Ferro planuje aktualizację swojej strategii w II poł. 2022 roku. Obecna strategia Spółki zakłada (I) osiągnięcie skonsolidowanych przychodów w wysokości 700 mln zł oraz skonsolidowanej EBITDA na poziomie 90 mln zł w 2023 r., (III) roczne wydatki inwestycyjne poniżej 10 mln PLN do 2023 roku, oraz (III) wskaźnik dług netto/ EBITDA poniżej 2,5x w latach 2018-23.
Założenia te nie uwzględniają planów akwizycyjnych. Spodziewamy się podwyższenia wymienionych wcześniej celów i zapowiedzi nowych przejęć. Wydatki inwestycyjne w ub. r. nie przekraczały 20 mln zł; w bieżącym roku mają być znacząco wyższe (ponad 30 mln zł). Spółka planuje uruchomienie centrum logistycznego w I kw. 2023 roku (w Rumunii). Zamierza również wdrożyć system ERP w całej Grupie i zatrudnić niezbędną kadrę.
W 2021 r. sprzedaż baterii i akcesoriów/ armatury instalacyjnej/ systemów grzewczych (Termet i Tester) miała 47%/ 30%/ 20% udział w skonsolidowanych przychodach, a 46%/ 18%/ 16%/ 6%/ 4%/ 10% przychodów pochodziło z rynku polskiego/ rumuńskiego/ czeskiego/ słowackiego/ węgierskiego/ innych krajów. Eksport w segmencie grzewczym (wzrost Grupy w 2021 r. wyniósł 27% r/r (+21% w armaturze sanitarnej (sprzedaż w wysokości 391 mln zł) i +34% w armaturze instalacyjnej (sprzedaż w wysokości 253 mln zł)). Akwizycje, włączone do konsolidacji z początkiem marca 2021, zwiększyły przychody Grupy o 169 mln zł.
Popyt na produkty/ towary Spółki jest pochodną rozwoju rynku mieszkaniowego w regionie. W segmencie armatury instalacyjnej 55% popytu stanowi popyt odtworzeniowy, a 45% generują nowe inwestycje. W segmencie baterii i akcesoriów 80% popytu wynika z remontów, a 20% z nowych inwestycji mieszkaniowych. Dystrybucja towarów i produktów odbywa się poprzez kanał tradycyjny (66%) i nowoczesny (34%). Pozytywnie oddziałuje na Spółkę przesunięcie w czasie o około rok – 2 lata popytu pierwotnego w stosunku do budowy mieszkań. Ponadto skracane są cykle remontowe i cykl żywotności produktów.
W przypadku segmentu grzewczego przychody są wspierane licznymi krajowymi i unijnymi programami promujących termomodernizację (ok. 100 mld zł). Szacuje się, że w Polsce ponad 4 miliony pieców grzewczych jest do wymiany. Zważywszy na niewielki eksport w przypadku Termetu i stosunkowo wysoki w Ferro, dostrzegamy znaczny potencjał zwiększania eksportu w tym pierwszym.
Jak dotąd koniunktura na rynku mieszkaniowym w Polsce i krajach ościennych jest dobra, jednak widać oznaki spowolnienia.
Według GUS w Polsce:
■ w 2020 r. oddano do użytku 222 tys. mieszkań, +7% r/r; rozpoczęto budowę 224 tys. mieszkań, -6% r/r; wydano pozwolenia na budowę 276 tys. mieszkań, +3% r/r,
■ w 2021 r. oddano do użytku 235 tys. mieszkań, +6% r/r; rozpoczęto budowę 277 tys. mieszkań, +24% r/r; wydano pozwolenia na budowę 341 tys. mieszkań, +23% r/r,
■ w styczniu – lutym 2022 r. oddano do użytku 34 tys. mieszkań, -0,1% r/r; rozpoczęto budowę 30 tys. mieszkań, -12% r/r; wydano pozwolenia na budowę 48 tys. mieszkań, -6% r/r. Według CZSO w Czechach:
■ w 2021 r. oddano do użytku 35 tys. mieszkań, +1% r/r; rozpoczęto budowę 45 tys. mieszkań, +28% r/r; wydano pozwolenia na budowę 91 tys. mieszkań, +6% r/r,
■ w styczniu – lutym 2022 r. oddano do użytku 6 tys. mieszkań, +3% r/r; rozpoczęto budowę 7 tys. mieszkań, +20% r/r; wydano pozwolenia na budowę 14 tys. mieszkań, +12% r/r.
Według CEICDATA w Rumunii:
■ w 2021 r. wydano 113 tys. pozwoleń na budowę, ok. 12% więcej r/r,
■ w styczniu – lutym 2022 r. wydano 13 tys. pozwoleń na budowę, ok. 6% mniej r/r.