Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży?

|
selectedselectedselected
Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży? | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W tym roku popyt na usługi na rynku pozostaje mocny względem historycznych poziomów z wielu poprzednich lat. Ma to miejsce w sytuacji dalszego istotnego wzrostu cen na rynku i to ponownie znaczącego na tle poziomów historycznych. W zeszłym roku podwyżki cen na rynku nie rekompensowały w pełni wzrostu kosztu per wycieczka. Szacujemy, że podwyżki cen per wycieczka mogły wynieść około +25% przy wzroście kosztów per wycieczka o około +35- 40%.

Zobacz także: Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały

 

 

Przyczyną takiego poziomu wzrostu kosztów były m.in. ceny paliwa lotniczego i osłabienie PLN względem głównych walut (USD i EUR). W tabeli poniżej prezentujemy nasze szacunki rozbicia głównych kosztów i próbę dostosowania trajektorii zmiany poszczególnych kategorii na podstawie danych rynkowych i cen spot (paliwo w PLN i pozostałe koszty w walucie). Takie rozbicie wskazuje nam, że należy założyć iż w tym roku ceny na rynku wzrosną istotnie szybciej niż koszty wycieczek (ex wolumeny). Zatem otoczenie rynkowe powinno być silnie sprzyjające do poprawy procentowego poziomu marży brutto na sprzedaży w stosunku do zeszłego roku jak i 2019 roku.

Reklama

Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży? - 1Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży? - 1

Na tym tle nasze założenia modelowe wyglądają całkiem konserwatywnie, ponieważ zakładają powrót do poziomów z 2019 roku (+2.9 p.p. y/y). W szczególności jeżeli dodatkowo uwzględni się skalę poprawy marży brutto na sprzedaży w I kw.’23 (15.8% / +6.3 p.p. y/y). Trzeba wspomnieć, że pozytywny efekt w cenach paliwa i walut ma większe znaczenie w II kw. i w szczególności w III kw. niż to miało miejsce w I kw. Analiza wrażliwości wskazuje (ceteris paribus), że każde odchylenie o +/- 1 p.p. na marży brutto na sprzedaży to wpływ na zysk netto na poziomie około 23-24mln PLN. Jeżeli nasze teoretyczne założenia szacowane oddolnie przy liczeniu kosztów są poprawne i zgodne z potencjalnym działaniem dźwigni operacyjnej w spółce to marże mogą być wyższe o około +5.0-7.0 p.p od bazowych założeń do modelu. Podsumowując ten rok powinien być silnie sprzyjający do poprawy marż brutto na sprzedaży.

W strukturze kosztów produktu koszt przewozu lotniczego może stanowić około 45-50%, z czego około 1/3 to koszt paliwa lotniczego (~15% w KWS), a reszta to koszty ECTS i opłaty około lotnicze. Druga istotna kategoria to koszt hoteli który wynosi około 45%. W ostatnich miesiącach widać spadek cen paliwa lotniczego i silne umocnienie PLN.

Podsumowując pomimo bardzo znaczącego podniesienia prognoz finansowych na ten rok i kolejne lata jak można zauważyć wiele założeń modelowych przy obecnym otoczeniu rynkowym można byłoby określić jako konserwatywne. Wiele wskazuje na to, że ten rok będzie rekordowy i wyjątkowy dla sektora i spółki. Baza po tym roku będzie wyjątkowo wysoka tylko patrząc na główne parametry biznesowe to główne pytanie obecne to potencjalnie jak wysoka będzie. Oprócz tego jeżeli przy takim otoczeniu rynkowym popyt na usługi jest tak wysoki (nawet względem teoretycznego trendu z 2019 roku) to jakie czynniki miały zaburzyć to istotnie w kolejnych latach. Prawdopodobny dalszy wzrost nominalnych pensji w gospodarce, poprawa też realnych wynagrodzeń w kolejnych kwartałach przy zmiany trendów życiowych/demograficznych powinni wspierać wzrost rynków w kolejnych latach. Dlatego obecnie czujemy się całkiem komfortowo z założeniem wzrostu liczby klientów/sprzedanych wycieczek w kolejnych latach na CAGR około 7% (m.in. wzrost rynku na tym poziomie). Z czynników ryzyka należałoby wskazać potencjalnie większą aktywność konkurencji jeżeli dojdzie do istotnego rozszerzenia marż operacyjnych i poprawy rentowności kapitału, co mogłoby spowodować chęć większej rywalizacji na rynku o udziały rynkowe. Jednakże pod względem bilansowym spółka także wygląda mocno, ponieważ zakładamy że nawet pomimo większych nakładów inwestycyjnych to pozycja gotówkowa powinno mocno wzrosnąć do nawet 110mln PLN (ex założenia o zaliczkowych dywidendach / FCF’23P: 73mln PLN).

Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży? - 2Prognozy finansowe dla Rainbow Tours. Bardzo dobre otoczenie dla poprawy marży brutto na sprzedaży? - 2


 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama