Transport jest i będzie branżą w znaczącym stopniu dotkniętą następstwami konfliktu w Ukrainie przez rozległość swojej działalności (w tym obejmującą terytoria stron konfliktu), jak również poprzez powiązanie z sytuacją w innych sektorach gospodarki. Istotny jest również stopień umiędzynarodowienia polskich usług transportowych, dzięki któremu w 2020 w handlu zagranicznym Polski usługami - transport miał znaczący 28-procentowy udział w usługach dostarczonych i blisko 22-procentowy udział w usługach nabytych.
Szereg firm transportowych włączyło się w pomoc dla uchodźców z Ukrainy,
np. za darmo wożąc pomoc humanitarną na granicę czy zapewniając bezpłatny przewóz Ukraińców z granicy (przedsiębiorstwa taksówkowe i autobusowe). Przez część samorządów oferowana jest bezpłatna komunikacja miejska dla Ukraińców. Kolej jest na szeroką skalę wykorzystywana do przewozu uchodźców, uruchomiono dodatkowe pociągi – w tym humanitarne dla uchodźców i sanitarne dla rannych, cześć z nich przewozi także pomoc rzeczową. Specjalne pociągi dla Ukraińców w Polsce przygotowały TLK, IC oraz samorządowi przewoźnicy kolejowi. Do 5.03.2022 z bezpłatnych przejazdów koleją PKP IC w Polsce skorzystało już ponad 100 tys. osób narodowości ukraińskiej.
Transport kolejowy
Działania wojenne spowodowały wyłączenie nitki Nowego Jedwabnego Szlaku wiodącej przez Ukrainę.
Zamknięcie ukraińskich portów na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim utrudnia handel międzynarodowy – w tym ukraińską pszenicą, kukurydzą i olejem słonecznikowym. Część dostaw produktów rolnych mają przejąć koleje ukraińskie do granicy z Rumunią, Węgrami, Słowacją i Polską, skąd będą dostarczane do portów i hubów logistycznych krajów europejskich.
Międzynarodowy Związek Kolei zawiesił udział rosyjskiej i białoruskiej kolei w strukturach organizacji.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk