Rekomendowane działanie
Utrzymujemy naszą krótkoterminową relatywną rekomendację Neutralnie i długoterminową Kupuj dla Spółki. Wyniki Grupy w II kw. 2022 powinny być dobre operacyjnie, lecz gorsze kw./ kw. i r/r z uwagi na wysoką bazę. Spodziewamy się przychodów/ zysku operacyjnego w wysokości 230 mln zł/ 26 mln zł w II kw. 2022P. Zysk netto będzie pod presją wyższego r/r kosztu kredytu i ujemnych różnic kursowych. Zysk netto II kw. ub. r wspierany był zaksięgowaniem odsetek i należności głównej w związku z wygraną sprawą z Urzędem Skarbowym (Spółka otrzymała 35 mln zł).
Prognozy finansowe na II kw. 2022
Prognozujemy przychody Grupy w II kw. 2022 r. na 230 mln zł, więcej 5% r/r. Spodziewamy się rentowności operacyjnej Grupy w wysokości 11% w II kw. 2022 wobec 14% w II kw. 2021. Spadek rentowności powinien wynikać z wyższych r/r kosztów surowców i braku możliwości ich przełożenia na ceny produktów. Prognozujemy koszty finansowe netto na 6 mln zł wobec przychodów finansowych netto w wysokości 14 mln zł rok wcześniej (zaksięgowany zwrot odsetek z tytułu wygranej sprawy z urzędem Ferro skarbowym). Zakładamy znaczące ujemne różnice kursowe w II kw. 2022, podobnie do I kw. 2022. W konsekwencji prognozujemy ZN Grupy na 13 mln zł w II kw. 2022 vs 58 mln zł w II kw. 2021 (dodatni podatek dochodowy w wysokości 14 mln zł w II kw. 2021).
Prognozy finansowe
Utrzymujemy nasze oczekiwania finansowe dla Spółki na niezmienionym poziomie, jednak widzimy podniesione ryzyko ich realizacji, szczególnie w kolejnym roku. W I kw. 2023 Spółka ma uruchomić centrum logistyczne w Rumunii, które powinno być w pełni operacyjne w II kw. Powinno to zmniejszyć koszty transportu na rynki południowe oraz poprawić jakość obsługi klientów przyczyniając się do wzrostu sprzedaży. Spółce powinny też sprzyjać niższe ceny surowców (do 9 miesięcy przesunięcia między zamówieniem a sprzedażą) i koszty frachtów. Grupa powinna też zwiększyć swoje możliwości sprzedaży w obszarze źródeł ciepła. Jednak obawiamy się spadku popytu związanego z ogólną sytuacją gospodarczą i kondycją rynku mieszkaniowego, zwłaszcza w Polsce.
W 2021 r. sprzedaż baterii i akcesoriów/ armatury instalacyjnej/ systemów grzewczych (Termet i Tester) miała 47%/ 30%/ 20% udział w skonsolidowanych przychodach, a 46%/ 18%/ 16%/ 6%/ 4%/ 10% przychodów pochodziło z rynku polskiego/ rumuńskiego/ czeskiego/ słowackiego/ węgierskiego/ innych krajów. Eksport w segmencie grzewczym (
Popyt na produkty/ towary Spółki jest pochodną rozwoju rynku mieszkaniowego w regionie. W segmencie armatury instalacyjnej 55% popytu stanowi popyt odtworzeniowy, a 45% generują nowe inwestycje. W segmencie baterii i akcesoriów 80% popytu wynika z remontów, a 20% z nowych inwestycji mieszkaniowych. Dystrybucja towarów i produktów odbywa się poprzez kanał tradycyjny (66%) i nowoczesny (34%). Pozytywnie oddziałuje na Spółkę przesunięcie w czasie o około rok – 2 lata popytu pierwotnego w stosunku do budowy mieszkań. Dotąd skracane były cykle remontowe, jednak to może ulec zmianie.
Koniunktura na rynku mieszkaniowym w Polsce i krajach ościennych pogarsza się. Według GUS w Polsce:
- w 2020 r. oddano do użytku 222 tys. mieszkań, +7% r/r; rozpoczęto budowę 224 tys. mieszkań, -6% r/r; wydano pozwolenia na budowę 276 tys. mieszkań, +3% r/r,
- w 2021 r. oddano do użytku 235 tys. mieszkań, +6% r/r; rozpoczęto budowę 277 tys. mieszkań, +24% r/r; wydano pozwolenia na budowę 341 tys. mieszkań, +23% r/r,
- w I poł. 2022 r. oddano do użytku 109 tys. mieszkań, +4% r/r; rozpoczęto budowę 120 tys. mieszkań, -17% r/r; wydano pozwolenia na budowę 171 tys. mieszkań, -1% r/r.
Według CZSO w Czechach:
- w 2021 r. oddano do użytku 35 tys. mieszkań, +1% r/r; rozpoczęto budowę 45 tys. mieszkań, +28% r/r; wydano pozwolenia na budowę 91 tys. mieszkań, +6% r/r,
- w I kw. 2022 r. oddano do użytku 9 tys. mieszkań, +1% r/r; rozpoczęto budowę 11 tys. mieszkań, +28% r/r. Według CEICDATA w Rumunii:
- w 2021 r. wydano 113 tys. pozwoleń na budowę, ok. 12% więcej r/r,
- w I poł. 2022 r. wydano 49 tys. pozwoleń na budowę, ok. 4% mniej r/r.
Strategia
Ferro planowało aktualizację swojej strategii na II poł. 2022 roku i tego oczekujemy, choć w obecnej sytuacji zadanie to może być dla Spółki trudniejsze. Obecna strategia Spółki zakłada (i) osiągnięcie skonsolidowanych przychodów w wysokości 700 mln zł oraz skonsolidowanej EBITDA na poziomie 90 mln zł w 2023 r., (ii) roczne wydatki inwestycyjne poniżej 10 mln PLN do 2023 roku, oraz (iii) wskaźnik dług netto/ EBITDA poniżej 2,5x w latach 2018-23. Założenia te nie uwzględniają planów akwizycyjnych. Spodziewamy się podwyższenia wymienionych wcześniej celów i zapowiedzi nowych przejęć.