Wydźwięk konferencji odbieramy lekko negatywnie, widzimy narastające obawy dotyczące schłodzenia się popytu w Q2 i Q3’23, przy czym wolumen sprzedaży w Q2’23 będzie jeszcze w miarę dobry z uwagi na porównywalny kw./kw. backlog. Niski poziom koszów SG&A, które obserwowaliśmy w Q4’22 był w pewnym stopniu efektem przeksięgowań przez co analiza wyników kwartalnych poprzez odjęcie od P&L rocznego, P&L po 9M22 mogła wprowadzić w błąd. Skala programów oszczędnościowych, które było mocno poruszane podczas poprzedniej konferencji nie jest obecnie tak duża jak oczekiwaliśmy.
Zobacz także: Polska, Francja, UK, Niemcy, CEE, Hiszpania - analizujemy rynki zbytu dla spółki Wielton
Spodziewamy się, że kwartalny poziom kosztów zarządu będzie się w kolejnych kwartałach kształtował na poziomie 35-40mln PLN, vs. 20mln PLN (kalkulacja 12M-9M) w Q4’22. Widzimy w tym obszarze przestrzeń do korekty naszych prognoz na br., co wpłynie na obniżenie przez nas prognozy EBITDA na 2023 (dotychczas zakładaliśmy 220mln PLN). Przy schłodzeniu popytu rynkowego, negatywny efekt dźwigni może utrudnić spółce realizację tegorocznej prognozy EBITDA (212mln PLN). Nie spodziewamy się, żeby mniejszy wolumen udało się w pełni zrekompensować projektami oszczędnościowymi, tym bardziej biorąc pod uwagę rozbudowę struktur spółki Aberg. W krótkim i średnim terminie dostrzegamy wiele wyzwań, które stoją przed spółką.
Jednocześnie perspektywy długoterminowe pozostają dobre:
(1) Wielton jest 3cim producentem w Europie,
(2) spółka nie jest jeszcze obecna we wszystkich kategoriach produktowych, jednak trwają prace nad rozbudową portfela (chłodnie 15% rynku),
(3) spółka jest TOP3 producentów na kilku rynkach (Polska, Francja, UK), posiada mocne udziały na rynku CEE, jednocześnie dalej ma przestrzeń do wzrostu udziałów w krajach DACH, we Włoszech, na Półwyspie Iberyjskim, czy w Skandynawii,
(4) konieczne jest większe wykorzystanie kompetencji produktowych poszczególnych spółek w ramach całej Grupy (Wielton – kurtyny, wywrotki, FRU – furgony, Langendorf – niskopodwoziowe, LD – last mile),
(5) na wszystko nakłada się przestrzeń do dalszej integracji pionowej wraz ze zwiększaniem masy produkcji (płyty izolowane do chłodni/furgonów, hydroformowanie, produkcja osi) oraz dalsza integracja w obszarze zakupów.