Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

pekaobiznes24 bankowość elektroniczna

Ponad dwa lata temu zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa PSD2 dotycząca usług płatniczych. Umożliwiła ona stosowanie rozwiązań otwartej bankowości. Podmioty trzecie na określonych warunkach zyskały opcję dostępu do informacji takich jak dane z rachunku bankowego, które były dotychczas zarezerwowane dla banków.


Najbliższe najbliższe bitomaty
Szukaj bitomatu w okolicy


 

Z punktu widzenia sektora pożyczkowego najbardziej przydatną nowością wprowadzoną przez dyrektywę PSD2 jest usługa AIS (Account Information Service). Umożliwia ona m.in. dostęp do informacji z rachunku płatniczego, za zgodą jego właściciela. Usługę tego typu mogą świadczyć tylko zweryfikowane podmioty, które posiadają stosowny wpis do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego.

Na jakie wyzwania odpowiada otwarta bankowość w sektorze pożyczkowym?

Jednym z wyzwań firm pożyczkowych jest konieczność weryfikacji tożsamości klienta. Otwarta bankowość poszerza katalog rozwiązań w tym zakresie. Dzięki usłudze dostępu do informacji o rachunku płatniczym, proces weryfikacji tożsamości może przebiegać poprzez logowanie się klienta na rachunek bankowy i dostarczenie danych o właścicielu konta.

Reklama

Sektor pożyczkowy zmaga się z problemem wyłudzeń kredytów i nieuczciwych klientów, którzy nie zamierzają spłacać należności. Rozwiązania otwartej bankowość umożliwiają kompleksową weryfikację sytuacji finansowej klienta. Dane z rachunku bankowego dostarczają informację o faktycznie osiąganych dochodach. Ukazują także zwyczaje klienta co do spłaty zobowiązań. Dzięki temu możliwość wyłudzenia kredytu jest ograniczona.

Otwarta bankowość może stanowić wsparcie w digitalizacji sektora pożyczkowego. Usługa dostępu do danych z rachunku bankowego klienta pozwala zamknąć cały proces wnioskowania i udzielenia pożyczki w kanale cyfrowym. Dla firm pożyczkowych to przede wszystkim oszczędność czasu i łatwiejsze skalowanie działalności.

– Użyteczność rozwiązań otwartej bankowości w sektorze pożyczkowym wykracza poza weryfikację klientów i proces decyzyjny. Pożyczkodawcy mogą skorzystać także na możliwościach jakie daje open banking w obszarze marketingu i sprzedaży. Dostęp do informacji z rachunku bankowego klienta pozwala lepiej poznać jego potrzeby i dobrać ofertę indywidualnie. Ponadto gromadzenie i analizowanie danych o konsumentach pomaga w prowadzeniu skuteczniejszych działań reklamowych – komentuje Tymon Zastrzeżyński, współzałożyciel serwisów pozyczkaportal.pl i Loando.pl oraz Co-Founder w Loando Group.

Otwarta bankowość to również korzyści dla klientów

Bez wątpienia zaletą rozwiązań otwartej bankowości dla konsumentów jest uproszczenie procesu ubiegania się o finansowanie. Dostęp do danych z rachunku bankowego może zastąpić konieczność wypełniania długich formularzy, dostarczania oświadczeń i dokumentów potwierdzających dochód.

Reklama

Klient zyskuje nie tylko prostszą ścieżkę wnioskowania o pożyczkę, ale również krótszy okres oczekiwania na decyzję o jej udzielenia. Firmy pożyczkowe korzystając z danych zgromadzonych na różnych rachunkach bankowych mogą przyspieszyć procesy decyzyjne, wykorzystując w tym celu automatyzację. Uproszczeniu ulega weryfikacja danych z oświadczeń klientów, co również przyspiesza wydanie decyzji.

W przypadku korzystania z rozwiązań otwartej bankowości zdolność klienta jest badana na podstawie aktualnych i wiarygodnych danych, pozwala to lepiej ocenić jego zdolność do spłaty zobowiązań. Z jednej strony chroni go to przed przekredytowaniem. Z drugiej strony dzięki rozwiązaniom otwartej bankowości może uzyskać wyższy limit finansowania, jako że weryfikacja jego zdolności przebiega bardziej kompleksowo.

Należy podkreślić, że otwarta bankowość pozwala na stosowanie bezpiecznej metody weryfikacji tożsamości. To klient wyraża zgodę na dostęp do informacji o jego rachunku bankowym. Nie dochodzi do przekazania danych służących do logowania. Usługę AIS mogą świadczyć jedynie podmioty podlegające nadzorowi KNF. To one dostarczają dane do pożyczkodawcy.

– Firmy pożyczkowe po niesprzyjającym 2020 r. oczekują rozwiązań wspomagających powrót do dawnej skali działania. Narzędzia dostępne w ramach otwartej bankowość mogą być pomocne w tym zakresie. Pozwalają łatwo i szybko zweryfikować klienta, a także przygotować jego pełniejszy profil. Dzięki temu pożyczkodawcy mogą lepiej zarządzać ryzykiem kredytowym. Co więcej proces decyzyjny oparty o wykorzystanie danych z rachunku bankowego może zostać poddany automatyzacji. Przyspiesza to wydanie decyzji o udzieleniu finansowania i pozwala rozpatrzyć większą liczbę wniosków – mówi Tymon Zastrzeżyński, współzałożyciel serwisów pozyczkaportal.pl i Loando.pl oraz Co-Founder w Loando Group.

Czytaj więcej

Artykuły związane z pekaobiznes24 bankowość elektroniczna