Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Reklamy tanieją, ale przychody rosną - gigant social mediów pokazał zaskakująco dobre wyniki

|
selectedselectedselected
Reklamy tanieją, ale przychody rosną - gigant social mediów pokazał zaskakująco dobre wyniki | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

„To był dobry kwartał, a my stajemy się coraz bardziej wydajni” - takimi słowami podsumował wyniki Meta Platforms prezes spółki Mark Zuckerberg. Sprawozdanie giganta social mediów za pierwszy kwartał rzeczywiście przyniosło kilka pozytywnych zaskoczeń, a prognozy spółki na kolejny kwartał okazały się wyższe od prognoz. Facebook po raz pierwszy od trzech kwartałów przestał zmniejszać swoje przychody i wreszcie udało mu się przebić oczekiwania analityków. W handlu po środowej sesji akcje Metą Platforms rosły nawet ponad 12%.

 

Na skróty:

  • Meta Platforms pozytywnie zaskoczył wynikami za pierwszy kwartał
  • Spółka przebiła oczekiwania analityków w kwestii przychodów i zysku na akcję
  • Przychody wzrosły o 3% w skali roku, mimo 17% spadku średnich stawek za reklamy
  • Zysk na akcję wyniósł 2,20 dolara
  • Operator Facebooka i Instagrama opublikował też lepsze od oczekiwań prognozy na drugi kwartał i cały 2023 rok
  • Wyniki zostały optymistycznie przyjęte przez rynek: w handlu posesyjnym akcje Metą rosły o 12%, kontynuując trwający od początku roku trend wzrostowy
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej FXMAG

 

Facebook zaskakuje wynikami

Meta Platforms w pierwszym kwartale 2023 roku zanotował przychody z sprzedaży na poziomie 28,645 mld dolarów, co jest wzrostem o 3% w porównaniu do zeszłego roku, w którym przychody wyniosły 27,9 mld USD. Rok temu dynamika wzrostu przychodów była jednak zauważalnie wyższa i wynosiła 7% r/r. Przychody spółki były jednak sporo wyższe niż oczekiwali tego analitycy, którzy spodziewali się wyniku na poziomie 27,65 mld dolarów. Pierwszy kwartał 2023 roku jest również przełamaniem dotychczasowej serii trzech kolejnych kwartałów ze spadkami przychodów w ujęciu rocznym.

Reklama

Koszty działalności operacyjnej Meta Platforms wyniosły w pierwszym kwartale 21,418 mld dolarów, co jest wzrostem o 10% w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku (19,4 mld USD).

Marża operacyjna spadła do 25%, wobec 31% rok wcześniej i 43% w pierwszym kwartale 2021 roku.

Pozytywnym zaskoczeniem była również rentowność Meta Platforms w pierwszym kwartale - zysk netto wyniósł 5,7 mld dolarów, co przełożyło się na zysk na akcję w wysokości 2,20 USD. Jest to wynik powyżej oczekiwań analityków, którzy spodziewali się EPS (zysku na akcję) w wysokości 2,03 dolara. W trzech poprzednich kwartałach spółka nie była w stanie sprostać oczekiwaniom rynku, a w raporcie za poprzedni kwartał EPS był o ponad 20% niższy niż zakładał to konsensus rynkowy - zysk na akcję wyniósł zaledwie 1,76 USD, wobec oczekiwanych 2,23 dolara.

Rentowność giganta social mediów po raz kolejny spadła w ujęciu rocznym - zysk netto był niższy o 24% niż w pierwszym kwartale 2022 roku (7,465 mld USD), natomiast EPS spadł o 19% r/r (rok temu zysk na akcję wyniósł 2,72 dolara). Dla porównania, rok temu ujemna dynamika zysku na akcję była podobna i wyniosła -18% (w Q1 2021 EPS wyniósł 3,30 USD).

Segment Meta Reality Labs, który zajmuje się rozwojem produktów z zakresu wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz metawersum zanotował w pierwszym kwartale przychody na poziomie niecałych 340 mln dolarów, jednocześnie przynosząc stratę operacyjną 3,99 mld USD. Jednocześnie spółka podkreśliła, że w kolejnych kwartałach 2023 roku strata operacyjna Reality Labs będzie się powiększać.

