Strategia i działalność firmy
Victoria Dom posiada 23 lat doświadczenia i należy do największych polskich deweloperów. Tradycyjnie swoją działalność koncentrowała na terenie Warszawy, od 2016 r. działa na rynku niemieckim. Z sukcesem zakończyła pierwsze inwestycje mieszkaniowe za Odrą, realizuje kolejne i pracuje nad uruchomieniem kilku nowych projektów w Berlinie i Lipsku. Planuje poszerzenie ekspansji także o inne aglomeracje w Niemczech.
Motywacje do kapitałowej ekspansji zagranicznej
Ekspansja to element długoterminowej strategii zmierzającej do dywersyfikacji przychodów i wzrostu marży. Strategia spółki przewiduje koncentrację projektów w aglomeracjach, które zmagają się ze strukturalnym niedoborem mieszkań i dynamicznie się rozwijają. Tak wygląda sytuacja m.in. w Berlinie z uwagi na przyrost liczby mieszkańców, rosnącą długość życia oraz liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych. Realizacja projektów za granicą pozwala także spółce poszerzać kompetencje, co wspiera rozwój całej grupy. Wiele funkcjonalności i rozwiązań stosowanych w niemieckich projektach wdraża również w inwestycjach prowadzonych na krajowym rynku.
Współinwestycje z Funduszem Ekspansji Zagranicznej
• W lutym 2021 r. Victoria Dom Holding pozyskała finansowanie na rozwój działalności na rynku niemieckim w formie pożyczki w wysokości 7 mln euro.
• Pozytywne doświadczenia z realizacji pierwszej wspólnej inwestycji oraz bardzo dobre perspektywy niemieckiego rynku mieszkaniowego skłoniły partnerów do rozszerzenia współpracy – w grudniu 2021 r. Victoria uzyskała dodatkową pożyczkę w kwocie 3 mln euro.
Pozyskane środki Victoria Dom przeznaczy na dalszy rozwój działalności deweloperskiej w Niemczech, w tym zakup gruntów pod przyszłe projekty w atrakcyjnych lokalizacjach.
Ekspansja zagraniczna jest istotnym elementem długoterminowej strategii firmy. Jej głównym celem jest dywersyfikacja przychodów. Zdecydowaliśmy się zainwestować na rynku niemieckim, który oceniamy jako bardzo perspektywiczny. Zaczęliśmy od Berlina i Lipska, ale w planach mamy rozwój także w innych aglomeracjach.
Dynamicznie zwiększamy skalę działania. Wartość naszych projektów za zachodnią granicą będących w realizacji i przygotowaniu sięga już blisko 1 mld złotych i obejmuje 9 projektów, w ramach których zaoferujemy ponad 500 lokali. Do tej pory sprzedaliśmy już 3 inwestycje w Berlinie z 260 lokalami mieszkalnymi.
Ze względu na preferencje niemieckich klientów najchętniej kupowane są tam większe mieszkania zrealizowane w systemie pod klucz. Pozwala to na osiągnięcie marż na bardzo atrakcyjnym poziomie, nawet wyższym niż średnie w branży w Polsce.
Waldemar Wasiluk Wiceprezes Zarządu Victoria Dom
***Materiał pochodzi z raportu PwC i i PFR TFI: Polskie inwestycje zagraniczne: nowe trendy i kierunki. Jak pandemia zmieniła rynek BIZ? którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: