Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie

|
selectedselectedselected
PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W wynikach branży drzewnej za 2q22 widać nasilenie presji kosztowej – dynamika kosztów po raz pierwszy od 1q20 przewyższyła dynamikę przychodów (przychody: 41,1% r/r; koszty: 42,5% r/r). Rentowność sprzedaży utrzymała się na wysokim poziomie 11,3% (-0,5pp q/q; -1,2pp r/r), przy wyniku finansowym w wysokości 1,4 mld zł (+54 mln zł q/q; +261 mln zł r/r). Rentowność wyższą niż średnio w branży wypracowali producenci opakowań drewnianych (PKD 16.24; ROS 17,4%; +2,2pp q/q; +5,6pp r/r), wyrobów tartacznych (PKD 16.1; ROS 14,0%; -2,0pp q/q; +3,8pp r/r) oraz poz. wyrobów z drewna (PKD 16.29; 12,6%; -9,5pp q/q; +0,9pp r/r). Producenci płyt drewnopochodnych (PKD 16.21) wypracowali ROS=10,5% (-0,9pp q/q; -4,1 r/r). Udział przychodów ze sprzedaży zagranicznej utrzymał się na poziomie 41%.

PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 1PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 1

 

Produkcja sprzedana branży drzewnej wzrosła w 2q22 o 6,6% r/r, a w całej 1h22 aż o 16,4% (w cenach stałych). Wolumen produkcji tarcicy zmalał w 2q22 o 9,2% r/r, płyt o 6,9% r/r, a okien i drzwi o 7,4%. Miesiące wakacyjne przyniosły jeszcze głębsze spadki wolumenów w ujęciu rocznym. Dynamika wzrostu cen produkcji sprzedanej osłabia się (PPI w sie’22 19,5% r/r vs 26% r/r w 2q22), a wskaźnik przewidywanych cen w branży drzewnej znacznie zmalał (8,8 pkt we wrz’22 vs 30,4 pkt w 2q22), co wskazuje na ograniczony już potencjał do przenoszenia rosnących kosztów na odbiorców.

PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 2PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 2

Reklama

 

Wskaźniki wyprzedzające koniunktury w branży przyjmują od cze’22 wartości ujemne, co wynika z obserwowanego pogorszenia koniunktury w gospodarce krajowej oraz na rynkach europejskich. Ograniczanie aktywności w budownictwie oraz mniejsza gotowość konsumentów do zakupu dóbr trwałego użytku (np. mebli) zmniejszy popyt na wyroby branży drzewnej. Ponadto branża spodziewa się wzrostu kosztów działalności w związku z rosnącymi kosztami energii (której udział w kosztach w 2q22 wyniósł 3,9%; producenci arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna będą mogli liczyć na dodatkowe wsparcie w ramach tymczasowych ram kryzysowych Komisji Europejskiej dla sektorów szczególnie odczuwających skutki kryzysu) oraz wynagrodzeń (w związku z podwyżką płacy minimalnej). Przy spadku popytu może to przełożyć się na redukcję zatrudnienia w branży. Możliwe są natomiast spadki cen niektórych sortymentów drewna. Ryzykiem dla dostaw surowca jest jednak rezygnacja z certyfikatów FSC przez niektóre RDLP.

PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 3PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 3

 

Mimo oczekiwanych spadków sprzedaży w 2h22, branża powinna zamknąć 2022 rok dobrym wynikiem finansowym dzięki udanej 1h22. Produkcja sprzedana branży w ujęciu realnym może być wyższa o kilka procent względem 2021. Znacznie trudniejszy dla branży może okazać się rok 2023.

PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 4PKD 16. Produkcja wyrobów z drewna: rentowność sprzedaży na wysokim poziomie - 4

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama