Szeroko rozumiany globalny rynek „home improvment” w 2022 r., według Euromonitor, miał wartość 317 mld USD. W ujęciu nominalnym zwiększył się w ubiegłym roku o 4% (+12% w stosunku do przed covidowego 2019 r.), jednak po skorygowaniu o inflację, zmniejszył się o 3% (-1% w relacji do 2019 r.).
Obecnie wartość światowego rynku narzędzi ręcznych i elektronarzędzi wynosi ok. 70 mld dolarów, przy czym występują pewne rozbieżności w szacunkach wielkości tego rynku, w zależności od tego jak się go definiuje – kwestie zaliczania (bądź nie) niektórych urządzeń i narzędzi wykorzystywanych do porządkowania terenu, zbierania śmieci, w pracach ogrodowych.
W ramach rynku narzędzi można wyróżnić dwa segmenty: narzędzia ręczne (ok. 1/3 całego rynku) i elektronarzędzia (2/3). Udział tych drugich w strukturze sprzedaży systematycznie się zwiększa (motorem są kraje rozwinięte gospodarczo), podobna tendencja prawdopodobna jest w kolejnych latach – praca z wykorzystaniem elektronarzędzi jest szybsza, łatwiejsza, tendencja do wyboru elektronarzędzi rośnie wraz z bogaceniem się społeczeństw (choć nie wszystkie narzędzia ręczne można zastąpić elektronarzędziami). Najbardziej dynamicznie rosnącą grupą elektronarzędzi są (i będą w najbliższych latach) urządzenia bezprzewodowe. W dystrybucji elektronarzędzi coraz większe znaczenie będzie miał kanał e-commerce – obecnie odpowiada on za ok. 12% sprzedaży (ok. 5 mld USD).
Dominującym graczem w eksporcie narzędzi i elektronarzędzi są Chiny – w ujęciu wolumenowym odpowiadają za ok. 67% światowego eksportu, w ujęciu wartościowym za ok. 49% (wg szacunków IndexBox z grudnia 2022 r.). Największym importerem są USA (24% udziału w światowym imporcie). Znaczącą rolę w światowym rynku zajmują Niemcy – drugie miejsce zarówno w eksporcie, jak i imporcie narzędzi, z udziałami na poziomie 7-9%.
Firmy zajmujące się analizą rynku narzędzi przewidują, że światowy rynek narzędzi będzie się zwiększał w średniorocznym tempie ok. 4% (zakres prognoz od 2,5% do 5,7%) przez następne 7-10 lat. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost może być nieco szybszy, ze względu na bogacenie się społeczeństw (równanie do krajów zachodnioeuropejskich) i dynamiczny wzrost rynku budowlanego i motoryzacyjnego. Głównymi czynnikami wzrostu rynku w skali globalnej mają być postępujące uprzemysłowienie, urbanizacja, zwiększająca się skłonność ludności do majsterkowania.
Rynek producentów jest dosyć rozdrobiony, 7 największych podmiotów odpowiada jednak za nieco ponad połowę rynku. Liderem od lat pozostaje Stanley Black & Decker (ok. 16% udziału), na drugim miejscu znajduje się Techtronic Industries (ok. 12%), na trzecim - Bosch (ok. 10%), kolejne miejsca zajmują Hilti (8%), Makita (7%), Hitachi Koki (5%), Emerson Electric.
Wartość europejskiego rynku to blisko 20 mld dolarów, z czego ok. 13 mld dolarów stanowią elektronarzędzia. Najwięcej elektronarzędzi i narzędzi ręcznych sprzedaje się w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Rosji, Polsce.
Wartość rynku elektronarzędzi w Polsce wynosi ok. 3 mld zł, a rynku narzędzi ręcznych ok. 1,5 mld zł. Rynek w ostatnich latach zwiększał się w tempie 6-7% r/r. Liderem sprzedaży w Polsce jest Bosch, z blisko 30% udziałem (ta firma ma bardzo silną pozycję w segmencie elektronarzędzi dla profesjonalistów). Ok. 12% rynku pozostaje w zasięgu Stanley Black&Decker, zbliżony udział ma japońska Makita.
Wśród krajowych podmiotów najsilniejszą pozycję zajmuje Toya oraz warszawski Topex. Obie firmy mają zbliżone udziały w rynku: Toya ok. 7% (w 2022 r. sprzedaż Toya w Polsce wyniosła 376 mln zł – ok. 15% tej sprzedaży stanowiły jednak: sprzęt AGD, baterie łazienkowe, urządzenia elektryczne – lampy, przedłużacze, mierniki, odzież i obuwie BHP, sprzęt gastronomiczny), Topex ok. 6% (280 mln zł przychodów ze sprzedaży krajowej w 2022 r.). Historia obu firma jest podobna: zostały utworzone na początku lat 90-tych i zaczęły sprowadzać narzędzia bardziej dostępne cenowo niż te markowych producentów. Topex, podobnie jak Toya, dużą część sprzedaży kieruje na eksport (42% w 2021 r., 37% w 2022 r.). Sprzedaż zagraniczna Topex to głównie Europa Środkowo-Wschodnia: Rumunia, Ukraina, Czechy, Słowacja, Rosja, czyli geograficznie rynki zbytu zbliżone do regionu, w którym operuje Toya. Nieco mniejszymi krajowymi producentami elektronarzędzi są: Profix, Celma, Bass Polska.
Zobacz także: Akcje TOYA. Sprawdzamy, na czym polega strategia tej spółki – analiza na zlecenie GPW
W podziale asortymentowym w sprzedaży narzędzi ręcznych największe udziały mają: klucze (ponad 1/3 udziału w narzędziach ręcznych, wg badań Allied Market Research), szczypce, wkrętaki, młotki, przecinaki do przewodów. Najbardziej popularne elektronarzędzia to: wiertarki, wkrętarki, szlifierki, piły, strugarki, frezarki, lutownice, młoty pneumatyczne, pistolety do kołków, spawarki. Najbardziej popularne urządzenia do prac w ogrodzie i warsztacie to: kosiarki, odkurzacze przemysłowe.
Nabywcami narzędzi ręcznych i elektronarzędzi są przede wszystkim profesjonaliści (osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, firmy budowlane, remontowe, warsztaty samochodowe, firmy zajmujące się pielęgnacją zieleni, utrzymaniem czystości na osiedlach, w obiektach przemysłowych) ale również amatorzy - majsterkowicze. Pierwsza z tych grup generuje wyraźnie większy popyt, choćby z racji wykorzystywania narzędzi do codziennej pracy. Szacuje się, że około 1/3 specjalistów kupuje nowe narzędzia kilka razy w roku, a ok. 1/5 przynajmniej raz w roku. Profesjonaliści z reguły dokonują zakupów w sklepach specjalistycznych i hurtowniach, wśród amatorów bardziej preferowanym kanałem zakupów jest e-commerce i markety budowlane. Majsterkowicze używają narzędzi w celach hobbystycznych (wykonywanie różnych przedmiotów domowych), samorealizacji, z powodu oszczędności (samodzielna praca zamiast odpłatnego zlecenia zewnętrznym firmom), część z nich traktuje drobne prace domowe jako sposób na odreagowanie stresu. Około 10-15% Polaków samodzielnie maluje wnętrza, dokonuje drobnych napraw elektrycznych, układa parkiet i panele, montuje meble.