Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Terminowe zyski – ale dla kogo? Klienci banków czekają na korzyści, gdy branża już zyskuje na podwyżkach stóp procentowych

|
selectedselectedselected
Terminowe zyski – ale dla kogo? Klienci banków czekają na korzyści, gdy branża już zyskuje na podwyżkach stóp procentowych  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W labiryncie świata bankowości i inwestycji, gdzie brak przejrzystości ukrywa się pod płaszczykiem tradycji, niewielu zdaje sobie sprawę, że wśród przypływów i odpływów na rynkach finansowych znaczna liczba banków i brokerów decyduje się zachowywać dla siebie korzyści z podwyżek stóp procentowych przeprowadzanych przez banki centralne, zamiast przekazywać je swoim klientom.

Praktyka ta, choć nie od razu widoczna, ma znaczące konsekwencje dla wszystkich i nadszedł czas, abyśmy rzucili nieco światła na to zagadnienie. Owszem, branża finansowa musi zarabiać - my w Saxo również - jednak powinna być przy tym zachowana odpowiednia równowaga; należy pielęgnować korzystne dla wszystkich relacje z naszymi klientami.

Gdy poruszamy się po skomplikowanym obszarze finansów osobistych, stopy procentowe oferowane przez banki mogą wydawać się ezoteryczną koncepcją, odległą od codziennych trosk. Jednak to, co często pozostaje niezauważone, to fakt, że nie wszystkie banki traktują te stopy w ten sam sposób.

Podczas gdy podejście nielicznych z nich zorientowane jest na klienta i szybko dzielą się korzyściami z podwyżek stóp procentowych z osobami powierzającymi im swoje środki, większość podąża odmienną ścieżką.

Wygląda na to, że po wielu latach niskich stóp procentowych standardową praktyką w bankowości stało się czerpanie korzyści z podwyżek stóp - często kosztem klientów. Jest to widoczne przy okazji publikacji wyników kwartalnych banków: niektóre banki wydają się wręcz zaskoczone osiągniętymi zyskami, z których większość jest bezpośrednim skutkiem decyzji banku centralnego. W efekcie brytyjski nadzór finansowy zaapelował do instytucji finansowych o zmianę oprocentowania depozytów oferowanych konsumentom na bardziej korzystne.

Reklama

Praktyka ta wydaje się być identyczna w całej strefie euro, gdzie średnie oprocentowanie rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla gospodarstw domowych wynosi zaledwie 0,23% w ujęciu rocznym. Równocześnie oficjalna stopa depozytowa Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wynosi 3,75%!

W ciągu ostatniego roku banki centralne często podwyższały stopy procentowe, aby ograniczyć inflację. Podczas gdy intencją takiego ruchu jest obniżenie inflacji i zagregowanego popytu (poprzez zwiększenie atrakcyjności oszczędzania pieniędzy i „cięcia” wydatków), dla ofiar tego, co wydaje się nową normą, rzeczywistość bywa zupełnie odmienna.

EBC w przystępny sposób wyjaśnia to zagadnienie, opisując negatywny wpływ wyższych stóp procentowych na kredytodawców. Jak jednak sam przyznaje, „działa to również w drugą stronę. Odsetki to pieniądze, które bank płaci ci od twoich oszczędności, tj., kiedy bank pożycza od ciebie pieniądze”. Gdyby tylko tak było w rzeczywistości...

I tak dochodzimy do sedna sprawy. W Saxo Banku nie zgadzamy się na status quo. Nasza polityka natychmiastowego przenoszenia podwyżek stóp procentowych na klientów jest bezpośrednią odpowiedzią na sytuację w branży, w której interesy klientów nie są w pełni reprezentowane.

Zdajemy sobie sprawę, że wybory finansowe dokonywane przez naszych klientów to nie tylko liczby w arkuszu kalkulacyjnym – to ich marzenia, aspiracje i dążenie do lepszej przyszłości. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie, że aspiracje te zostaną zrealizowane dzięki terminowym i przejrzystym działaniom, a nie oczekiwaniu na opóźniające się korzyści.

Nasza polityka natychmiastowego przenoszenia podwyżek stóp na klientów to nie pusta obietnica. To zobowiązanie do zredefiniowania relacji bank-klient - wyższe stopy procentowe mogą przynieść korzyści naszej działalności, powinny one jednak również generować zyski dla naszych klientów. Wierzymy, że korzyści powinny być obustronne.

Reklama

Polityka ta oznacza dążenie Saxo Banku do tego, by w ramach naszej działalności klienci - i ich sukcesy – znajdowali się na pierwszym miejscu. Mam nadzieję, że branża przemyśli swoje priorytety i przyjmie filozofię opartą na zaufaniu, przejrzystości i ukierunkowaniu na klienta.

Powyższe słowa należy potraktować jako coś więcej niż opinię: to wezwanie do działania. Jest ono skierowane nie tylko do branży, ale także do inwestorów i oszczędzających, którzy powinni zwiększyć swoje wymagania.

Akceptacja zmian oznacza wykroczenie poza chwytliwe hasła. Przyjmując to stanowisko, zapraszamy cały ekosystem finansowy do przyłączenia się do nas w przekształcaniu norm oszczędzania i inwestowania - ponieważ każdy klient zasługuje na to, aby cieszyć się korzyściami, na które zapracował, a każda instytucja powinna dążyć do stawiania interesów klientów na pierwszym miejscu.

W Saxo Banku jesteśmy coraz bliżej naszych klientów – także tych z Polski – stale udoskonalając naszą ofertę: uruchamiając polskie numery rachunków IBAN, znosząc custody fee, czyli opłatę za przechowywanie instrumentów finansowych, oferując raporty podatkowe ułatwiające rozliczenie PITów, czy wprowadzając możliwość wypożyczania akcji i ETF-ów. Zapewniamy także możliwość dywersyfikacji geograficznej środków przechowując środki klientów w zagranicznym banku pochodzącym ze stabilnego kraju, jakim jest Dania posiadająca najwyższy rating AAA oraz pomagamy w uzyskiwaniu atrakcyjnych odsetek od niezainwestowanych środków pieniężnych, bez jakichkolwiek blokad czy minimalnych okresów utrzymywania.

Zobacz także: Korzystasz z OLX, Vinted i Allegro? Skarbówka już niedługo może się Tobą zainteresować!

 

Kim Fournais, prezes i założyciel Saxo Banku

Reklama

Więcej analiz Saxo Banku jest dostępnych tutaj.

Nota prawna

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama