Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON)

|
selectedselectedselected
Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON) | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Główny wpływ na wyniki osiągnięte w 2022 roku miała znaczna poprawa w dominującym segmencie Technology Services. Bardzo dobrze należy ocenić też wyniki na poziomie skonsolidowanym. Przychody ukształtowały się 4% powyżej naszych prognoz, EBIT i EBITDA 25 i 20% odpowiednio. Zysk netto wyniósł 38,5 mln zł vs 30,1 mln zł prognozowane przez nas. Raportowany zysk netto j.d. wyniósł 13,2 mln zł pomimo obciążenia kosztami związanymi z procesami M&A (2,3 mln zł) i odpisem WNiP projektu Robowealth i Chatbot (1,95 mln zł) i plasował się 28% powyżej naszej prognozy. Zwraca uwagę mocna sytuacja płynnościowa, blisko 16 mln zł gotówki netto w grupie pomimo zrealizowanych akwizycji za blisko 130 mln zł.

Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON) - 1Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON) - 1

 

 

Reklama

Przychody netto ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły 410,1 mln zł vs 216,8 mln zł przed rokiem, co oznacza wzrost o 89% r/r. Za wzrost przychodów ze sprzedaży odpowiada głównie dynamicznie rozwijający się segment EnterpriseServices, którego dynamika wzrostu przychodów w 2022 wyniosła +124% r/r. W dużej części jest to efekt konsolidacji w związku z dokonanymi akwizycjami, ale również wzrostu organicznego. Technology Services (d. EnterpriseServices) pozostaje dominującym segmentem w przychodach spółki i odpowiada obecnie za 83% sprzedaży. FinTech wygenerował 15% przychodów, a HotelTech nieco poniżej 1%. Należy zwrócić uwagę na korzystny trend w zakresie sprzedaży eksportowej, która w 2022 roku stanowiła już 76% całości sprzedaży. Minusem takiej sytuacji jest większe otwarcie na ryzyko walutowe.

 

Koszty operacyjne. Od 4Q19 utrzymuje się pozytywna tendencja spadkowa kosztów sprzedaży w stosunku do przychodów, udział w/w stanowi za cały 2022 rok 4,8% sprzedaży. Wraz ze wzrostem skali działalności oczekujemy dalszych spadków tego parametru w odniesieniu do przychodów (średnio), przy czym bardzo niski poziom z 4Q22 najprawdopodobniej nie jest regułą, co oznacza że należy liczyć się z korektą w 1Q23. Koszty ogólnego zarządu od 1Q20 oscylują generalnie dookoła średniej wynoszącej 10,2% przychodów, a za 2022 wyniosły 10,1% vs 10,1% przed rokiem i 7,3% w czwartym kwartale.

 

EBIT w 2022 +84% r/r; EBITDA +78% r/r. Zysk operacyjny Grupy wyniósł 50,6 mln zł, wobec 27,4 mln zł w drugim kwartale 2021 roku, co oznacza wzrost o 84% r/r, za co głównie odpowiada segment EnterpriseServices (54,7 mln zł EBIT). Zysk operacyjny segmentów FinTech oraz HotelTech za 2022 rok niestety w dalszym ciągu pozostaje ujemny, negatywnie wpływając, w dalszej kolejności, na wysokość wyniku dla akcjonariuszy dominujących. W przypadku FinTechu EBIT wyniósł -1,5 mln zł natomiast HotelTech wygenerował 2,0 mln zł straty operacyjnej. EBITDA skonsolidowana wzrosła rok do roku o 78% do kwoty 63,5 mln zł vs 35,8 mln zł przed rokiem. W przypadku FinTechu dzieje się tak ze względu na negatywny wpływ realizowanego kontraktu w części corporate o którym wspominaliśmy oraz koszty inwestycji, jakie były ponoszone w obszarze LiveBank SaaS.

Reklama

 

Zysk netto. Na poziomie skonsolidowanym zysk netto wyniósł 38,5 mln zł, wobec 17,1 mln zł przed rokiem, co oznacza wzrost o 126% i jest rekordowy w historii spółki. Rekordowy jest również zysk netto jednostki dominującej za 2022 rok – wzrost r/r z 7,4 mln zł do 17,7 mln zł (+137% bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych). Raportowany zysk netto jednostki dominującej to 13,4 mln zł i jest on obciążony kosztami związanymi z procesami M&A (2,3 mln zł) i odpisem WNiP projektu Robowealth i Chatbot (1,95 mln zł). Spółka na koniec 2022 roku posiadała 89 mln zł środków pieniężnych, natomiast zadłużenie finansowe wynosi 101 mln zł. Oznacza to, że dług netto w odniesieniu do 12 mies. EBITDA wyniósł 0,18x vs -2,46x w 2021. Zwraca uwagę +45,6 mln zł na poziomie OCF, choć przed rokiem było +22,3 mln zł, co oznacza mocną poprawę r/r. Wiążemy to głównie z dynamicznym rozwojem Software Mind.

Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON) - 2Podsumowanie wyników finansowych plus polityka dywidendowa: Ailleron SA (AILLERON) - 2

 

POLITYKA DYWIDENDOWA. Spółka obecnie nie posiada ustanowionej polityki dywidendowej, a zapowiadane przejęcia raczej wykluczają dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami na poziomie wyższym niż w ostatnich dwóch latach, jednakże Zarząd nie wyklucza całkowicie wypłaty dywidendy w przypadku pojawienia się takiej możliwości przy zachowaniu odpowiednich parametrów płynnościowych. Za 2020 i 2021 rok spółka wypłaciła po 3,95 mln zł dywidendy, czyli 0,32 zł na akcję. Wypłata za 2020 rok była pierwszą dywidendą od 2017 roku, kiedy z zysku za rok 2016 spółka wypłaciła 2,47 mln zł (0,20 zł/akcję).

Zobacz także: Akcje AILLERON S.A.: sprawdzamy najważniejsze dane operacyjne (zatrudnienie, struktura grupy, sezonowość przychodów, główne segmenty przychodowe i rentowności

 

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama