Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w lipcu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,0% (wobec wzrostu o 3,9% w lipcu 2021 r.). W porównaniu z czerwcem 2022 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 1,2%. W okresie styczeń-lipiec2[2] 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 8,0% (wobec wzrostu o 7,3% w 2021 r.).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W lipcu 2022 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,3%), „pozostałe” (o 10,5%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 10,2%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 5,4%). Najgłębszy spadek sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 15,1%).
W lipcu 2022 r. w porównaniu z czerwcem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,6% w czerwcu br. do 8,4% w lipcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,0% przed miesiącem do 21,5%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,4% do 16,1%), natomiast wzrost udziału odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,7% do 22,8%).
W lipcu br. najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem – o 13,3%
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2022 r. była o 0,1% niższa w porównaniu z czerwcem br.
W lipcu 2022 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 0,1% w porównaniu z poprzednim miesiącem
-
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. ↑
-
W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze ↑