- W czwartek poznamy wstępny szacunek sierpniowej inflacji. Nasze wstępne szacunki, które będą doprecyzowywane w najbliższych dniach wskazują na spadek inflacji CPI w okolice 10%r/r z 10,8%r/r w lipcu. Spodziewamy się, że sierpień był trzecim z rzędu miesiącem spadku cen żywności w ujęciu m/m. Towarzyszył temu wzrost cen paliw względem lipca i względnie stabilne ceny nośników energii. Nastąpił także dalszy spadek inflacji bazowej.
- Nawet jeżeli inflacja nie spadła w sierpniu do jednocyfrowych poziomów, to Rada Polityki Pieniężnej (RPP) najprawdopodobniej obniży w połowie września stopy procentowe z uwagi na słabość konsumpcji w 2kw23 oraz rozczarowujący początek 3kw23 w krajowej gospodarce. Towarzyszą temu sygnały niekorzystnej sytuacji w niemieckim przetwórstwie oraz słaba koniunktura w Chinach. Oczekujemy cięcia głównej stopy Narodowego Banku Polskiego (NBP) we wrześniu o 25pb do 6,5%.
W czwartek dane o strukturze PKB w 2kw23
- W czwartek GUS opublikuje dane o PKB za 2kw23, w tym dane o jego strukturze. Szacujemy, że ubiegły kwartał przyniósł dalszy głęboki spadek spożycia gospodarstw domowych (o ok. 3%r/r). Jednocześnie dane o nakładach inwestycyjnych dużych firm sugerują utrzymywanie się wzrostu inwestycji, chociaż może on być skupiony w największych przedsiębiorstwach. Obrazu sytuacji dopełni negatywny wpływ zmiany stanu zapasów do rocznej zmiany PKB, kompensowany zapewne z nawiązką poprawą salda wymiany handlowej z zagranicą.
- Początek 3kw23 w krajowej gospodarce rozczarował, a perspektywy na drugą połowę roku rysują się mniej korzystnie niż wcześniej oczekiwaliśmy. Publikacja danych o strukturze PKB w 3kw23 oraz prognozy danych makro za sierpień będą okazją to aktualizacji prognozy wzrostu gospodarczego na 2023. W kontekście najnowszych informacji osiągnięcie wzrostu PKB w okolicach 1% wydaje się obecnie mało prawdopodobne.
W piątek sierpniowy PMI z krajowego przetwórstwa
- W piątek S&P opublikuje wyniki sierpniowej ankiety wśród managerów logistyki w polskim przetwórstwie. Spodziewamy się, że indeks PMI poprawił się nieznacznie względem lipca (do 43,9pkt z 43,5 pkt.), a koniunktura w krajowym przemyśle pozostaje niekorzystna.
Wysokie potrzeby pożyczkowe budżetu w 2024
- Z projektu ustawy budżetowej na 2024 wynika, że potrzeby pożyczkowe netto w przyszłym roku wyniosą PLN225,4mld wobec szacowanych na 2023 potrzeb w wysokości PLN143mld, przy deficytach budżetowych planowanych na poziomie odpowiednio PLN164,8mld i PLN92,0mld. Potrzeby pożyczkowe brutto (potrzeby netto powiększone o wykup zapadających obligacji) w 2024 szacowane na PLN420,6mld, wobec PLNPLN280,9mld przewidywanych w 2023.
- Finansowanie krajowe potrzeb pożyczkowych netto ma wynieść PLN160,7mld, a zagraniczne PLN64,7mld, wobec odpowiednio PLNPLN127m3ml i PLN15,7mld w tym roku. Emisje euroobligacji (netto) planowane są na PLN37,8mld. Ponadto rząd zakłada dodatnie saldo pożyczki z Unii Europejskiej (UE) z tytułu Europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności w wysokości PLN28,6mld.
- Wysoki poziom potrzeb pożyczkowych i deficytu jest spowodowany głównie dużym wzrostem wydatków budżetowych w 2024 roku. Projekt ustawy przewiduje wzrost wydatków budżetowych w 2024 o 22,3%, przy wzroście dochodów o 15,0%.
- Znaczący jest nie tylko wzrost deficytu centralnego, ale także wydatków realizowanych poza budżetem centralnym, co obrazuje większy skok długu wg definicji unijnej niż długu wg definicji krajowej.
- Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2024 szacowany jest na 54,0%PKB, wobec 49,3%PKB na koniec 2023. Państwowy dług publiczny jest oczekiwany na 41,7%PKB w 2024 vs. 37,9%PKB w 2023.
Po lipcu deficyt budżetu państwa wyniósł PLN13,1mld
- W okresie styczeń-lipiec 2023 deficyt budżetu państwa w ujęciu kasowym wyniósł PLN13,1mld, wobec PLN12,7mld po czerwcu i PLN92mld, zakładanych na cały 2023.
- Po lipcu 2023 dochody podatkowe były o ok. PLN7,8mld wyższe niż w analogicznym okresie 2022. Wpływy z VAT wzrosły o ok. PLN7,9mld (6,0%r/r), z CIT o ok. PLN3,9mld (8,6%r/r), z akcyzy o ok. PLN2,7mld (5,8%r/r), a z PIT obniżyły się o ok. PLN7,1mld (-16,0%r/r).
- Spadek dochodów z PIT był związany był przede wszystkim z jednorazowego efektu zwrotu podatku nadpłaconego za 2022 oraz obniżki najniższej stawki podatku z 17% do 12% w 2poł22.
Zobacz także: Wstępny szacunek inflacji może zachwiać polskim złotym (PLN) – wpłynie też na wrześniową decyzję RPP?