Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rekordowo niskie bezrobocie

|
selectedselectedselected

Stopa bezrobocia w czerwcu br. wyniosła 4,9%, wobec 5% miesiąc wcześniej – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana

Rekordowo niskie bezrobocie
materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Rozdwojenie jaźni na rynku pracy. Z jednej strony mamy comiesięczne, niewielkie spadki zatrudnienia, a z drugiej równie małe spadki stopy bezrobocia. To efekt dość dużej regionalizacji rynku pracy, jak również zróżnicowania naszej gospodarki. Mamy w Polsce obszary gdzie bezrobocie nadal wyraźnie przekracza średnią dla całego kraju, a z drugiej strony w niektórych regionach możemy mówić o całkowitym braku bezrobocia, np. wielkie miasta. Jedno nie podlega dyskusji, bezrobocie jest rekordowo niskie - najniższe w post PRL-owskiej Polsce. W czerwcu w urzędach pracy było zarejestrowanych 4,9% wszystkich osób aktywnych zawodowo. Przełożyło się to na niewiele ponad 760 tys. osób bez pracy w czerwcu tego roku.

 

Stopa bezrobocia jest już na tak niskim poziomie, że nie ma sensu specjalnie sprawdzanie wpływu czynników sezonowych na jej wysokość. Ale to prawdopodobnie właśnie one (turystyka, gastronomia, wcześniejsze intensywne zbiory) spowodowały ten niewielki spadek bezrobocia w stosunku do maja. Nie ma też, co oczekiwać, że bezrobocie dalej będzie spadać, a wręcz można oczekiwać jego niewielkich wzrostów. Mimo wszystko spowolnienie w przemyśle, rosnące koszty pracy oraz obawa o ich wzrost mogą się punktowo przełożyć na zwiększenie liczby bezrobotnych.

Więcej komentarzy ekonomicznych w serwisie społecznościowym X, na profilu naszego eksperta Mariusza Zielonki, https://x.com/MariuszZielon11

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Mariusz Zielonka

Mariusz Zielonka

Ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan.

Obserwuj autoraLinkedIn


Reklama
Reklama