Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają

|
selectedselectedselected
PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Po blisko dwóch latach intensywnych wzrostów, w 3q22 zobaczyliśmy obniżenie rocznej dynamiki wzrostu przychodów do 31,6% r/r, przy wzroście kosztów o 36,3% r/r, co obniżyło wynik finansowy netto do 1,2 mld zł (-7% r/r) i rentowność sprzedaży do 7,2% (-2,9pp r/r).

Jedynie producenci masy włóknistej, papieru i tektury (PKD 17.1) osiągnęli wzrost zysku netto w ujęciu rocznym (+4,4% r/r) i wyższą niż średnio w branży rentowność sprzedaży (9,3%; -2,8pp r/r), co pokazuje relatywnie wysoką zdolność tej grupy firm do przenoszenia rosnących kosztów (w tym kosztów energii, których udział w kosztach ogółem wzrósł do 6,2%, +3,3pp r/r) na ceny wyrobu gotowego. Zyskowność netto grupy producentów opakowań (PKD 17.21) obniżyła się do 5,7% (-3,6pp r/r), co jest wynikiem wzrostu cen papieru i tektury. Ceny celulozy utrzymały się w 3q22 w trendzie wzrostowym – celuloza NBSK (długowłóknista) zdrożała o 4,8% q/q (11,8% r/r), a BHKP (krótkowłóknista) o 5,5% q/q (21,1% r/r; dane Foex). Oczekujemy, że szczyt cen tego surowca przypadnie na 4q22.

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 1PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 1

 

Produkcja sprzedana branży papierniczej wzrosła w 3q22 o 5,1% r/r (29,9% w cenach bieżących), umocniła się również względem 2q22 (+4,5%). W ujęciu wolumenowym wzrosła r/r produkcja masy celulozowej (3,9%) oraz worków i toreb z papieru (4,5%). Silnie wzrosty notowała nadal produkcja artykułów higienicznych i toaletowych, co można wiązać ze wzmożonym popytem na dobra pierwszej potrzeby. Spadł natomiast wolumen produkcji pudełek (-15,9%), tektury falistej (-9,8%) oraz, delikatnie, papieru i tektury (-1%).

Reklama

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 2PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 2

 

Mimo widocznego hamowania dynamiki wzrostu produkcji w branży papierniczej i spodziewanych spadków wolumenów produkcji, nastroje producentów są, na tle innych branż przemysłowych, względnie dobre przede wszystkim ze względu na utrzymujący się wysoki udział e-commerce w sprzedaży (generujący popyt na opakowania papierowe) oraz długoterminowy trend zastępowania plastiku papierem. Rosnąca presja kosztowa (szczególnie w wyniku wzrostu cen energii; producenci z PKD 17.1 będą mogli liczyć na wsparcie w ramach tymczasowych ram kryzysowych Komisji Europejskiej dla sektorów szczególnie odczuwających skutki kryzysu) może uszczuplić zyski producentów, jednak rentowność sprzedaży powinna utrzymywać się w kolejnych kwartałach na poziomach przekraczających średnią dla przetwórstwa przemysłowego. Szacujemy, że produkcja sprzedana branży w całym 2022 wzrośnie realnie o blisko 6% (przy 30-proc. wzroście nominalnym). Wypracowanie podobnego wyniku w 2023 będzie trudne, niemniej nie spodziewamy się silnych spadków produkcji. Z punktu widzenia bezpieczeństwa surowcowego do produkcji masy włóknistej, ryzykiem jest kwestia rezygnacji z certyfikacji FSC przez niektóre RDLP.

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 3PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 3

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 4PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru. Nastroje producentów zadowalają - 4

 

Reklama

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama