Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

produkcja artykułów spożywczych wyrobów tekstylnych urządzeń elektrycznych to

Wyniki branży spożywczej w 4q21 uległy wyraźnej poprawie. Wyższy niż przed rokiem popyt w HoReCa oraz wyższe ceny żywności spowodowały, że przychody firm wzrosły o 26,9% r/r (vs +10,1% r/r w 3q21). Mimo silnego wzrostu kosztów (24,7% r/r vs +11,2% r/r w 3q21), branża podwoiła zysk w stosunku do słabego 4q20. W porównaniu do 3q21 zysk wzrósł o 22,3%.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 1PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 1

Największy wpływ na poprawę sytuacji miała lepsza rentowność branży mięsnej i przetwórstwa mleka. Obudowujący się popyt i ograniczenia podażowe sprzyjały podwyżkom cen. Uwagę zwraca 2-krotny wzrost przychodów w branży PKD 10.4 (produkcja olejów), który pozwolił na wzrost zysków firm (8,6-krotny r/r). Firmy korzystały z wysokich cen olejów roślinnych i dużego zapotrzebowania na rynkach zewnętrznych. Istotnie poprawiła się sytuacja producentów cukru (wzrost przychodów o 26% r/r i zysków o 126% r/r) z uwagi na wyraźny wzrost cen cukru na rynkach światowych.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 2PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 2

Oczekujemy, że z uwagi na wzrosty cen artykułów spożywczych dynamika przychodów branży w 1q22 osiągnie co najmniej kilkunastoprocentowy poziom, a w 2q22 może jeszcze przyspieszyć, co sugerują silnie rosnące ceny żywności oraz wciąż utrzymujące się pandemiczne efekty niskiej bazy (mniejsze obostrzenia w warunkach wygasania pandemii). Wojna w Ukrainie podbiła wzrosty cen surowców rolnych oraz nośników energii, co będzie negatywnie wpływać na marżowość firm. Schłodzenie koniunktury gospodarczej i niepewność związana z wojną mogą z kolei ograniczać wzrost popytu.

Reklama

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 3PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 3

Negatywne efekty wojny ujawniają się przede wszystkim na rynku zbóż i olejów, z uwagi na duże znaczenie Ukrainy w światowej produkcji i handlu tymi produktami (zob. więcej w raporcie Wpływ wojny w Ukrainie na sektor rolnospożywczy). Wzrost dynamiki cen zbóż oznacza dalszy silny wzrost kosztów surowcowych u producentów pieczywa, wytwórców produktów przemiału zbóż, makaronów oraz pasz dla zwierząt gospodarczych. Wyższe tempo podwyżek cen drobiu (efekt zwiększających się kosztów pasz i spadku produkcji żywca) rekordowe ceny bydła oraz, zapoczątkowane na koniec 1q22, podwyżki cen trzody chlewnej zwiększą presję kosztową w przetwórstwie mięsa. Wciąż oczekiwać możemy dobrej sytuacji w przypadku produkcji olejów (wysokie ceny w warunkach ograniczonych dostaw olejów z Ukrainy) i przetwórstwie mleka (wysoki popyt zewnętrzny), choć z uwagi na wojnę, nieznaczne ucierpieć może polski eksport serów.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 4PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych – wyniki branżowe [wybrane wskaźniki finansowe, przychody, koszty, wynik finansowy, koniunktura] - 4

 

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej