Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Cyfrowa tożsamość bankowa rośnie w siłę. Zdalne potwierdzanie tożsamości zyskuje kolejnych zwolenników

|
selectedselectedselected
Cyfrowa tożsamość bankowa rośnie w siłę. Zdalne potwierdzanie tożsamości zyskuje kolejnych zwolenników | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Tegoroczne badanie przeprowadzone przez Kantar na zlecenie KIR i ZBP pokazuje, że zainteresowanie Polaków korzystaniem z cyfrowej tożsamości systematycznie rośnie[1]. Pandemia, związana z nią izolacja oraz towarzyszące temu zjawisku ograniczenia w dostępie do usług oferowanych w sposób tradycyjny sprawiły, że coraz chętniej korzystamy z oferty dostępnej w trybie online. Skutecznie nam w tym pomagają cyfrowe metody potwierdzania tożsamości, oparte o systemy bankowości elektronicznej.

Migracja w kierunku cyfrowego życia z pewnością nie jest tylko chwilowym trendem. Jak pokazują wyniki badań, już jeden na czterech badanych interesuje się nowinkami ze świata technologii. Polacy chętnie testują cyfrowe rozwiązania, a 67 proc. osób z badanej grupy używa zaawansowanych narzędzi, takich jak usługi w chmurze[2]. Konsumenci w trakcie pandemii częściej też kupują online – robi to 89 proc. respondentów badania[3].

Coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Nikogo już nie dziwi bankowanie za pomocą telefonu czy też płacenie smartwatchem za zakupy w sklepie. Rośnie też zainteresowanie wykorzystaniem cyfrowej tożsamości bankowej do załatwiania codziennych spraw. Co trzeci z badanych (33 proc.) chętnie użyłby jej przy zawieraniu umów, a 42 proc. chciałoby ją stosować do weryfikacji tożsamości przy wymagających tego zakupach – mówi Piotr Wichowski, dyrektor Linii biznesowej usługi identyfikacji w KIR. – Respondenci dostrzegają zastosowanie tego rozwiązania także przy autoryzacji dyspozycji i oświadczeń, logowań do serwisów czy rejestracji w usługach i serwisach. To pokazuje, że nasze społeczeństwo staje się w coraz większym stopniu beneficjentem korzyści, które przynosi dynamicznie rozwijający się świat usług cyfrowych – dodaje Piotr Wichowski.

Wyzwania cyfrowej komunikacji

Dostęp do urzędów oraz fizycznych punktów obsługi klienta ograniczony do wyznaczonych godzin, limity osób oraz niedostępność niektórych usług, skierowała uwagę konsumentów w stronę cyfrowych kanałów komunikacji. Jak podaje EY, z powodu zamknięcia czy ograniczenia działalności placówek, większość Polaków (56 proc. badanych) w okresie pandemii doświadczyła trudności w załatwianiu codziennych spraw w sposób dotychczas standardowy, np. w punkcie obsługi klienta lub w urzędzie. Najczęściej wymieniano problemy w dostępie do służby zdrowia – wskazało na nie 44 proc. osób, usług administracji publicznej (23 proc.) oraz podczas zakupów (10 proc.)[4].

Reklama

Jak pokazują dane z raportu Kantar, na przestrzeni ostatniego roku, znacznie wzrosła świadomość korzyści, jaką zapewnia cyfrowe potwierdzanie tożsamości za pomocą banku. W 2020 r. z tego rozwiązania ankietowani chcieli korzystać głównie w relacjach z administracją publiczną (32 proc.), dostawcami gazu, prądu czy wody (29 proc.), firmami telekomunikacyjnymi (22 proc.) oraz z firmami świadczącymi usługi medyczne (18 proc.). Wyniki z 2021 roku pokazują jak ograniczenia wynikające z pandemii zmieniły preferencje Polaków. Jako konsumenci chcemy wykorzystywać tożsamość bankową przede wszystkim w relacjach z dostawcami usług użyteczności publicznej (44 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się sprawy urzędowe (30 proc.), zakupy online (27 proc.; dla porównania w 2020 roku ten wynik wynosił 15 proc.) oraz usługi medyczne (25 proc.).

Zdalne potwierdzanie tożsamości zyskuje zwolenników

Badanie Kantar przynosi również odpowiedź na pytanie, do czego Polacy chcieliby wykorzystywać cyfrową tożsamość opartą o bankowość elektroniczną. W ubiegłym roku najczęściej wskazywaną odpowiedzią było logowanie do serwisów (38 proc.) oraz autoryzacja dyspozycji i oświadczeń (35 proc.), które w tegorocznej edycji uzyskały jednakowy wynik – po 32 proc. wskazań. Natomiast możliwość potwierdzania tożsamości np. przy zakupach online, którą rok temu wskazało 32 proc. ankietowanych, w roku 2021 zyskała na popularności – odpowiedź tę wskazało 42 proc. badanych.

Od początku pandemii widzimy wzrost zainteresowania zdalnym sposobem potwierdzania tożsamości. Dostarczana przez KIR usługa jest uniwersalna i wygodna w codziennym stosowaniu. Pozwala użytkownikom wygodnie korzystać online z oferty dostawców komercyjnych i administracji publicznej, w tym również w celu uwierzytelnienia w procesie zakładania i wykorzystywania Profilu Zaufanego. Obecnie z mojeID może korzystać ponad 14 mln użytkowników bankowości elektronicznej, tj. klientów banków uczestniczących w usłudze – komentuje Piotr Wichowski.

Rozwiązanie KIR zostało wdrożone przez komercyjnych dostawców usług działających m.in. w sektorze ubezpieczeniowym, ochronie zdrowia, telekomunikacji, energetyce, usługach finansowych oraz branży gier losowych. Projekty wdrożeniowe prowadzone są w kolejnych sektorach. Poszerzenie dostępności mojeID pozwala na rozwój oferty cyfrowej we wszystkich obszarach gospodarki. Cyfrowa tożsamość bankowa, oprócz dużego komfortu użytkowania, gwarantuje bezpieczeństwo danych i jest zgodna z regulacjami obowiązującymi w zakresie identyfikacji elektronicznej. Usługa mojeID została wyróżniona Godłem „Teraz Polska”.

****

Reklama

KIR został powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych
w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju digitalizacji gospodarki. 

Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.
Więcej informacji: www.kir.pl

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Tematy

santander bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna santander kir szafir szafir kir kir podpis elektroniczny badanie kir pko bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pko santander bankowość elektroniczna logowanie bankowość elektroniczna pekao24 bankowość elektroniczna ipko bankowość elektroniczna pekao24 bankowość elektroniczna logowanie www bankowość elektroniczna bank pko sa bankowość elektroniczna ipko - nowa bankowość elektroniczna pko banku polskiego bankowość elektroniczna pekao ipko – bankowość elektroniczna pko banku polskiego ipko nowa bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pekao24 bankowość elektroniczna mbank pekao bankowość elektroniczna pekaobiznes24 bankowość elektroniczna pko24 bankowość elektroniczna logowanie www.pekao24.pl bankowość elektroniczna credit agricole bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pko sa pko bp bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pko bp pekao 24 bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pekao sa pekaobiznes24 bankowość elektroniczna logowanie bankowość elektroniczna 24 alior bank bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna credit agricole bank pekao24 bankowość elektroniczna cyfrowa tożsamość tożsamość cyfrowa moja cyfrowa tożsamość czym jest cyfrowa tożsamość bezpieczeństwo cyfrowa tożsamość i prywatność w sieci co to jest cyfrowa tożsamość cyfrowa tożsamość definicja tożsamość cyfrowa definicja cyfrowa tożsamość co to jest alior bank potwierdzenie tożsamości podpis elektroniczny kir kir podpis komunikacja cyfrowa komunikacja cyfrowa definicja cyfrowa komunikacja naukowa cyfrowa komunikacja co to jest komunikacja cyfrowa pko24 bankowość elektroniczna ipko bankowość elektroniczna pko bank polski pkobp bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna pkobp pekao24 pl bankowość elektroniczna pekao24pl bankowość elektroniczna pko sa bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna bank spółdzielczy pko24 bankowość elektroniczna 24 bankowość elektroniczna pko24 bankowość elektroniczna logowanie do konta osobistego www pkobp pl bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna ipko wwwpko24 pl bankowość elektroniczna pko nowa bankowość elektroniczna bankowość elektroniczna logowanie iko bankowość elektroniczna ipko bankowość elektroniczna logowanie pko bankowość elektroniczna logowanie
Reklama
Reklama