Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy]

|
selectedselectedselected
Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • W opublikowanym w grudniu raporcie dot. rynku jabłek, USDA wskazuje na spadek światowej produkcji tych owoców w sez. 2022/23 o 4,7% r/r. Główną przyczyną będzie obniżka zbiorów w Chinach (o blisko 11% r/r), odpowiadających za ponad połowę globalnej produkcji tych owoców (55% w 2021).
  • W Polsce, wg wynikowego szacunku GUS, zbiory jabłek w 2022 wyniosły ponad 4,2 mln t i były wyższe o 5% r/r, przy wzroście zbiorów owoców z drzew o 6% r/r. Wysoką dynamiką wzrostu charakteryzowała się produkcja gruszek (+17% r/r).
  • Przy uszczuplonych możliwościach eksportu polskich jabłek, a także wskutek wzrostu kosztów przechowywania, większego znaczenia w zagospodarowaniu jabłek nabrało przetwórstwo. Z danych GUS wynika, że krajowa produkcja soku jabłkowego od września’22 do listopada’22, czyli w okresie w którym wytwarza się blisko 50% rocznej produkcji, wzrosła o blisko 18% r/r (dane dla firm o zatrudnieniu 50 os. i więcej).

Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 1Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 1

 

GORSZE PERSPEKTYWY EKSPORTU JABŁEK DO EGIPTU

  • W sez. 2022/23 zmniejszyły się możliwości sprzedaży polskich jabłek do Europy Wschodniej (skutek wojny), niemniej nienajlepsze perspektywy stoją przed sprzedażą na ważne rynki pozaeuropejskie. Według USDA Egipt, który w minionym sezonie był największym odbiorcą jabłek z Polski, w sez. 2022/23 może zanotować spadek importu tych owoców o 28% r/r, co może mieć odczuwalne konsekwencje dla polskiego rynku. Już w pierwszych miesiącach bieżącego sezonu (wrzesień-październik) polski eksport jabłek obniżył się o 26% r/r (za GUS).
  • Większy wolumen produkcji soków przełoży się dodatnio na ich sprzedaż zagraniczną, choć pierwsze miesiące sez. wykazywały się zmniejszoną dynamiką sprzedaży – eksport w wrz-paź’22 wzrósł o 3,6% r/r po wzroście o 47% r/r w sez. 2021/22. Czynnikiem wspierającym dla polskiego eksportu koncentratu soku jabłkowego jest spadek aktywności Chin w handlu. Dane USDA dla pierwszych miesięcy sez. 2022/23 potwierdzają znaczący spadek dostaw chińskiego soku na rynek amerykański (-40% r/r w okr. wrz-paź’22).

Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 2Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 2

 

CENY JABŁEK DESEROWYCH WYŻSZE

  • Zmiany cen jabłek w kraju mogą odzwierciedlać sytuację różnicy w podaży między rynkiem świeżym a przetwórstwem – wg MRiRW przeciętna cena skupu jabłek deserowych w 3 pierwszych tyg. gru’22 była wyższa 36% r/r, podczas gdy w przetwórstwie ceny odnotowały spadki r/r – por wykres.

Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 3Owoce: jak zmieniła się produkcja w Polsce? [analiza i perspektywy] - 3

Reklama

 

PERSPEKTYWY 2023

Wzrost udziału owoców skierowanych do przetwórstwa oraz podwyższone koszty magazynowania owoców, mimo zmniejszonej sprzedaży eksportowej, mogą mieć odzwierciedlenie w niższych zapasach jabłek (r/r) w kolejnych miesiącach 2023 . Utrzymujemy, że w takich uwarunkowaniach możliwy jest wzrost cen jabłek większy od sezonowego wzorca, co może skutkować wzrostem inflacji w kategorii owoce w 2q23.

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu Agro Nawigator 4/2022 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama