Duży udział wydatków na biura podróży i agencje turystyczne w wydatkach wakacyjnych to przede wszystkich efekt wysokiego kosztu przypadającego na jednego płatnika. Był on najwyższy w całym roku ze wszystkich kategorii wydatków na podróże, a w okresie wakacji przekroczył 3,5 tys. PLN (w 3. tygodniu lipca) w porównaniu z ok. 900 PLN w „martwym” okresie styczeńmarzec. Jednocześnie w wakacje blisko 3-krotnie rosła liczba osób korzystających z wyjazdów oferowanych przezbiura/agencje, chociaż w ogólnej liczbie osób kupujących usługi podróży i transportu za pomocą e-commerce stanowili oni jedynie 4%. Największe natężenie osób opłacających wyjazd organizowany przez biuro podróży przypadło na 2. tydzień sierpnia, ale przeciętne kwoty były już niższe (poniżej 3 tys. PLN na płatnika).
Zobacz także: Wzmożenie wydatków wakacyjnych e-commerce w lipcu
Przeciętny wydatek na rezerwację hoteli/apartamentów pochłonął w szczycie wakacji ponad 1100 PLN. Natężenie przeciętnych kwot płatności i liczby osób dokonujących rezerwacji na własną rękę ma miejsce nieco wcześniej niż w przypadku korzystania z biur podróży/agencji: największe przeciętne wydatki obserwujemy w przypadku hoteli/apartamentów w pierwszym tygodniu lipca, a szczyt liczby osób dokonujących płatności – w drugim tygodniu lipca.
Wzrost średniej kwoty wydatkowanej na bilety lotnicze w okresie wakacyjnym to najprawdopodobniej efekt bardziej licznych rodzin udających się w podróż, bo obejmujących również dzieci w wieku szkolnym. Szczyt to 986 PLN na 1 płatnika poniesiony w trzeciej dekadzie lipca. Co ciekawe, widzimy 3 fale konsumentów usług wakacyjnych e-commerce: najwcześniej decydują się na zakup wyjazdów indywidualnych z własnym przelotem (największe natężenie zakupu biletów lotniczych miało miejsce w tygodniu tuż po weekendzie majowym, po czym stopniowo malało), następnie dokonują rezerwacji obiektu, a dopiero w późniejszym okresie – decydują się na zakup usług biur podróży (płatności na rzecz biur podróży rosły intensywnie aż do połowy sierpnia).
Pozostałe wydatki wakacyjne e-commerce związane z podróżą i transportem osiągają znacznie niższy średni poziom, a wakacyjna górka jest bardziej płaska. Relatywnie silniejszy wzrost w wakacje zarówno średniego wydatku, jak też liczby osób je ponoszących miał miejsce w przypadku wypożyczalni, głównie za sprawą wynajmu samochodów, a w przypadku wydatków tzw. pozostałych - znacząco rosła liczba płatników za wynajem hulajnóg, rowerów miejskich czy za atrakcje turystyczne.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Puls Konsumenta. Analizy Konsumenckie. Czas na wakacje ... kto i ile płaci za nie przez internet?", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: