Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

transport kolejowy co to

W 3q21 w transporcie kolejowym towarów (bez magazynowania i przeładunku oraz bez obsługi infrastruktury kolejowej) odnotowano wzrost przychodów o 10,0% r/r przy nieco wolniejszym wzroście kosztów (o 9,9% r/r). Branży udało się wypracować w 3q21 niewielki zysk netto (37 mln zł wobec 68 mln zł w 2q21).

Po trzech kwartałach 2021 mamy delikatnie dodatni wynik finansowy (11 mln zł) wobec straty netto na poziomie 116 mln zł w całym 2020.

PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 1PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 1

 

W 3q21 przewozy towarów transportem kolejowym według masy wzrosły o 10,5% r/r wobec wzrostu o 18,3% r/r w 2q21,

Reklama

a według pracy przewozowej o 8,2% r/r wobec wzrostu o 14,4% r/r w 2q21. Początek czwartego kwartału wskazuje na dalsze spowolnienie tempa wzrostu przewozów. Warto jednak dodać, że taki rozkład dynamiki przewozów wynika z niskiej ubiegłorocznej bazy w drugim i trzecim kwartale spowodowanej zamknięciem gospodarki. Poprawa wyników branży to prawdopodobnie konsekwencja większego popytu na przewozy węgla kamiennego, a także odbicia w kategorii produktów rafinacji ropy naftowej, na co wpływ miała reaktywacja ruchu lotniczego. Pomimo ograniczeń podażowych w ruchu kontenerowym, bardzo silne wzrosty przewozów obserwujemy w przewozach w grupie towarów nieidentyfikowalnych, do której należą towary drobnicowe obsługiwane przez szybko rozwijający się segment przewozów intermodalnych - w 2q21 odnotowano wzrost przewozów w tej grupie o 28,7% r/r.

PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 2PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 2

Wraz ze wzrostem popytu na przewozy, daje coraz bardziej dotkliwa jest podstawowa bariera szybkiego wzrostu branży, a mianowicie prędkość dostaw. Punktualność przewozów spadła w 3q21 do 41,1% z 43,3% kwartał wcześniej.

PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 3PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 3

 

Zgodnie z naszą oceną branża powinna zakończyć 2021 dodatnim wynikiem finansowym

Reklama

Poprawie wyniku w szczególności sprzyja odbudowa popytu na surowce energetyczne (węgiel kamienny, produkty rafinacji ropy naftowej) oraz dalszy dynamiczny wzrost towarów drobnicowych. Spowolnienie gospodarcze przewidywane na 2022 nie pozwala jednak optymistycznie prognozować wyników na kolejny rok. Dodatkowym czynnikiem ryzyka dla branży jest dalsza eskalacja kryzysu migracyjnego na polskiej granicy wschodniej, a w szczególności zamknięcie terminalu Małaszewicze. Mocną stroną branży w długim okresie jest rozwój transportu intermodalnego, a słabą - duży udział przewozów węgla kamiennego w przewozach ogółem.

PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 4PKD 49.2 Transport kolejowy towarów. Punktualność kolejowych przewozów towarowych oraz zmiana przychodów i kosztów - 4

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej