Drugi tydzień lipca to tydzień największych wydatków e-commerce na wakacje. Dominują wydatki na biura podróży i agencje turystyczne, hotele i apartamenty, bilety lotnicze i kolejowe, aczkolwiek szczyt średniego wydatku i szczyt natężenia liczby konsumentów w każdej z tych kategorii oddzielnie przypada na inny okres.
Zobacz także: Ile kosztuje apartament w nadmorskim kurorcie? Okres żniw dla branży zakwaterowania w pełni
W ramach trzech głównych kategorii wydatkowych widzimy trzy fale konsumentów e-commerce: najwcześniej decydują się na zakup biletów lotniczych (szczyt tuż po weekendzie majowym), następnie dokonują rezerwacji hoteli i apartamentów (szczyt w drugim tygodniu lipca), a dopiero później kupują wakacje z biurem podróży (szczyt dopiero w połowie sierpnia).
Największe przeciętne wydatki e-commerce na wakacje ponoszą osoby w wieku 35-44, ale bardziej liczni są młodsi konsumenci (25-34), więc to ich wydatki mają największy udział. Wydatki starszych pokoleń odgrywają mniejszą rolę głównie ze względu na malejącą z wiekiem aktywność e-commerce. Im starsi konsumenci tym bardziej wygodni – chętniej kupują wakacje z biurem podróży lub lot samolotem w dalsze zakątki.
Oprócz wieku najsilniejszym czynnikiem różnicującym poziom i strukturę wydatków są dochody konsumentów. Wraz z dochodem rośnie odsetek konsumentów e-commerce decydujących się na wakacje (opłacone przez internet) i średnia kwota wydatków. To wyższe dochody konsumentów powodują, że większy dostęp do droższych wakacji obserwujemy w wielkich aglomeracjach miejskich czy w najbogatszych województwach.
Wakacje to z reguły wyjazd z rodziną. Chociaż niełatwo powiązać wydatki wakacyjne e-commerce z pełnym składem ekipy podróżników, z naszych szacunków wynika, że rodziny z 1-2 dzieci mogą częściej pozwolić sobie na wakacje i wydać na nie więcej pieniędzy.
Niektórzy z nas mają już przyzwoitą opaleniznę, inni dopiero o niej marzą lub planują ciekawe wycieczki. Zanim poddamy się słońcu i ruszymy na spotkanie z naturą, wakacje trzeba zaplanować i opłacić. Przyjrzeliśmy się właśnie tym wydatkom wakacyjnym, które zostały zrealizowane przez internet w 2022 roku. Pokazaliśmy ich natężenie w ciągu roku w podziale na główne kategorie wydatkowe, a w okresie maj-sierpień - uwzględniając wiek konsumentów, ich dochody, miejsce zamieszkania i liczbę dzieci.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Puls Konsumenta. Analizy Konsumenckie. Czas na wakacje ... kto i ile płaci za nie przez internet?", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: