Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rynek jaj w Polsce - ocena sytuacji z uwzględnieniem wpływu wojny w Ukrainie

|
selectedselectedselected
Rynek jaj w Polsce - ocena sytuacji z uwzględnieniem wpływu wojny w Ukrainie  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Polska z produkcją jaj na poziomie 11,7 mld szt. jest szóstym graczem na rynku UE. Udział Polski w unijnej produkcji w 2020 wyniósł 9%. Polska jest też największym producentem jaj z chowu klatkowego w UE. Według KE udział kur utrzymywanych w Polsce w tym systemie w 2021 wynosił 76%. Udział ten z roku na rok maleje z uwagi na perspektywę wprowadzenia zakazu utrzymywania kur w klatkach w krajach UE od 2027.

Krajowa produkcja jaj w latach 2012-2019 wzrastała średniorocznie o 3,4%. Lata 2020 i 2021 przyniosły spadki produkcji wywołane pandemią, grypą ptaków oraz niską opłacalnością produkcji.

Udział eksportu w krajowej produkcji jaj przekracza 30%. Ograniczenia w handlu, wywołane grypą ptaków, osłabiony popyt w HoReCa oraz spadek podaży w kraju spowodowały, że polski eksport jaj w 2021 zmniejszył się o 25%. Znoszenie restrykcji w HoReCa sprzyjać będzie odbudowie popytu na jaja z Polski w 2022. Eksport hamowany będzie wciąż występującą w Polsce grypą ptaków, mimo iż w sez. 2021/22 liczba ognisk HPAI jest zdecydowanie mniejsza niż przed rokiem.

Krajowa konsumpcja jaj jest relatywnie stabilna. Według GUS przeciętne spożycie jaj w gospodarstwach domowych w 2020 wynosiło 132 szt./os.

Reklama

Według danych MRiRW przeciętna cena sprzedaży jaj (kat. M) w 1q22 w kraju była wyższa o 24% r/r. Wzrosty cen wywołane są narastającą presją kosztową, grypą ptaków w UE i w USA oraz efektami wojny w Ukrainie (wstrzymany eksport jaj). Ukraina jest największym dostawcą jaj na rynek UE, choć udział importu w unijnej konsumpcji jest niewielki.

Wojna w Ukrainie będzie oddziaływać na sektor produkcji jaj kanałem kosztowym. W wyniku rosyjskiej agresji wzrosty zbóż i białkowych komponentów paszowych znacząco wzrosły. Wyższe koszty pasz tłumić będą opłacalność produkcji jaj.

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama