Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Agora: Wyniki finansowe za I kwartał 2022r. - szczegółowa analiza w ramach GPWPA 3.0

|
selectedselectedselected
Agora: Wyniki finansowe za I kwartał 2022r. - szczegółowa analiza w ramach GPWPA 3.0 | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Agora zaraportowała słabe wyniki finansowe za 1Q22. W dużej mierze nie mogły być one inne z powodu obowiązywania do 28 lutego szeregu ograniczeń związanych z epidemią dotyczących podstawowego biznesu Agory, czyli działalności kinowej.

Przedstawiając wcześniej nasze prognozy wyników za ten okres i uwzględniając te okoliczności, spodziewaliśmy się jednak lepszych rezultatów. Przede wszystkim można było oczekiwać, że napaść Rosji na Ukrainę, która zwiększyła zainteresowanie informacjami ze świata w społeczeństwie, przełoży się na większy wzrost przychodów reklamowych w segmentach Prasa i Internet. W tłumaczeniach Zarządu taki efekt wystąpił, jednak na poziomie wyników operacyjnych segmentów jest to niewidoczne. Mimo słabych rezultatów ogólny obraz spółki się nie zmienił, gdyż nadal czynnikiem decydującym o powrocie do zyskowności będą przede wszystkim kina, a w kontekście tegorocznych wyników, to czy w sezonie jesienno-zimowym będą mogły działać bez ograniczeń. Podejmowane w skali świata eksperymenty z preferowaniem streamingu zakończyły się niepowodzeniem i kina powracają jako podstawowy generator zysków dla wytwórni filmowych. Mocnym akcentem tej tendencji jest decyzja z ostatnich dni podjęta przez Netflix, który zdecydował, że jego największe produkcje będą również miały premiery kinowe i to z 45-dniowym okresem wyłączności na wyświetlanie. Jest to pochodna statystyk pokazujących, że filmy mające premiery kinowe mają również lepsze statystyki oglądalności na platformach streamingowych i w konsekwencji dają lepiej zarobić producentom. Wspomniany okres 45 dni wyłączności dla kin został wprowadzony ostatnio przez większość największych wytwórni filmowych.

Agora: Wyniki finansowe za I kwartał 2022r. - szczegółowa analiza w ramach GPWPA 3.0 - 1Agora: Wyniki finansowe za I kwartał 2022r. - szczegółowa analiza w ramach GPWPA 3.0 - 1

Segment Film i książka. Frekwencja w kinach w 1Q22 wyniosła ok. 60% poziomu z 1Q19, czyli z okresu sprzed epidemii. Bardziej szczegółowo: w styczniu i lutym było to ok. 55%, przy czym do 28 maja obowiązywało administracyjne ograniczenie frekwencji do 30%. W marcu obostrzeń już nie było, ale od 24 lutego kinom nie sprzyjała atmosfera wynikająca z wojny za naszą wschodnią granicą. W efekcie w marcu frekwencja wyniosła 75% analogicznego poziomu z 2019r. W kwietniu było to już 85% i w maju poprawa postępuje. W kolejnych miesiącach powinna być kontynuowana, gdyż jej siłą napędową są premiery dużych produkcji filmowych, a tych nie brakuje. W najbliższym czasie na ekrany wejść mają Top Gun: Maveric, w czerwcu Jurassic World: Dominion i Elvis, dla dzieci Buz Astral, Minionki: Wejście Gru, Kot w butach: Ostatnie życzenie i wiele innych. Jeżeli ograniczenia epidemiczne nie powrócą, to równie dobrze zapowiada się kluczowy dla wyników segmentu, ale też i całej Grupy Agora sezon jesienno-zimowy. Już zapowiedziano na ten okres duże premiery, na czele z Avatar 2, ale też wiele innych w tym polski List do M i kilka innych rodzimych komedii romantycznych, które regularnie zajmują czołowe listy frekwencji w okresie świątecznym. Ponadto w zapasie jest wiele innych produkcji gotowych do wprowadzenia na ekrany, co do których dystrybutorzy wstrzymują się z deklaracjami terminów, w oczekiwaniu na większą jasność w zakresie epidemii.

