Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Spółka z GPW nie sprostała oczekiwaniom analityków. Wyniki finansowe znacznie niższe...

|
selectedselectedselected
Spółka z GPW nie sprostała oczekiwaniom analityków. Wyniki finansowe znacznie niższe...
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wyniki finansowe 4Q’23

Wyniki za 4Q’23 okazały się zauważalnie niższe od naszych prognoz. Na poziomie skonsolidowanym Toya osiągnęła 177,7 mln zł skonsolidowanych przychodów (-17% r/r), 18,2 mln zł EBIT (-29% r/r) i 14,9 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (-18% r/r).

 

spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 1spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 1

 

Reklama

Istotny spadek przychodów r/r wynikał przede wszystkim z wysokiej bazy odniesienia - w 4Q’22 Toya stosowała promocje cenowe, aby zmniejszyć stany magazynowe, w 4Q’23 takiej akcji nie przeprowadzono. Tak czy inaczej poziom sprzedaży był rozczarowujący - zauważalnie niższy od rezultatów osiągniętych w dwóch poprzednich kwartałach. Niższe przychody skonsolidowane wynikały przede wszystkim z wyraźnie niższej sprzedaży na rynkach zagranicznych – największe spadki w ujęciu wartościowym wystąpiły w Chile, Demokratycznej Republice Konga, Turkmenistanie, Gwatemali. Z kolei sprzedaż zwiększyła się w Ukrainie i Armenii.

Marża brutto na sprzedaży osiągnięta w 4Q’23 była wyraźnie wyższa r/r, choć nieco poniżej naszych szacunków. W przypadku sprzedaży w Polsce, stanowiącej połowę przychodów grupy kapitałowej, spółce przysłużyło się umocnienie złotego. Przy spadku przychodów, zwiększyły się koszty sprzedaży - do najwyższego poziomu kwartalnego w historii. Z kolei koszty ogólnego zarządu spadły r/r, choć oczekiwaliśmy lekkiego wzrostu. Ogółem SG&A okazały się nieco wyższe od naszych szacunków. Saldo finansowe było zbliżone do zera - we wrześniu ub. r. spółka spłaciła ostatni kredyt, koszty finansowe są głównie efektem odsetek od leasingu.

Pozytywnym elementem były przepływy z działalności operacyjnej, które w 4Q’23 (+42,0 mln zł) wyraźnie przekroczyły poziom zysku netto powiększonego o amortyzację (+17,1 mln zł). Było to możliwe dzięki spadkowi poziomu zapasów i należności oraz niewielkiemu wzrostowi zobowiązań wobec dostawców. Dzięki temu stan środków pieniężnych na koniec roku zwiększył się do 69,9 mln zł (najwyższy poziom w historii), a gotówka netto (spółki z grupy posiadają jedynie zobowiązania z tytułu leasingu) wzrosła do 38,0 mln zł (z 13,4 mln zł na koniec 3Q’23).

Naszym zdaniem wysoki stan środków pieniężnych powinien skłonić zarząd do przeznaczenia znaczącej części zysku na dywidendę bądź skup akcji. W scenariuszu bazowym zakładamy przeznaczenie połowy zysku na wypłatę dywidendy.

 

Reklama

W całym 2023 r. przychody w Polsce (50% udział w skonsolidowanej sprzedaży) zmniejszyły się o 2,3% r/r, a w Rumunii (12% udział w sprzedaży skonsolidowanej) o -1,3% r/r. W Chinach sprzedaż wzrosła o 2,3%. Pozytywnie wyróżniła się Ukraina, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 18% r/r. Największy spadek sprzedaży w 2023 r. wystąpił w eksporcie: -7,9% r/r. W kanale hurtowym w całym 2023 r. sprzedaż była niższa o 2,7% r/r, w sieciach detalicznych o -0,8% r/r, ale sprzedaż za pośrednictwem internetu wzrosła o 3,0% r/r. W 2023 r. najwyraźniej poprawiła się marża w kanale hurtowym, nieco wyższa była marża w e-commerce, nieznacznie niższe były marże w sprzedaży eksportowej i do sieci handlowych.

 

spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 2spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 2

 

Aktualizacja prognoz wyników finansowych

  • W związku z niższym poziomem sprzedaży w 4Q’23 nieznacznie w dół korygujemy prognozy sprzedaży na 2024 i 2025 r. Korekta ta dotyczy rynków pozaeuropejskich. Nadal uważamy, że w najbliższych kwartałach sprzedaż w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się systematycznie zwiększać, dzięki stopniowej poprawie nastrojów konsumenckich. Wsparciem dla popytu w Polsce pod koniec bieżącego roku i w 2025 r. powinien być też napływ środków unijnych (w ramach KPO i „Perspektywy 2021 – 2027”), który przekładać się będzie na większą liczbę inwestycji budowlanych.
  • Ze względu na nieco większą konkurencję widoczną w ostatnich miesiącach wśród producentów artykułów budowlanych i narzędzi, nieznacznie obniżamy poziom marży brutto na sprzedaży na najbliższe lata – z ok. 33,7% do 33,0%.
  • W związku z relatywnie wysokimi kosztami sprzedaży w 4Q’23 oraz wzrostem cen frachtu w ostatnich miesiącach, podwyższamy szacunki kosztów sprzedaży na 2024 i 2025 r.
  • Niższe od naszych prognoz koszty ogólnego zarządu w 2H’23 skłaniają nas do obniżenia prognoz tej kategorii kosztów na kolejne lata.
  • Ze względu na niskie zadłużenie finansowe (brak wykorzystania kredytów obrotowych przez Toya S.A., kredyt obrotowy jedynie w Yatoo Tools (Shanghai) od końca marca br.) obniżamy szacunki kosztów finansowych w najbliższych latach.
  • Zakładamy, że mocny bilans skłoni zarząd do przeznaczania połowy zysku netto na dywidendę w 2024 r. i kolejnych latach.

 

Reklama

spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 3spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 3

 

Ze względu na niską bazę odniesienia sprzed roku spodziewamy się poprawy wyników r/r w 1Q’24. Prognozujemy 5% wzrost skonsolidowanych przychodów i nieco wyższą r/r marżę brutto na sprzedaży (m.in. efekt mocnego złotego). Brak zadłużenia z tytułu kredytów (jedynie zobowiązania leasingowe) oraz wysoki poziom gotówki na koniec 2023 r. (70 mln zł) powinien przełożyć się na dużo korzystniejsze saldo na działalności finansowej.

 

spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 4spolka z gpw nie sprostala oczekiwaniom analitykow wyniki finansowe znacznie nizsze grafika numer 4

Reklama

 

Główne czynniki ryzyka

  • Ryzyko spowolnienia gospodarczego – w przypadku przedłużenia obecnego spowolnienia gospodarczego bądź wystąpienia recesji można spodziewać się spadku popytu na produkty oferowane przez spółkę, choć zależność popytu na narzędzia i elektronarzędzia od tempa wzrostu gospodarczego jest niższa niż w wielu innych branżach.
  • Ryzyko walutowe – spółka za większość nabywanych produktów płaci w juanach, umocnienie tej waluty przekłada się negatywnie na rentowność sprzedaży, negatywny wpływ może też mieć osłabienie złotego względem innych walut – ok. 50% sprzedaży kierowane jest na rynek polski, słaby złoty powoduje konieczność podwyższania cen, co często jest trudne i może przekładać się na spadek sprzedaży.
  • Ryzyko istotnego wzrostu cen surowców (stali, miedzi, tworzyw sztucznych) - w średnim terminie powoduje obniżenie marżowości (w długim terminie Toya stara się przenosić rosnące koszty na ceny oferowanych produktów).
  • Ryzyko zaostrzenia konkurencji – na rynku artykułów przemysłowych działa wiele firm, obecnie uzyskiwane marże są relatywnie wysokie, z czasem konkurencja może się zwiększyć i spowodować spadek zyskowności Toya.
  • Ryzyko dalszego wprowadzania marek własnych w sieciach marketów budowlanych – produkty Toya i innych konkurentów mogą być stopniowo wypierane przez marki własne.
  • Ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw – skutkujące brakami towarów i spadkiem sprzedaży.
  • Ryzyko wzrostu kosztów transportu – w przypadku szybkiego wzrostu popytu konsumpcyjnego lub toczącej się wojny w rejonie szlaków transportu towarów, stawki frachtu dynamicznie rosną.
  • Ryzyko spowolnienia wzrostu sprzedaży w długim terminie – Toya posiada w ofercie mniej elektronarzędzi akumulatorowych niż firmy konkurencyjne, czyli w segmencie rynku charakteryzującym się wysoką dynamiką wzrostu w ostatnich latach.

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 


 

Reklama

Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)!  Obserwuj FXMAG>>

 


Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama