu

-jeśli to  możliwe wymienić się kontaktem z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byliśmy.

 

ODMOWA WEJŚCIA NA POKŁAD TZW. OVERBOOKING

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład należy się wtedy, gdy nasz lot zastępczy jest opóźniony o co najmniej dwie godziny, warunki wtedy są identyczne jak te w przypadku odwołania lotu.

Reklama

 

CZYM JEST CLAIM FLIGHTS

W walce o odszkodowanie warto korzystać z pomocy pośredników. Taką firmą jest właśnie Claim Flights. W wielu przypadkach przewoźnik przyznaje odszkodowanie, gdy taka firma się z nim skontaktuje, nawet jeśli nie odpowiedział na bezpośredni wniosek od osoby prywatnej.

Claim Flights jest firmą zarejestrowaną w Niemczech, działającą także w Polsce, Austrii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji i Hiszpanii. Działają na zasadzie brak wygranej brak opłat. Pobierają 25% netto z całkowitej kwoty roszczenia i nie pobierają dodatkowych opłat za czynności prawne np. w przypadku gdy sprawa trafi do sądu.

 

KORZYSTNA OFERTA W PORÓWNANIU Z INNYMI FIRMAMI TEGO TYPU

 W przypadku, gdy sprawa o odszkodowanie, musi być rozstrzygnięta przez sąd, to właśnie Claim Flights ma korzystną ofertę dla swoich klientów.  Przedstawimy przykład pokazujący ile możemy zaoszczędzić wybierając właśnie tą firmę.

Reklama

 

PRZYKŁADOWE OBLICZENIA DLA KONKURENCYJNEJ FIRMY

Przeanalizujmy wysokość rekompensaty za opóźnienie lotu dla 5-osobowej rodziny lecącej  z Frankfurtu do Nowego Jorku, kwota odszkodowania w tym przypadku to 5 x 600 € = 3000 €. Jeśli sprawa o odszkodowanie musi trafić do sądu, firma ta pobierze opłatę za usługę w wysokości 25% (150 € za każdą osobę i  750 € za sprawę) i dodatkową 25% opłatę za działanie prawne (150 € za każdą osobę i 750 € za sprawę). W sumie rodzina musi ponieść koszty wysokości 1500 € za usługi i czynności prawne.  1500 € idzie na konto firmy konkurencyjnej, a klient i jego rodzina otrzymują ostatecznie też 1500 €.

 

PRZYKŁADOWE OBLICZENIA DLA CLAIM FLIGHTS

Przeanalizujmy wypłatę rekompensaty dla tej samej 5-osobowej rodziny lecącej z Frankfurtu do Nowego Jorku z kwotą roszczenia wynoszącą 5 x 600 €= 3000 €, podczas gdy sprawa musi zostać rozstrzygnięta w sądzie. Claim Flights pobierze jedynie 25% od kwoty 3000 € co daje 750€. Pozostała kwota 2250 € idzie do klienta.

Reklama

 

W tym przykładzie korzystając z Claim Flights klient otrzyma 750€ więcej.

 

Więcej informacji na https://www.claimflights.pl/

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Zespół FXMAG

Zespół FXMAG

Portal i jedyny w Polsce magazyn Inwestora Indywidualnego. FXMAG wspiera swoich czytelników, zapewniając dostęp do szerokiej bazy edukacyjnej i na bieżąco informując o najważniejszych wydarzeniach rynkowych i gospodarczych z zakresu rynku Forex, akcji, kryptowalut oraz inwestycji alternatywnych. 


Reklama
Reklama