Reklama

Segment Internet. Już od ponad dwóch lat drugim co do znaczenia segmentem Grupy Agora jest Internet. Niestety wyniki za 1Q22 są piątymi z rzędu, w których wynik operacyjny jest słabszy w ujęciu r/r. Zarząd tłumaczy to z jednej strony presją kosztową, zwłaszcza w zakresie płac, ale z drugiej koniecznością przemodelowania tego biznesu, zwłaszcza w jego najbardziej rozwojowej części, czyli reklamie programatycznej (spółka Yieldbird). Polega to na odchodzeniu od sprzedaży usługi w kierunku sprzedaży produktu, w postaci narzędzia do zarządzania. Jednocześnie w wynikach widoczny jest efekt bazy sprzed zakończenia w połowie ubiegłego roku współpracy z jednym z większych klientów, z którym współpraca w coraz mniejszym stopniu wpisywała się w charakter działalności spółki. W części portalowo-medialnej segmentu według zarządu widoczny jest znaczący wzrost ruchy związanego z zainteresowaniem informacjami po wybuchu wojny, jednak według danych dla całego segmentu przychody z reklam spadły w 1Q22 o 8,8% r/r, co jest według spółki wynikiem ubytku przychodów reklamowych w Yieldbird.

Segment Outdoor. Przychody segmentu Outdoor ze sprzedaży reklam wzrosły o 88,7% r/r, ale jednocześnie były niższe od odnotowanych w 1Q19 o 18,8%. Nie był to zatem nadal poziom pozwalający na wypracowanie dodatniego wyniku operacyjnego, tym bardziej że sezonowo 1Q jest najsłabszym okresem dla reklamy zewnętrznej. Do pozytywnych informacji zaliczyć można wzrost odsetka nośników cyfrowych w AMS, których udział stanowił na koniec 1Q22 18%. Ich stosowanie poprawia efektywność funkcjonowania.

Segment Prasa. Jednym z większych rozczarowań po 1Q22 są wyniki segmentu Prasa. Z jednej strony widoczna jest presja kosztowa, czego można się było spodziewać, ale z drugiej rozczarowuje znikomy pozytywny wpływ wzmożonego zapotrzebowanie na informacje o wojnie. Przychody reklamowe Gazety Wyborczej spadły w 1Q22 o 5,9% r/r. Liczba płatnych subskrypcji Wyborczej.pl na koniec kwartału wyniosła 290 tys., co oznacza wzrost o 12,6% r/r, ale w ujęciu q/q już tylko +1,4%, a biorąc pod uwagę okoliczności można było liczyć na więcej. Zarząd uprzedza, że nie widzi dużych szans na powrót w najbliższych kwartałach do wyników segmentu Prasa jakie odnotowywane były w 2020r. i 2021r.

Segment Radio. Segment wykazał stratę na poziomie operacyjnym w wysokości 1,4 mln PLN (bez MSSF16), wobec zysku 0,4 mln PLN przed rokiem i naszej prognozy mniejszej straty -0,3 mln PLN. Przyczyną jest presja kosztowa, gdyż te wzrosły o 23,1% r/r, podczas gdy przychody wzrosły o 14,6% r/r. Największy wzrost kosztów nastąpił w pozycji usług obcych. Spółka tłumaczy to powrotem usługi pośredniczenia w sprzedaży reklam do kin sieci Helios. Jeżeli jednak porównamy wyniki za 1Q22 do wyników analogicznego okresu sprzed epidemii, czyli 1Q19, to przychody wzrosły o 3,2%, koszty o 14,3%, a pozycja usługi obce o 22,4%.

 

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama