Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych

|
selectedselectedselected
PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Branża zakwaterowania (duże firmy oferujące usługi noclegowe, 95% przychodów działu generują hotele) poprawiła wynik finansowy w 2q22 (zysk 192 mln zł) zarówno w porównaniu z 1q22 (przy pozytywnym efekcie sezonowości), jak i wobec 2q21 (przy nadal relatywnie niskiej bazie). Dynamika przychodów i kosztów branży pozostawała pod pozytywnym wpływem efektu niskiej bazy. Chociaż tempo wzrostu przychodów nadal było wyraźnie wyższe niż kosztów, to jednak różnica znacznie zawęziła się w porównaniu z poprzednimi kwartałami, co wydaje się odzwierciedlać negatywne dla branży trendy po stronie popytowej i kosztowej.

PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 1PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 1

 

Pogarszają się perspektywy po stronie popytowej rynku usług hotelowych. Z jednej strony wygasa pozytywny efekt znoszenia antyepidemicznych restrykcji, a z drugiej strony zaczyna się pojawiać negatywny wpływ realnego spadku dochodów gospodarstw domowych i pogorszenia sytuacji finansowej klientów biznesowych. W obliczu silnie rosnących kosztów utrzymania oraz drastycznego pogorszenia nastrojów konsumenckich, zagraniczni i krajowi klienci indywidualni mogą często rezygnować z dóbr i usług „wyższego rzędu”, w tym ograniczać wyjazdy turystyczne. Może to dotknąć relatywnie bardziej krajowe niż zagraniczne pobyty hotelowe, ponieważ w percepcji konsumentów krajowe usługi hotelowe zdrożały bardziej niż w popularnych kierunkach zagranicznych. Z kolei klienci biznesowi mogą szukać oszczędności w sytuacji pogorszenia wyników finansowych w recesji przy silnej presji kosztowej.

Reklama

PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 2PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 2

 

Presja kosztowa w branży może być jeszcze mocniejsza niż dotychczas. Duży napływ uchodźców poprawił nieco dostępność pracowników w branży (wg badań ankietowych), ale ogólnie napięta sytuacja na rynku pracy i nadal silna presja płacowa na poziomie całej gospodarki powodują szybką erozję tego korzystnego efektu. Co więcej, branża silnie odczuwa wzrost kosztów energii. W 2022 mogą one stanowić ok. 12% kosztów operacyjnych ogółem (vs 4,3% w 2021), wrażliwość branży na ewentualny dalszy wzrost kosztów energii jest duża.

PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 3PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 3

 

Reklama

Wskazane negatywne trendy po stronie przychodowej i kosztowej mogły osłabić dynamikę poprawy wyników w branży w 3q22, choć z uwagi na sezonowość był to najpewniej, jak zwykle, najbardziej udany kwartał roku.

Kolejne kwartały będą trudne dla hoteli z uwagi na pogorszenie sytuacji finansowej klientów (indywidualnych i biznesowych) oraz presję kosztową, związane z kryzysem energetycznym. Czynnikiem łagodzącym będzie mniejsza skala przyrostu bazy hotelowej w konsekwencji pandemii.

PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 4PKD 55. Zakwaterowanie: negatywny wpływ na branże ma spadku dochodów gospodarstw domowych - 4

 

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama