Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy]

|
selectedselectedselected
PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 3q22 wzrost zysków branży wyraźnie wyhamował (+5% r/r vs +69% r/r w 2q22) przy tylko nieznacznym spowolnieniu dynamiki przychodów (+45% r/r vs +50% r/r w 2q22). Firmom spożywczym coraz trudniej jest przenosić wzrost kosztów na kolejne ogniwa łańcucha dystrybucji w warunkach utrzymującej się wysokiej inflacji. Wciąż największy wkład do dynamiki kosztów miały drożejące surowce rolne, niemniej uwagę zwraca aż 3,3-krotny wzrost kosztów energii w ujęciu rocznym wobec wzrostu o 32% w 2q22. W 3q22 następowało wygasanie efektu zwiększonego zapotrzebowania w HoReCa (odbudowa popytu po pandemii Covid-19), i zwiększonych zakupów żywności związanych z napływem uchodźców z Ukrainy, które istotnie wspierały przychody branży w 1h22.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 1PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 1

Największą uwagę zwracają spadki zysków w firmach zajmujących się przetwarzaniem i konserwowaniem mięsa czerwonego (PKD 10.11) oraz producentów kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych (PKD 10.82). Sugeruje to narastanie bariery popytowej na rynku żywności – konsumenci szukają oszczędności przekierowując uwagę na produkty podstawowe i tańsze (np. drób). Lepsze wyniki w całej branży spożywczej w 3q22 są zasługą wzrostu zysków w przetwórstwie drobiu (choć przy malejącej dynamice), wspieranego wyższym popytem zagranicznym (luka podażowa w wyniku spadków produkcji u czołowych producentów w UE), wyraźnej poprawy sytuacji producentów cukru (silny wzrost cen w 3q22) oraz lepszej sytuacji producentów pasz dla zwierząt gospodarskich.

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 2PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 2

Oczekujemy, że kolejne kwartały przyniosą dalsze hamowanie tempa wzrostu przychodów branży, z czego w 4q22 dynamika przychodów może obniżyć się do 35-40% r/r.

Reklama

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 3PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 3

Czynniki popytowe będą w coraz większym stopniu decydować o zmienności wyników firm. Spadek realnych dochodów oraz gorsze nastroje konsumentów (zwiększone prawdopodobieństwo recesji i wysoka inflacja), doprowadzą do dalszych zmian w strukturze zakupów żywności. Mimo, że wciąż uważamy scenariusz spadku cen surowców rolnych za najbardziej prawdopodobny w perspektywie krótkookresowej, to ceny utrzymają się na podwyższonym poziomie z uwagi na ograniczenia podażowe w rolnictwie. Źródłem ryzyka pozostają czynniki geopolityczne. Presja kosztów w produkcji żywności wciąż będzie wysoka, z uwagi na wzrost cen energii (odczuwalny najbardziej w branży piekarniczej, produkcji mrożonek oraz w produkcji skrobi) i rosnące koszty pracy (podwyżki płacy minimalnej w 2023).

PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 4PKD 10. Produkcja artykułów spożywczych [wybrane wskaźniki finansowe; przychody, koszty i wynik finansowy] - 4

 

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama