Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya?

|
selectedselectedselected
Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya? | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Szeroko rozumiany globalny rynek „home improvment” w 2022 r., według Euromonitor, miał wartość 317 mld USD. W ujęciu nominalnym zwiększył się w ubiegłym roku o 4% (+12% w stosunku do przed covidowego 2019 r.), jednak po skorygowaniu o inflację, zmniejszył się o 3% (-1% w relacji do 2019 r.).

 

Obecnie wartość światowego rynku narzędzi ręcznych i elektronarzędzi wynosi ok. 70 mld dolarów, przy czym występują pewne rozbieżności w szacunkach wielkości tego rynku, w zależności od tego jak się go definiuje – kwestie zaliczania (bądź nie) niektórych urządzeń i narzędzi wykorzystywanych do porządkowania terenu, zbierania śmieci, w pracach ogrodowych.

W ramach rynku narzędzi można wyróżnić dwa segmenty: narzędzia ręczne (ok. 1/3 całego rynku) i elektronarzędzia (2/3). Udział tych drugich w strukturze sprzedaży systematycznie się zwiększa (motorem są kraje rozwinięte gospodarczo), podobna tendencja prawdopodobna jest w kolejnych latach – praca z wykorzystaniem elektronarzędzi jest szybsza, łatwiejsza, tendencja do wyboru elektronarzędzi rośnie wraz z bogaceniem się społeczeństw (choć nie wszystkie narzędzia ręczne można zastąpić elektronarzędziami). Najbardziej dynamicznie rosnącą grupą elektronarzędzi są (i będą w najbliższych latach) urządzenia bezprzewodowe. W dystrybucji elektronarzędzi coraz większe znaczenie będzie miał kanał e-commerce – obecnie odpowiada on za ok. 12% sprzedaży (ok. 5 mld USD).

Reklama

Dominującym graczem w eksporcie narzędzi i elektronarzędzi są Chiny – w ujęciu wolumenowym odpowiadają za ok. 67% światowego eksportu, w ujęciu wartościowym za ok. 49% (wg szacunków IndexBox z grudnia 2022 r.). Największym importerem są USA (24% udziału w światowym imporcie). Znaczącą rolę w światowym rynku zajmują Niemcy – drugie miejsce zarówno w eksporcie, jak i imporcie narzędzi, z udziałami na poziomie 7-9%.

Firmy zajmujące się analizą rynku narzędzi przewidują, że światowy rynek narzędzi będzie się zwiększał w średniorocznym tempie ok. 4% (zakres prognoz od 2,5% do 5,7%) przez następne 7-10 lat. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost może być nieco szybszy, ze względu na bogacenie się społeczeństw (równanie do krajów zachodnioeuropejskich) i dynamiczny wzrost rynku budowlanego i motoryzacyjnego. Głównymi czynnikami wzrostu rynku w skali globalnej mają być postępujące uprzemysłowienie, urbanizacja, zwiększająca się skłonność ludności do majsterkowania.

Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya? - 1Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya? - 1

Rynek producentów jest dosyć rozdrobiony, 7 największych podmiotów odpowiada jednak za nieco ponad połowę rynku. Liderem od lat pozostaje Stanley Black & Decker (ok. 16% udziału), na drugim miejscu znajduje się Techtronic Industries (ok. 12%), na trzecim - Bosch (ok. 10%), kolejne miejsca zajmują Hilti (8%), Makita (7%), Hitachi Koki (5%), Emerson Electric.

Wartość europejskiego rynku to blisko 20 mld dolarów, z czego ok. 13 mld dolarów stanowią elektronarzędzia. Najwięcej elektronarzędzi i narzędzi ręcznych sprzedaje się w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Rosji, Polsce.

Reklama

Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya? - 2Rynek elektronarzędzi i narzędzi ręcznych ciągle się zmienia. Jaki wpływ ma to na notowania spółki Toya? - 2

Wartość rynku elektronarzędzi w Polsce wynosi ok. 3 mld zł, a rynku narzędzi ręcznych ok. 1,5 mld zł. Rynek w ostatnich latach zwiększał się w tempie 6-7% r/r. Liderem sprzedaży w Polsce jest Bosch, z blisko 30% udziałem (ta firma ma bardzo silną pozycję w segmencie elektronarzędzi dla profesjonalistów). Ok. 12% rynku pozostaje w zasięgu Stanley Black&Decker, zbliżony udział ma japońska Makita.

Wśród krajowych podmiotów najsilniejszą pozycję zajmuje Toya oraz warszawski Topex. Obie firmy mają zbliżone udziały w rynku: Toya ok. 7% (w 2022 r. sprzedaż Toya w Polsce wyniosła 376 mln zł – ok. 15% tej sprzedaży stanowiły jednak: sprzęt AGD, baterie łazienkowe, urządzenia elektryczne – lampy, przedłużacze, mierniki, odzież i obuwie BHP, sprzęt gastronomiczny), Topex ok. 6% (280 mln zł przychodów ze sprzedaży krajowej w 2022 r.). Historia obu firma jest podobna: zostały utworzone na początku lat 90-tych i zaczęły sprowadzać narzędzia bardziej dostępne cenowo niż te markowych producentów. Topex, podobnie jak Toya, dużą część sprzedaży kieruje na eksport (42% w 2021 r., 37% w 2022 r.). Sprzedaż zagraniczna Topex to głównie Europa Środkowo-Wschodnia: Rumunia, Ukraina, Czechy, Słowacja, Rosja, czyli geograficznie rynki zbytu zbliżone do regionu, w którym operuje Toya. Nieco mniejszymi krajowymi producentami elektronarzędzi są: Profix, Celma, Bass Polska.

 

Zobacz także: Akcje TOYA. Sprawdzamy, na czym polega strategia tej spółki – analiza na zlecenie GPW

 

Reklama

W podziale asortymentowym w sprzedaży narzędzi ręcznych największe udziały mają: klucze (ponad 1/3 udziału w narzędziach ręcznych, wg badań Allied Market Research), szczypce, wkrętaki, młotki, przecinaki do przewodów. Najbardziej popularne elektronarzędzia to: wiertarki, wkrętarki, szlifierki, piły, strugarki, frezarki, lutownice, młoty pneumatyczne, pistolety do kołków, spawarki. Najbardziej popularne urządzenia do prac w ogrodzie i warsztacie to: kosiarki, odkurzacze przemysłowe.

Nabywcami narzędzi ręcznych i elektronarzędzi są przede wszystkim profesjonaliści (osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, firmy budowlane, remontowe, warsztaty samochodowe, firmy zajmujące się pielęgnacją zieleni, utrzymaniem czystości na osiedlach, w obiektach przemysłowych) ale również amatorzy - majsterkowicze. Pierwsza z tych grup generuje wyraźnie większy popyt, choćby z racji wykorzystywania narzędzi do codziennej pracy. Szacuje się, że około 1/3 specjalistów kupuje nowe narzędzia kilka razy w roku, a ok. 1/5 przynajmniej raz w roku. Profesjonaliści z reguły dokonują zakupów w sklepach specjalistycznych i hurtowniach, wśród amatorów bardziej preferowanym kanałem zakupów jest e-commerce i markety budowlane. Majsterkowicze używają narzędzi w celach hobbystycznych (wykonywanie różnych przedmiotów domowych), samorealizacji, z powodu oszczędności (samodzielna praca zamiast odpłatnego zlecenia zewnętrznym firmom), część z nich traktuje drobne prace domowe jako sposób na odreagowanie stresu. Około 10-15% Polaków samodzielnie maluje wnętrza, dokonuje drobnych napraw elektrycznych, układa parkiet i panele, montuje meble.

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama