Obok kosztów związanych z kryzysem energetycznym wysoki poziom deficytu w 2023 będzie także związany z planowanym zwiększeniem wydatków na obronę narodową.
Polska realizuje zakrojony na szeroką skalę program zakupu uzbrojenia. Nowo utworzony Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych ma w latach 2022-26 pozyskać na ten cel PLN194mld. Zakupy mają być finansowane z pożyczek od dostawców sprzętu i kredytów, raczej nie emisji obligacji.
Projekt ustawy budżetowej zakłada potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa w 2023 w wysokości PLN110,5mld i potrzeby brutto na poziomie PLN260,7mld (odpowiednio PLN59,4mld i PLN233,8mld w 2022). W praktyce mogą one okazać się wyższe m.in. z uwagi na wydłużenie obowiązywania zerowej stawki VAT na żywność. Potrzeby poza budżetem centralnym wynoszą ok. PLN80mld.
Duża część finansowania potrzeb pożyczkowych, w tym związanych z kosztami fiskalnymi kryzysu energetycznego oraz zakupami uzbrojenia, będzie finansowana poza budżetem centralnym, poprzez fundusze celowe w BGK. W efekcie nastąpi dalszy wzrost zadłużenia sektora general government poza państwowym długiem publicznym, powiększając różnicę między wysokością długu według metodologii europejskiej i krajowej.
Prognozujemy, że deficyt sektora general government wzrósł w 2022 w okolice 4,5%, a w 2023 rozszerzy się do ok. 6,2% PKB. Dług publiczny (EDP) szacowany jest na odpowiednio 51,5% PKB i 53,5% PKB, wobec 53,8% PKB w2021. Poziom długu pozostaje umiarkowany, ale niepokoić mogą szybko rosnące koszty jego obsługi (wg KE w 2023 nawet 2,7% PKB).
***Materiał pochodzi z Kuriera ekonomicznego ING, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: