Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne

|
selectedselectedselected
PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Branża papiernicza utrzymała dobrą passę w 2q22 – przy silnym wzroście przychodów (50,2% r/r), producenci wypracowali rekordowy w ujęciu kwartalnym zysk netto na poziomie 1,9 mld zł, czemu sprzyjała wolniejsza dynamika kosztów (45,6%). Rentowność sprzedaży wzrosła do 11,2% (+3,1pp r/r; +2,5pp q/q) i była znacznie wyższa w grupie producentów masy włóknistej, papieru i tektury (PKD 17.1: ROS 18,1%; +7pp r/r; +6,7pp q/q), niż producentów wyrobów z papieru i tektury (PKD 17.2: ROS 7,5%; +0,9pp r/r; +0,3pp q/q), co wynika z silnego wzrostu cen papieru. Ceny celulozy utrzymały się w 2q22 w trendzie wzrostowym – celuloza NBSK (długowłóknista) zdrożała o 6,6% q/q (10% r/r), a BHKP (krótkowłóknista) o 11,1% q/q (19% r/r; dane Foex). Udział przychodów ze sprzedaży eksportowej całej branży spadł do 32,1%.

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 1PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 1

 

Produkcja sprzedana branży w 2q22 wzrosła o 11,1% r/r (37,7% w cenach bieżących), umocniła się również względem 1q22 (+5,6%). W ujęciu wolumenowym wzrosła r/r produkcja papieru i tektury (5,5%) i worków i toreb z papieru (18,5%). Silnie wzrosty notowała nadal produkcja artykułów higienicznych i toaletowych, co można wiązać ze wzmożonym popytem na dobra pierwszej potrzeby. Spadł natomiast wolumen produkcji pudełek (-4,4%), tektury falistej (-0,9%) oraz, trzeci kwartał z rzędu, masy włóknistej (-4,7%).

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 2PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 2

Reklama

 

Nastroje w branży pod koniec 3q22 uległy lekkiej poprawie – po wakacyjnych spadkach (do -11 pkt) wskaźnik przewidywanej produkcji wyniósł -1,2 pkt we wrz’22. Zwiększyła się też gotowość branży do dalszego podnoszenia cen wyrobów gotowych – wskaźnik przewidywanych cen wzrósł we wrześniowym pomiarze do 33,5 pkt (+9,6 pkt m/m). Mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej, perspektywy dla branży, szczególnie dla segmentu opakowaniowego, są dobre ze względu na: 1) utrzymujący się wysoki udział e-commerce w sprzedaży, 2) nadal znaczący segment food-delivery, 3) długoterminowy trend zastępowania plastiku papierem. Spadek produkcji trwałych dóbr konsumpcyjnych może jednak zmniejszyć popyt na opakowania dla przemysłu. Kluczowym czynnikiem ryzyka dla branży po stronie kosztowej są ceny energii, której udział w kosztach sięga już 4,5% (4,8% w PKD 17.1; producenci z tej grupy będą mogli liczyć na dodatkowe wsparcie w ramach tymczasowych ram kryzysowych Komisji Europejskiej dla sektorów szczególnie odczuwających skutki kryzysu). Na producentów o dużym udziale importu w dostawach surowca papierniczego niekorzystnie oddziałuje również kurs EURPLN. Z punktu widzenia bezpieczeństwa surowcowego do produkcji masy włóknistej, ryzykiem jest kwestia rezygnacji z certyfikacji FSC przez niektóre RDLP.

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 3PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 3

PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 4PKD 17. Produkcja papieru i wyrobów z papieru: mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej perspektywy dla branży pozytywne - 4

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama