Branża zakwaterowania (duże firmy oferujące usługi noclegowe, 95% przychodów działu generują hotele) poprawiła wynik finansowy w 2q22 (zysk 192 mln zł) zarówno w porównaniu z 1q22 (przy pozytywnym efekcie sezonowości), jak i wobec 2q21 (przy nadal relatywnie niskiej bazie). Dynamika przychodów i kosztów branży pozostawała pod pozytywnym wpływem efektu niskiej bazy. Chociaż tempo wzrostu przychodów nadal było wyraźnie wyższe niż kosztów, to jednak różnica znacznie zawęziła się w porównaniu z poprzednimi kwartałami, co wydaje się odzwierciedlać negatywne dla branży trendy po stronie popytowej i kosztowej.
Pogarszają się perspektywy po stronie popytowej rynku usług hotelowych. Z jednej strony wygasa pozytywny efekt znoszenia antyepidemicznych restrykcji, a z drugiej strony zaczyna się pojawiać negatywny wpływ realnego spadku dochodów gospodarstw domowych i pogorszenia sytuacji finansowej klientów biznesowych. W obliczu silnie rosnących kosztów utrzymania oraz drastycznego pogorszenia nastrojów konsumenckich, zagraniczni i krajowi klienci indywidualni mogą często rezygnować z dóbr i usług „wyższego rzędu”, w tym ograniczać wyjazdy turystyczne. Może to dotknąć relatywnie bardziej krajowe niż zagraniczne pobyty hotelowe, ponieważ w percepcji konsumentów krajowe usługi hotelowe zdrożały bardziej niż w popularnych kierunkach zagranicznych. Z kolei klienci biznesowi mogą szukać oszczędności w sytuacji pogorszenia wyników finansowych w recesji przy silnej presji kosztowej.
Presja kosztowa w branży może być jeszcze mocniejsza niż dotychczas. Duży napływ uchodźców poprawił nieco dostępność pracowników w branży (wg badań ankietowych), ale ogólnie napięta sytuacja na rynku pracy i nadal silna presja płacowa na poziomie całej gospodarki powodują szybką erozję tego korzystnego efektu. Co więcej, branża silnie odczuwa wzrost kosztów energii. W 2022 mogą one stanowić ok. 12% kosztów operacyjnych ogółem (vs 4,3% w 2021), wrażliwość branży na ewentualny dalszy wzrost kosztów energii jest duża.
Wskazane negatywne trendy po stronie przychodowej i kosztowej mogły osłabić dynamikę poprawy wyników w branży w 3q22, choć z uwagi na sezonowość był to najpewniej, jak zwykle, najbardziej udany kwartał roku.
Kolejne kwartały będą trudne dla hoteli z uwagi na pogorszenie sytuacji finansowej klientów (indywidualnych i biznesowych) oraz presję kosztową, związane z kryzysem energetycznym. Czynnikiem łagodzącym będzie mniejsza skala przyrostu bazy hotelowej w konsekwencji pandemii.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: