Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych, przychody, koszty, wynik finansowy

|
selectedselectedselected
PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych, przychody, koszty, wynik finansowy | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 3q21 wyniki w handlu detalicznym poprawiły się r/r. Silna dynamika przychodów wynikała nie tylko z niskiej bazy sprzed roku, lecz także z nasilającej się inflacji. Przychody detalu w 3q21 zwiększyły się o 38,5% r/r vs 14,3% r/r w 2q21 oraz w porównaniu do spadku o 13,9% r/r w 3q20. Koszty (+37,1% vs 10,8% w 2q21) rosły nieco wolniej niż przychody, co poprawiło wynik finansowy o 79% r/r.

Rentowność sprzedaży netto w 3q21 wzrosła do 4,5% (o 1 pp r/r)

Zwraca uwagę znaczne przyspieszenie podwyżek wynagrodzeń na pracownika (29,4% r/r vs 12,1% r/r w 2q21), przy czym udział płac w przychodach przekracza 9%. Płynność bieżąca kształtowała się na akceptowalnym poziomie.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 1PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 1

Na ogólną sytuację handlu detalicznego mają wpływ przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w 3q21 sięgał 51% (wzrost przychodów o 68% r/r, ROS=3,1%). Znaczny udział w przychodach działu mają ponadto sklepy z artykułami użytku domowego (udział 12%, przychody +5% r/r, ROS=5,7%) oraz sklepy odzieżowe (udział 9%, przychody +29% r/r, ROS=7,7%).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 2PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 2

Według danych Nielsen w 3q21 wzrost sprzedaży żywności r/r notowały dyskonty (8,5%), duże supermarkety o pow. 301-2500 m kw. (1,5%) i sklepy małoformatowe (0,2%)

Reklama

Spadek sprzedaży dotyczył hipermarketów (-3,5%). Spośród małego formatu w 3q21 wartość sprzedaży zwiększyły sklepy convenience (3,1%) oraz małe supermarkety o pow. 100-300 m kw. (2,4%). Małe, tradycyjne sklepy spożywcze o pow. do 40 m kw. odnotowały spadek sprzedaży o 6,4%, spadła także sprzedaż w sklepach specjalistycznych (-2,6%).

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 3PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 3

Silnie rosnąca inflacja negatywnie wpływa na nastroje konsumentów, jednak coraz wyższe dochody ludności podtrzymają dynamiczny wzrost konsumpcji w 4q21

Black Friday i wzmożone zakupy przedświąteczne mogą przynieść w ostatnim kwartale roku wzrost sprzedaży detalicznej o ok. 7% r/r. W 1h22 coraz droższe codzienne zakupy prawdopodobnie ograniczą wydatki na dobra trwałe. Polacy w obliczu silnie rosnących cen wybierają tańsze produkty i usługi, ograniczają konsumpcję i korzystanie z niektórych usług. Także czwarta fala pandemii skłania do oszczędnego zarządzania budżetem domowym. Sprzedaż detaliczna wytraci impet, osiągając wzrost ok. 4% r/r. Przed branżą handlową w 2022 stoją także inne wyzwania: presja na podwyżki wynagrodzeń, wzrost płacy minimalnej, uszczelnienie ustawy o zakazie handlu w niedziele.

PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 4PKD 47. Handel detaliczny (z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi) - sprzedaż detaliczna w cenach stałych; przychody; koszty; wynik finansowy - 4

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama