Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%!

|
selectedselectedselected
PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wyniki branży spożywczej w 1q22 uległy wyraźnej poprawie. Zdecydowane wzrosty cen żywności spowodowały wzrost przychodów firm o 24,9% r/r (vs +26,9% r/r w 4q21). Wzrostowi przychodów sprzyjał popyt na produkty spożywcze, wyższy niż 1q21, w którym obowiązywały ograniczenia pandemiczne. Mimo silnego wzrostu kosztów (24,3% r/r vs 24,7% r/r w 4q21), zysk branży wzrósł o 34,5% r/r.

Za blisko 2/3 wzrostu zysków w przetwórstwie spożywczym w skali roku odpowiadała branża przetwórstwa mleka (PKD 10.5), której sprzyjał przede wszystkim znaczący wzrost cen produktów mleczarskich r/r, nasilony w niektórych przypadkach (masło) efektami wojny. Wzrost rentowności odnotowała również branża mięsna, w szczególności przetwórcy mięsa białego, z uwagi na obudowujący się popyt na mięso w warunkach wygasania pandemii. 2,1-krotny wzrost przychodów odnotowano w branży PKD 10.4 (produkcja olejów).

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 1PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 1

Wzrost zysków firm o 185 mln r/r odpowiadał za 20% wzrostu zysku całego przetwórstwa spożywczego w 1q22. Firmy korzystały z wysokich cen olejów roślinnych (wzmocnionych efektami wojny) i dużego zapotrzebowania na rynkach zewnętrznych. Uwagę zwraca pogorszenie wyników branży przetwórstwa ryb (strata), na które złożyły się istotne podwyżki cen ryb, m.in. łososi oraz niekorzystny dla importu kurs EURPLN – koszty rosły szybciej niż przychody.

Reklama

Oczekujemy, że z uwagi na wzrosty cen artykułów spożywczych tempo wzrostu przychodów branży w 2q22 przyspieszy do +40-50%, jednak zyski mogą nie rosnąć już w tak znaczącym tempie jak dotychczas.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 2PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 2

Najbliższe kwartały będą charakteryzować się również podwyższoną dynamiką kosztów, głównie w zakresie surowców rolnych (ograniczenia w podaży). Presję kosztową nasilać będzie istotny wzrost cen paliw oraz energii. Schłodzenie koniunktury gospodarczej (spowolnienie wzrostu PKB i wysoka inflacja) oraz niepewność związana z wojną, mogą wpłynąć na pogorszenie nastrojów konsumentów i ograniczać zakupy droższych produktów spożywczych m.in. mięsa.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 3PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 3

Silnie rosnące ceny zbóż oddziaływać będą w kierunku zmniejszenia marż producentów pieczywa, wytwórców produktów przemiału zbóż, makaronów, choć w przypadku produktów podstawowych przeniesienie wzrostu kosztów na konsumentów może być łatwiejsze. Popyt na rynkach zagranicznych na produkty zbożowe z Polski będzie wysoki z uwagi na zmniejszą dostępność zbóż z Ukrainy.

Reklama

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 4PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych: tempo wzrostu przychodów branży w przyspieszy do +40-50%! - 4

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 2q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama