Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej?

|
selectedselectedselected
Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Według wynikowego szacunku zbiorów GUS, produkcja warzyw gruntowych w Polsce w 2022 wzrosła o 3% r/r. Jest to większy wzrost niż oczekiwano we jeszcze wrześniu (+0,5% r/r). Wzrost kategorii wynika z wyższej produkcji warzyw ciepłolubnych – pomidorów i ogórków, a także cebuli. Na ogół jednak warunki pogodowe nie sprzyjały uprawie warzyw, a produkcja ukształtuje się poniżej średniej wieloletniej.
  • Z powodu suszy, odnotuje się spadki produkcji warzyw korzeniowych i kapustnych. Szacunki te znajdują odzwierciedlenie w produkcji przetworów warzywnych w Polsce, która w firmach zatrudniających 50 os. i więcej, w przypadku mrożonych warzyw, w okresie lip-lis’22 zmalała o 10,4% r/r, a w przypadku marynat zmniejszyła się o 20% r/r. Spadek produkcji przetworów może częściowo wynikać ze zwiększonego popytu na rynku niektórych warzyw świeżych.

Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 1Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 1

 

UTRZYMUJE SIĘ WYSOKA SPRZEDAŻ CEBULI

  • Dane GUS wskazują, że polski eksport warzyw świeżych w pierwszych 4 mies. sez. zwiększył się o 17% r/r, napędzany silnym wzrostem sprzedaży zagranicznej cebuli o 60% r/r (+26 tys. t). Utrzymywał się wciąż wysoki popyt na Ukrainie (+23 tys. t), gdzie odnotowano znaczący spadek produkcji tego warzywa z powodu wojny. Deficyt podaży tego warzywa odnotowuje się również w niektórych krajach UE, z powodu spadków produkcji wywołanych suszą. Dotyczy to m.in. Hiszpanii, w której, wg portalu freshplaza.com, tegoroczne zbiory cebuli mogły zmaleć nawet o 40% r/r.

Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 2Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 2

 

POMIDORY Z IMPORTU TŁUMIĄ CENY W POLSCE

  • W listopadzie dynamika wzrostu cen pomidorów krajowych, mimo znacząco wyższych kosztów ogrzewania szklarni, spowolniła do 22% r/r wobec wzrostu o 39% r/r w październiku, mając wyraźny wpływ na inflacje warzyw (spadek z 17,0% r/r w paź’22 do 15,4% r/r). Według MRiRW, cena pomidorów importowanych na rynkach hurtowych w lis’22 była niższa o 3,8% od krajowych. Producenci z Europy Zachodniej, z uwagi na uwarunkowania klimatyczne, mogą w mniejszym stopniu odczuwać wzrost kosztów związany z wyższymi cenami energii. Według KE, przeciętna cena pomidorów w Hiszpanii w listopadzie’22 była o 15% niższa w stosunku do średniej z ostatnich 5 lat.
  • Ceny warzyw gruntowych utrzymują również wysoką dynamikę wzrostów, mimo dodatnich zmian po stronie podaży. Najbardziej zauważalny wzrost cen odnotowano w przypadku cebuli - przeciętna cena skupu w gru’22 była wyższa aż 2,9-krotnie w relacji rocznej (MRiRW).

Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 3Ceny warzyw w Polsce 2023 – produkcja lepsza od prognoz. Co dalej? - 3

Reklama

 

PERSPEKTYWY 2023

W 1h23 możliwe są dalsze wzrosty cen na rynku warzyw. Wysokie zapotrzebowanie na rynkach trzecich oraz wzrost kosztów w przechowalnictwie mogą przyczynić się do zmniejszenia podaży w najbliższych miesiącach. Mniejsza produkcja warzyw spod osłon, z uwagi na podwyższone koszty ogrzewania, będzie wspierać podwyżki cen, choć warzywa z importu będą stanowić wciąż czynnik hamujący wzrosty.

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu Agro Nawigator 4/2022 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama