Wycena
Ryzyka inwestycyjne
Wśród kluczowego ryzyka dla działalności i wyników finansowych Ultimate Games zwracamy uwagę na poniższe czynniki:
Ryzyko utraty kluczowych pracowników oraz wolniejszego niż oczekiwane tempa rozwoju nowych zespołów deweloperskich. Kluczowym zasobem dla producenta gier jest doświadczony zespół deweloperski. Obecnie liczne spółki z branży w Polsce inwestują w rozbudowę działalności co wiąże się z koniecznością zwiększania zatrudnienia. W wyniku tego konkurencja pracodawców o pracownika jest wysoka. Ponadto bardziej doświadczeni deweloperzy często decydują się na założenie własnego studia. Wiąże się to z istotnym ryzykiem utraty kluczowych pracowników oraz większymi trudnościami przy tworzeniu nowych zespołów deweloperskich. Aby ograniczyć wpływ tego ryzyka na biznes spółka opiera rozliczenia z deweloperami na modelu podziału zysku, który jest opłacalny dla deweloperów i przywiązuje ich do pracy w grupie.
Ryzyko gorszego niż oczekiwane przyjęcia gier spółki. Rynek gier wideo jest wysoce rozdrobniony oraz konkurencyjny, z wieloma premierami każdego dnia oraz wysoko budżetowymi produkcjami AAA dostarczanymi przez liderów rynku. W związku z tym istnieje istotne ryzyko, że poszczególne gry mogą nie osiągnąć oczekiwanego zainteresowania wśród graczy, skutkiem czego sprzedaż może okazać się niższa od oczekiwań. Aby ograniczyć wpływ tego ryzyka Ultimate Games pracuje nad produkcją wielu tytułów jednocześnie (wysoka dywersyfikacja) przy niskich kosztach produkcji (szybki zwrot z inwestycji).
Ryzyko opóźnień w produkcji oraz zależność od nieregularnych premier gier. Gry wideo standardowo notują szczyt sprzedaży zaraz po premierze, w związku z czym wyniki Ultimate Games mogą charakteryzować się nieregularnością, odnotowując znacznie wyższe poziomy w kwartałach ważnych premier oraz spadać w okresach gdy spółka wydaje mniej produkcji. Jednocześnie produkcja gier to proces skomplikowany i oparty na wielu iteracjach przez co istnieje istotne ryzyko opóźnień w harmonogramach. Zwracamy jednak uwagę, iż dzięki rozbudowanemu portfolio produkcyjnemu spółki jak i silnej sprzedaży dotychczas wydanych tytułów regularność wyników finansowych spółki jest znacząco poprawiona.
Ryzyko walutowe. Większość przychodów spółki jest realizowana w walutach USD oraz EUR, natomiast koszty (oparte głównie na wynagrodzeniach zespołów deweloperskich) realizowane są głównie w PLN, w związku z czym spółka jest wystawiona na ryzyko walutowe. Ultimate Games nie stosuje instrumentów zabezpieczeń tego ryzyka.
Ryzyko podatkowe. Sektor deweloperów gier wideo korzysta w Polsce z przychylnych regulacji IP Box, które pozwalają na obniżenie efektywnej stawki podatkowej poniżej 19%. Zwracamy jednak uwagę, iż istnieje ryzyko że regulacje te mogą zostać zmienione bądź ich interpretacja może zmienić się w przyszłości co mogłoby przełożyć się na wzrost efektywnej stawki podatku płaconej przez spółkę.
Ryzyko awarii systemów IT oraz serwerów. W procesie produkcji gier spółka jest zależna od prawidłowego działania jej infrastruktury IT. W przypadku awarii systemów istnieje ryzyko wystąpienia istotnych opóźnień w produkcji gier.
Ryzyko pojawienia się nowych technologii oraz zmian w branży. Sektor gier wideo jest szybko rozwijającym się segmentem rynku rozrywki co wiąże się z tym iż przyciąga on rosnące inwestycje oraz odnotowuje ciągłą poprawę w technologii, która też staje się coraz droższa z roku na rok. Istnieje ryzyko, iż spółka nie utrzyma odpowiedniego poziomu w wyścigu technologicznym, albo że obecne technologie okażą się bardziej interesujące dla graczy.
Ryzyko ograniczonej liczby kanałów sprzedaży oraz zależności od dystrybutorów. Zdecydowana większość sprzedaży gier wideo realizowana jest w cyfrowych sklepach konsol (Xbox, PlayStation, Nintendo) jak i w dużych cyfrowych sklepach PC, takich jak Steam. Ultimate Games również realizuje większość sprzedaży w kilku sklepach (aczkolwiek, ze względu na dywersyfikacje platformową spółka nie jest zależna od jednej platformy) i w przypadku zakończenia współpracy ze sklepem wyniki spółki mogą ulec pogorszeniu. Jednocześnie dobre wyniki sprzedażowe gier są również zależne od pozycjonowania w sklepie i wsparcia marketingowego.