Główny wpływ na wyniki osiągnięte w 2022 roku miała znaczna poprawa w dominującym segmencie Technology Services. Bardzo dobrze należy ocenić też wyniki na poziomie skonsolidowanym. Przychody ukształtowały się 4% powyżej naszych prognoz, EBIT i EBITDA 25 i 20% odpowiednio. Zysk netto wyniósł 38,5 mln zł vs 30,1 mln zł prognozowane przez nas. Raportowany zysk netto j.d. wyniósł 13,2 mln zł pomimo obciążenia kosztami związanymi z procesami M&A (2,3 mln zł) i odpisem WNiP projektu Robowealth i Chatbot (1,95 mln zł) i plasował się 28% powyżej naszej prognozy. Zwraca uwagę mocna sytuacja płynnościowa, blisko 16 mln zł gotówki netto w grupie pomimo zrealizowanych akwizycji za blisko 130 mln zł.
Przychody netto ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły 410,1 mln zł vs 216,8 mln zł przed rokiem, co oznacza wzrost o 89% r/r. Za wzrost przychodów ze sprzedaży odpowiada głównie dynamicznie rozwijający się segment EnterpriseServices, którego dynamika wzrostu przychodów w 2022 wyniosła +124% r/r. W dużej części jest to efekt konsolidacji w związku z dokonanymi akwizycjami, ale również wzrostu organicznego. Technology Services (d. EnterpriseServices) pozostaje dominującym segmentem w przychodach spółki i odpowiada obecnie za 83% sprzedaży. FinTech wygenerował 15% przychodów, a HotelTech nieco poniżej 1%. Należy zwrócić uwagę na korzystny trend w zakresie sprzedaży eksportowej, która w 2022 roku stanowiła już 76% całości sprzedaży. Minusem takiej sytuacji jest większe otwarcie na ryzyko walutowe.
Koszty operacyjne. Od 4Q19 utrzymuje się pozytywna tendencja spadkowa kosztów sprzedaży w stosunku do przychodów, udział w/w stanowi za cały 2022 rok 4,8% sprzedaży. Wraz ze wzrostem skali działalności oczekujemy dalszych spadków tego parametru w odniesieniu do przychodów (średnio), przy czym bardzo niski poziom z 4Q22 najprawdopodobniej nie jest regułą, co oznacza że należy liczyć się z korektą w 1Q23. Koszty ogólnego zarządu od 1Q20 oscylują generalnie dookoła średniej wynoszącej 10,2% przychodów, a za 2022 wyniosły 10,1% vs 10,1% przed rokiem i 7,3% w czwartym kwartale.
EBIT w 2022 +84% r/r; EBITDA +78% r/r. Zysk operacyjny Grupy wyniósł 50,6 mln zł, wobec 27,4 mln zł w drugim kwartale 2021 roku, co oznacza wzrost o 84% r/r, za co głównie odpowiada segment EnterpriseServices (54,7 mln zł EBIT). Zysk operacyjny segmentów FinTech oraz HotelTech za 2022 rok niestety w dalszym ciągu pozostaje ujemny, negatywnie wpływając, w dalszej kolejności, na wysokość wyniku dla akcjonariuszy dominujących. W przypadku FinTechu EBIT wyniósł -1,5 mln zł natomiast HotelTech wygenerował 2,0 mln zł straty operacyjnej. EBITDA skonsolidowana wzrosła rok do roku o 78% do kwoty 63,5 mln zł vs 35,8 mln zł przed rokiem. W przypadku FinTechu dzieje się tak ze względu na negatywny wpływ realizowanego kontraktu w części corporate o którym wspominaliśmy oraz koszty inwestycji, jakie były ponoszone w obszarze LiveBank SaaS.
Zysk netto. Na poziomie skonsolidowanym zysk netto wyniósł 38,5 mln zł, wobec 17,1 mln zł przed rokiem, co oznacza wzrost o 126% i jest rekordowy w historii spółki. Rekordowy jest również zysk netto jednostki dominującej za 2022 rok – wzrost r/r z 7,4 mln zł do 17,7 mln zł (+137% bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych). Raportowany zysk netto jednostki dominującej to 13,4 mln zł i jest on obciążony kosztami związanymi z procesami M&A (2,3 mln zł) i odpisem WNiP projektu Robowealth i Chatbot (1,95 mln zł). Spółka na koniec 2022 roku posiadała 89 mln zł środków pieniężnych, natomiast zadłużenie finansowe wynosi 101 mln zł. Oznacza to, że dług netto w odniesieniu do 12 mies. EBITDA wyniósł 0,18x vs -2,46x w 2021. Zwraca uwagę +45,6 mln zł na poziomie OCF, choć przed rokiem było +22,3 mln zł, co oznacza mocną poprawę r/r. Wiążemy to głównie z dynamicznym rozwojem Software Mind.
POLITYKA DYWIDENDOWA. Spółka obecnie nie posiada ustanowionej polityki dywidendowej, a zapowiadane przejęcia raczej wykluczają dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami na poziomie wyższym niż w ostatnich dwóch latach, jednakże Zarząd nie wyklucza całkowicie wypłaty dywidendy w przypadku pojawienia się takiej możliwości przy zachowaniu odpowiednich parametrów płynnościowych. Za 2020 i 2021 rok spółka wypłaciła po 3,95 mln zł dywidendy, czyli 0,32 zł na akcję. Wypłata za 2020 rok była pierwszą dywidendą od 2017 roku, kiedy z zysku za rok 2016 spółka wypłaciła 2,47 mln zł (0,20 zł/akcję).
Zobacz także: Akcje AILLERON S.A.: sprawdzamy najważniejsze dane operacyjne (zatrudnienie, struktura grupy, sezonowość przychodów, główne segmenty przychodowe i rentowności