Reklama

 

Tańsze reklamy, ale za to więcej

Meta Platforms zanotował również wskaźniki aktywności użytkowników swoich usług, które przebiły rynkowe oczekiwania. DAP, czyli dzienna liczba aktywnych użytkowników wszystkich usług koncernu wyniosła w marcu 3,02 mld osób, co jest wzrostem o 5% w skali roku. MAP, czyli miesięczna liczba aktywnych użytkowników wszystkich usług również wzrosła o 5% w ujęciu rocznym, osiągając liczbę 3,81 mld osób.

Dzienna liczba aktywnych użytkowników Facebooka wyniosła w marcu 2,04 mld osób, wobec oczekiwanych przez rynek 2,01 mld. Jest to wzrost o 4% w porównaniu z poprzednim rokiem (rok temu dynamika wzrostu wynosiła 3% r/r). Przeciętna liczba aktywnych użytkowników Facebooka w ujęciu miesięcznym wzrosła o 2% w skali roku, do 2,99 mld osób.

Jeśli chodzi o efektywność reklam w aplikacjach Meta Platforms, to ich wyświetlenia wzrosły o 26% w porównaniu z zeszłym rokiem, natomiast przeciętna cena za publikację reklamy spadła o 17% w skali roku.

Przeciętny przychód na użytkownika (ARPU) Meta Platforms wyniósł w pierwszym kwartale 9,62 dolara, wobec oczekiwanych przez analityków 9,30 USD.

 

Prognozy również powyżej oczekiwań

Operator Facebooka, Instagrama i WhatsAppa opublikował również swoje prognozy wyników na drugi kwartał. Koncern spodziewa się przychodów ze sprzedaży na poziomie pomiędzy 29,5 mld i 32 mln dolarów, co przewyższyło oczekiwania analityków, stawiających górną granicę przychodów za Q2 na poziomie 29,5 mld USD.

Całkowite koszty operacyjne Meta Platforms w 2023 roku zostały oszacowane przez spółkę w przedziale 86-90 mld dolarów, w czym zawierają się również koszty reorganizacji swojej działalności (w przedziale od 3 do 5 mld USD).

Łączne nakłady kapitałowe w tym roku mają wynieść od 30 do 33 mld dolarów, w czym zawierają się wszystkie inwestycje związane z rozwojem produktów opartych o sztuczną inteligencję i rozszerzoną rzeczywistość, a także nowych formatów treści wspierających reklamy.

Reklama

 

Czas zwolnień i oszczędności

Meta Platforms, podobnie jak inne koncerny technologiczne, szuka oszczędności poprzez reorganizację swojej działalności, na którą składały się m.in. masowe zwolnienia pracowników. Jak dotąd pracę straciło ponad 21 000 osób.

W pierwszym kwartale odpisy aktualizujące związane z reorganizacją działalności spółki wyniosły 1,144 mld dolarów.

Koszty reorganizacji działalności Meta Platforms w pierwszym kwartale obniżyły zysk na akcję o 44 centy (wynosiłby on więc 2,62 USD).

W samym kwietniu, którego nie obejmował raport za pierwszy kwartał, pracę w Facebooku straciło kolejne 4000 osób, tym razem przede wszystkim z kadry zarządzającej.

Reklama

Akcje Meta Platforms, po fatalnym 2022 roku, od początku stycznia znajdują się w trendzie wzrostowym, w ramach którego notowania wzrosły o niemal 70%, a także o prawie 20% w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Zeszły rok był najgorszym w historii Meta Platforms pod względem giełdowej stopy zwrotu - akcje odnotowały ponad 64% spadek.

 

 

 

Reklama

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Darek Dziduch

Darek Dziduch

Redaktor portalu FXMAG i wydawca magazynu Inwestor. Nagrywa na YouTube materiały edukacyjne, poruszając tematy związane przede wszystkim z inwestycjami, finansami osobistymi i gospodarką.

Obserwuj autoraTwitter


Reklama
Reklama