Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Agora – omówienie wyników finansowych za 3Q22 [GPWPA 3.0]

|
selectedselectedselected
Agora – omówienie wyników finansowych za 3Q22 [GPWPA 3.0] | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Agora przedstawiła słabe wyniki finansowe za 3Q22. Były one też słabsze od tego czego się spodziewaliśmy przedstawiając nasze prognozy wyników za ten okres. Najbardziej rozczarowały wyniki segmentu Film i książka. Sporządzając dla niego prognozy mieliśmy świadomość słabości repertuaru kinowego w minionym kwartale. Pisaliśmy, co potwierdziła spółka komentując wyniki, że zabrakło dużych, wyczekiwanych premier, a stanowiące zwykle stabilną podstawę krajowe produkcje zebrały w zdecydowanej większości słabe recenzje (za wyjątkiem filmu „Jonny” wprowadzony przez Nextfilm).

Zakładaliśmy jednak, że przy braku już jakichkolwiek ograniczeń administracyjnych w funkcjonowaniu kin, stopniowa odbudowa frekwencji oraz zmiany cen biletów, pozwolą na wypracowanie wyższych przychodów w porównaniu do 3Q21, kiedy to obowiązywał jeszcze limit 75% maksymalnej frekwencji w salach kinowych, a dodatkowo spora część społeczeństwa miała spore obawy względem przebywania w zamkniętych pomieszczeniach z obcymi ludźmi. Według zarządu w lipcu, kiedy w kinach pojawiło się jeszcze kilka filmów oczekiwanych przez widzów, jak kolejne części Thora i Minionków, frekwencja dorównywała odnotowanej w rekordowym 2019r. Co więcej, zwraca on uwagę, że jego analizy wskazują na pełny powrót widzów na megaprodukcje amerykańskie (porównanie frekwencji na 10 największych premierach w bieżącym roku i 10 przed pandemią). Niestety zachowanie widzów w sierpniu i wrześniu potwierdziło, że nie ma biznesu kinowego bez dobrych filmów. W efekcie EBIT segmentu, bez zdarzeń jednorazowych i wpływu MSSF16 wyniósł -5,6 mln PLN i był jednocześnie słabszy o 13,0 mln PLN od wyniku przez nas oczekiwanego. Zdarzeniem jednorazowym, które podniosło wynik o 14,1 mln PLN było częściowe umorzenie pożyczki udzielonej Heliosowi przez PFR. Odnośnie sprzedaży biletów w 4Q22 spółka zwraca uwagę na zaplanowaną na grudzień premierę 2 części filmu Avatar – Istota Wody. Pierwsza część filmu ustanowiła historyczne rekordy sprzedaży biletów i jest jak dotąd najbardziej dochodowym filmem. Zarząd przedstawił też bardziej optymistyczne perspektywy, co do ilości premier hollywoodzkich w przyszłym roku.

 

Bliskie poziomu prognozowanego były wyniki segmentu Reklama zewnętrzna. Sezonowo 3Q jest słabszym okresem, ale zgodnie z założeniami utrzymał się trend odbicia rynku po pandemii. Dynamika poprawy wyników była już niższa, co wynikało z jednej strony z rosnącej bazy porównawczej, a z drugiej pogarszającego się otoczenia makroekonomicznego. Ponieważ presja kosztowa wciąż się utrzymywała, wynik operacyjny był jednak zbliżony do ubiegłorocznego. Pozycją kosztową, która wzrosła w ramach segmentu w największym stopniu, były koszty utrzymania systemu. Jest to konsekwencja wzrostu udziału nośników cyfrowych, które są kosztowniejsze w utrzymaniu, ale elastyczniejsze w wykorzystaniu. Nie w pełni odbudowany potencjał rynku nie pozwolił na wykorzystanie potencjału drzemiącego w nowoczesnych wyświetlaczach i stąd wciąż wynik słabszy niż odnotowywany przed pandemią.

Reklama

 

Również w segmencie Internet wyniki za 3Q22 były bliskie naszym prognozom. Kolejny kwartał widoczne są skutki wprowadzonej zmiany modelu funkcjonowania spółki YieldBird i w związanego z tym zakończenia współpracy z częścią klientów. Spółka podtrzymuje zapowiedzi, że prowadzona restrukturyzacja zacznie przynosić pozytywne efekty dopiero w przyszłym roku, a dodatni wpływ na wyniki widoczny będzie w 2024r.

Agora – omówienie wyników finansowych za 3Q22 [GPWPA 3.0] - 1Agora – omówienie wyników finansowych za 3Q22 [GPWPA 3.0] - 1

Słabsze od ubiegłorocznych i jednocześnie od naszych prognoz były natomiast wynik segmentu Radio. Spodziewaliśmy się wzrostu przychodów, nieco większego niż dynamika odbudowy reklamy radiowej, natomiast w rzeczywistości były niższe r/r. Jako główną przyczynę spółka wymienia niższe wpływy barterowe ze sprzedaży czasu antenowego oraz usługi z pośrednictwa sprzedaży w innych stacjach (działalność brokerska). Wpływy ze sprzedaży własnego czasu antenowego wzrosły w większym stopniu niż wzrost rynku reklamy radiowej. Najlepiej wypadła sprzedaż usług internetowych i cyfrowych (subskrypcja Tok FM – wzrost liczby o 14,4% r/r). Wzrost kosztów, na czele z kosztami działalności brokerskiej i płacami, przełożył się na słabsze wyniki od ubiegłorocznych i również prognozowanych przez nas. Także księgowany w pozycji finansowej udział zysku spółki Eurozet okazał się niższy r/r o 33,6% i wyniósł 1,4 mln PLN.

 

Reklama

W segmencie Prasa przychody były wyższe zarówno od wypracowanych w 2Q22, jaki tych przez nas prognozowanych. Była to jednak zasługa wyłącznie działalności pozostałej i poligraficznej, z których przychody wzrosły aż o 33%. Natomiast przychody ze sprzedaży Gazety Wyborczej spadły o 1,9% r/r, a ze sprzedaży reklam w niej publikowanych o 0,7%. Ponieważ jednocześnie koszty dynamicznie wzrosły, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów i energii (wzrost o 34,4% r/r) oraz płac (wzrost o 15,1% r/r), w miejsce ubiegłorocznego zysku operacyjnego w wysokości 5,2 mln PLN, pojawiła się strata -2,7 mln PLN. Jest to po słabym wyniku kin, najsłabszy punkt wyników całej Grupy Agora.

 

Bardzo słabe wyniki segmentu kinowego oraz prasowego spowodowały decyzję o poważnej restrukturyzacji kosztowej, która wiąże się ze znacznymi zwolnieniami pracowników. W spółce matce rozpoczęto konsultacje zwolnienia 84 pracowników (5,9% ogółu zatrudnionych w spółce), głównie związanych z segmentem Prasa, choć będą to osoby z różnych działów. Zbliżoną liczbę pracowników zamierza zwolnić spółka zależna Helios (ok. 20% w niej zatrudnionych). Mają to być osoby ze wszystkich działów, proporcjonalnie do ich liczebności. Jako powód zarząd Heliosa podaje konieczność „zaciśnięcia pasa” w okresie spłaty kredytów zaciągniętych w celu przetrwania okresu pandemii. W spółce matce rezerwa na zwolnienia ma wynieść 3,6 mln PLN w 4Q22, a oszczędności z tytułu restrukturyzacji maja wynieść 6,7 mln PLN w skali roku. Analogicznych wielkości należy oczekiwać w Heliosie.

 

Koszty ogólne, których spółka nie przypisuje do żadnego z segmentów, a często przewyższające łączny wynik operacyjny w nich wypracowany, tak jak miało to miejsce i w 3Q22, wyniosły 18,8 mln PLN (wobec łącznego EBIT segmentów 13,0 mln PLN bez zdarzeń jednorazowych i wpływu MSSF16). Był to poziom wyższy o 1,3 mln PLN od odnotowanego w 3Q21, jednak mieszczący się w granicach jego wahań z ostatnich 3 lat. Spółka nie podaje szczegółów, ale najprawdopodobniej zawarte są tu koszty obsługi prawnej, związanej w dużej mierze z pozwami, które są konsekwencją zaangażowania politycznego Gazety Wyborczej. Jeżeli zatem dokonać ich przynajmniej częściowej realokacji, to prawdopodobnie obniżyłyby istotni wynik segmentu Prasa.

Reklama

 

Na poziomie finansowym spółka odnotowała 0,7 mln PLN przychodów finansowych, przy 30,5 mln PLN kosztów. W tak dużej ujemnej pozycji zdecydowaną większość (-27,5 mln PLN) stanowiły przeszacowania wirtualnego zobowiązania wynikającego ze stosowania standardu MSSF16, a będące konsekwencją wzrostu wartości EUR do PLN w trakcie kwartału o 3,3%. W naszej opinii tak wysoka kwota była konsekwencją nałożenia się na zmiany kursu walutowego, wzrostu stóp procentowych.

 

Agora nie zmieniła znacząco swoich prognoz dla dynamik rynku reklamy. Podtrzymuje prognozę roczną dynamiki rynku na cały 2022r. na poziomie 3-6%, przy czym najniższe jej wartości przewiduje w segmencie TV i prasie: (-1%)-(+2%), trochę lepiej w segmencie Radio 1-4%, przeciętne w segmencie Internet 5-8% i najwyższe oraz jednocześnie podwyższone w segmencie Reklamy zewnętrznej 25-30% (podniesienie z 20- 25%). Prognozowane rekordowe 80-90% w Kinach to efekt nadzwyczaj niskiej bazy z ubiegłego roku.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama