Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce

|
selectedselectedselected
Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Najbardziej aktywnymi konsumentami usług wakacyjnych w internecie są osoby relatywnie młode (18-44 lat), stanowiące 70% osób ponoszących wydatki na ten cel od maja do sierpnia; ich wydatki pochłaniają 70% kwoty ogółem. Najmłodsi z tej grupy (18-24) stanowią aż 64% ogółu konsumentów e-commerce w swojej grupie wiekowej; im starsi konsumenci e-commerce, w tym mniejszym stopniu korzystają z wakacji, a co najmniej – z wakacji opłacanych przez internet (29% wśród konsumentów e-commerce 85+).

Zobacz także: Za co najwięcej płacimy w internecie w związku z wakacjami? Sprawdziliśmy!

 

 

 

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 1Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 1

Reklama

Najmłodsi wydają na wakacje niewiele; przeciętny wydatek e-commerce na wakacje szybko rośnie do wieku 35-44 (blisko 1450 PLNw ciągu 4 miesięcy), po czym wraz z wiekiem maleje (ok. 900 PLN wśród 75+). Duża aktywność młodych w wieku 18-24 wiąże się przede wszystkim z zakupem biletów na kolej dalekobieżną; średni koszt zakupu biletów jest relatywnie niski, stąd łączne wydatki na wakacje najmłodszych stanowią niewielki odsetek wydatków wakacyjnych ogółem. Relatywnie duży udział osób w wieku 18-34 wśród nabywców usług wakacyjnych to oczywiście wynik dużej popularności zakupów przez internet wśród młodszych generacji.[1]

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 2Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 2

 

Jak już przychodzą upragnione wakacje, tylko niewielki odsetek konsumentów e -commerce decyduje się na wyjazdy zorganizowane przez biura podróży / agencje turystyczne (7-9% w wieku 25+). Większość płatników udających się na wakacje z biurem podróży to osoby w wieku 25-34 (więcej o osobach towarzyszących powiemy w części Bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci). Popularność tej formy wyjazdu na tle innych kategorii usług wakacyjnych pokazuje, że wraz z wiekiem odgrywa ona rosnącą rolę (w grupie 25-34-latków to 4% osób posiadających wydatki wakacyjne, a wśród najstarszych grup - 7-8%; jednocześnie im wyższy wiek, tym koszt biur podróży stanowi większy odsetek wydatków wakacyjnych (43% wśród 75-84-latków wobec 38% wśród 25-34-latków).

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 3Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 3

 

Reklama

Ta dysproporcja pomiędzy udziałem osób a kwotą wydatków wynika oczywiście z wysokiego średniego kosztu wyjazdu zorganizowanego: na relatywnie najdroższe wyjazdy decydują się osoby aktywne zawodowo 35-44 oraz 45-54 (ponad 3400 PLN i blisko 3300 PLN); trzeba jednak pamiętać, że osoby te ze względu na dzieci jeżdżą z reguły w większych grupach, niż osoby z wyższych przedziałów wiekowych (oprócz wyjazdów z troskliwymi dziadkami), a ponadto koszt wyjazdu nastolatka jest zbliżony lub taki sam, jak osoby dorosłej (dla młodszych płatników podróżujących z rodziną poziom opłat za młodsze dzieci jest z reguły niższy).

Wśród konsumentów e-commerce w grupach wiekowych powyżej 25 lat prawie 2-krotnie większy odsetek decyduje się na rezerwację hotelu lub apartamentu samodzielnie niż poprzez biuro podróży (relatywnie najwięcej wśród 25-54-latków: 12-13%). Wśród nabywców tych usług również dominują osoby w wieku 25-34 lata (34%), a dalej w wieku 35-44 i 45-54 lat (razem stanowiący 80%). Najstarsi podróżnicy (75+), opłacający biura podróży lub hotele za pomocą internetu, to zaledwie garstka konsumentów e-commerce w tej kategorii wiekowej (poniżej 0,5%). Przeciętny wydatek na rezerwację hotelu/apartamentu był najwyższy wśród 45-54-latków (ponad 1600 PLN). Jeśli chodzi o rolę hoteli, to tutaj tendencja odrotna: im wyższy wiek (poczynając od 45 lat), tym mniejszy udział hoteli w wydatkach wakacyjnych ogółem (zarówno pod względem liczby płatników, jak też sumy wydatków). W tej kategorii usług absolutnym liderem jest booking.com (85% wydatków).

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 4Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 4

 

Odsetek klientów e-commerce, którzy decydują się na indywidualny zakup biletów lotniczych, jest zbliżony do odsetka w przypadku biur podróży. Średni koszt zakupu biletów w okresie wakacyjnym 2022 jest zbliżony do wydatku na hotele, najwięcej również zapłacili konsumenci w wieku 45-54 oraz 35-44. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku biur podróży, rola wydatków na loty delikatnie rośnie wraz z wiekiem (w grupie 85+ do 11% ogółu nabywców usług wakacyjnych oraz 21% ogółu wydatków wakacyjnych). Dojrzalsi wiekowo konsumenci w większym stopniu niż młodsze roczniki koncentrują się na zakupie wakacji z biurem podróży lub na indywidualny zakup lotu; młodsi w większym stopniu niż starsi dokonują rezerwacji obiektów z dojazdem własnym, innym niż samolot.

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 5Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 5

Reklama

 

Wydatki na bilety na kolej dalekobieżną ponosi większy odsetek konsumentów e-commerce, niż w przypadku wcześniej omówionych kategorii wydatków (wśród 25+ to 13-18%). Podróż koleją dalekobieżną jest zdecydowanie bardzo popularnym przedsięwzięciem dla 18-24-latków (blisko 50% z nich poniosło taki wydatek w zeszłoroczne wakacje); w rezultacie to oni byli głównymi nabywcami biletów (32%). Liderem usług jest Intercity. Średnia płatność za koleje ogółem to ok. 220 PLN wśród osób powyżej 25 lat. Dla najmłodszych kolej dalekobieżna to dominująca kategoria wydatków (ponad 70% z nich na niej koncentrowało swoje wydatki), ale przejazd pociągiem odgrywa istotną rolę we wszystkich grupach wiekowych (w najmniejszym stopniu, tj. w 33%, dla konsumentów usług wakacyjnych w wieku 35-44).

Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 6Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce  - 6

 

Wydatki na wypożyczalnie to głównie wynajem samochodów. Największy przeciętny koszt w ciągu 4 miesięcy wakacyjnych ponieśli konsumenci w wieku 55-64 lat (blisko 800 PLN/os), ale wśród ogółu konsumentów internetowych w tym wieku stanowili oni bardzo niewielką grupę (poniżej 1%). Ponad 40% amatorów wynajmu ma 25-34 lata, ale jednocześnie ich przeciętny wydatek na ten cel jest ponad 2-krotnie niższy niż ich starszych kolegów i koleżanek. We wszystkich grupach wiekowych pozycja ta odgrywa bardzo niewielką rolę – zarówno jako odsetek łącznej liczby konsumentów usług wakacyjnych, jak i wydatków na wakacje.

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Puls Konsumenta. Analizy Konsumenckie. Czas na wakacje ... kto i ile płaci za nie przez internet?", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

  1. 3 Por. Puls Konsumenta: O wyższości świąt… czyli o Bożym Narodzeniu w e -commerce (pkobp.pl)

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama