Komentarz BDM: Wypracowane przez spółkę wyniki za 4Q’23 okazały się niższe od naszych oczekiwań, co odbieramy negatywnie. Na przestrzeni omawianego kwartału przewoźnik wygenerował 543,9 mln PLN przychodów (wzrost o ok. 25,9% r/r), co było poziomem zbliżonym do naszych prognoz. W obszarze usług lotniczych Enter Air osiągnął 525,5 mln PLN obrotów (+27,5% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 18,5 mln PLN (-7,2% r/r).
Gorsza od naszych oczekiwań okazała się marżowość spółki. W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 29,2% r/r do poziomu 551,0 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych (+51,3% r/r do poziomu 229,5 mln PLN) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych, rosnącą inflacją, wyższym poziomem kosztów obsługi samolotów.
Koszt usług obcych w relacji do przychodów lotniczych wyniósł 43,7% i zaliczył wzrost zarówno r/r i q/q (36,8% w 4Q’22; 42,6% w 3Q’23), czym negatywnie nas zaskoczył (oczekiwaliśmy delikatnego spadku q/q). Koszt zużycia materiałów i energii w relacji do przychodów lotniczych wyniósł 42,5% vs 38,6% w 3Q’23 i był zbliżony do naszych założeń. Spadek cen paliwa został częściowo skompensowany krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych. Ponadto wyniki Entera zostały obniżone odpisami na szacowane straty kredytowe w wysokości 2,3 mln PLN. Tym samym wynik brutto ze sprzedaży spółki wyniósł -7,1 mln PLN i był niższy r/r o 12,6 mln PLN. Na poziomie EBITDA Enter Air zaraportował 37,2 mln PLN zysku (-18,0% r/r), co było poziomem niższym od naszych oczekiwań.
Saldo finansowe spółki wyniosło 101,2 mln PLN (z czego 130,1 mln PLN stanowiły różnice kursowe z wyceny bilansowej vs 100 mln PLN BDM). Wspomniana wyżej wycena SWAP (hedging cen paliwa) wygenerowała ujemny przepływ na poziomie 3,3 mln PLN (vs 2 mln PLN nasze oczekiwania). Wynik został podwyższony zyskiem z wyniku rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności (5,8 mln PLN – dotyczy Chair Airlines AG), co pozytywnie nas zaskoczyło (oczekiwaliśmy wpływu na poziomie ok. 3,5 mln PLN). W omawianym okresie spółka wypracowała zysk netto na poziomie 66,0 mln PLN (-2,8% r/r). Wynik netto oczyszczony o wpływ różnic kursowych z wyceny bilansowej wyniósł -64,0 mln PLN (vs -31,1 mln PLN w 4Q’22).
W 4Q’23 cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -88,9 mln PLN (vs -55,3 mln PLN przed rokiem), CF inwestycyjny = -31,0 mln PLN, a CF finansowy = -64,5 mln PLN. Na koniec grudnia’23 grupa miała 275,7 mln PLN środków pieniężnych i pozostałych aktywów finansowych (-179,8 mln PLN q/q).
Zobacz także: DataWalk akcje prognozy na najbliższe dni. Nowe kontrakty mogą przyciągnąć nowych inwestorów
- W 4Q’23 grupa wypracowała 543,9 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o ok. 25,9% r/r.
- W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 525,5 mln PLN obrotów (+27,5% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 18,5 mln PLN (-7,2% r/r).
- Przychody krajowe stanowiły 78,8% całości usług lotniczych (+25,5% r/r) = 414,3 mln PLN, natomiast zagranica 21,2% = 111,2 mln PLN (+35,7% r/r).
- W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 29,2% r/r do poziomu 551,0 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych (+51,3% r/r do poziomu 229,5 mln PLN) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych, rosnącą inflacją, wyższym poziomem kosztów obsługi samolotów.
- W związku z dołączeniem nowych maszyn, zwiększeniu uległa amortyzacja (+15,2% r/r) do 62,1 mln PLN.
- Wynik brutto ze sprzedaży spółki wyniósł -7,1 mln PLN (vs 5,6 mln PLN w 4Q’22).
- Na poziomie EBITDA Enter Air zaraportował 37,2 mln PLN zysku (-18,0% r/r).
- Saldo finansowe spółki wyniosło 101,2 mln PLN (z czego 130,1 mln PLN stanowiły różnice kursowe z wyceny bilansowej). Wycena SWAP (hedging cen paliwa) = -3,3 mln PLN.
- Wynik został podwyższony wynikiem rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności (+5,8 mln PLN – dotyczy Chair Airlines AG).
- W omawianym okresie spółka wypracowała skoryg. wynik netto na poziomie -64,0 mln PLN (vs -31,1 mln PLN w 4Q’22).
- W omawianym okresie cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -88,9 mln PLN (vs -55,3 mln PLN przed rokiem), CF inwestycyjny = -31,0 mln PLN, a CF finansowy = -64,5 mln PLN. Na koniec grudnia’23 grupa miała 275,7 mln PLN środków pieniężnych i pozostałych aktywów finansowych (-179,8 mln PLN q/q).
- W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. Większość z zamówionych samolotów ma dołączyć do floty w maju, po przejściu gruntownych przeglądów technicznych. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4).
- Fly4 będzie w sezonie lato 2024 latać dla TUI na rynku brytyjskim, jednym z najbogatszych rynków w Europie.
- Dzisiaj konferencja wynikowa o 10:00.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>